ANWB zilveren balhoofdplaatje

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Nicolas

ANWB zilveren balhoofdplaatje

Bericht door Nicolas »

Heeft iemand hier meer informatie en ben benieuwd hoe oud het plaatje is, zilver/blauw email.
Bijlagen
012.JPG
012.JPG (268.08 KiB) 3450 keer bekeken
009.JPG
009.JPG (271.83 KiB) 3450 keer bekeken
fietser

Re: ANWB zilveren balhoofdplaatje

Bericht door fietser »

Hoi Nico,

De betekenis/herkomst van dit ANWB-plaatje is iets dat ik me ook al langere tijd afvraag. Ik kan alleen iets over het gebruik en de leeftijd bijdragen. Er zit namelijk zo'n plaatje op een van mijn fietsen, bouwjaar 1938, zie hieronder.
anwb-plaatje.jpg
anwb-plaatje.jpg (38.06 KiB) 3444 keer bekeken
Het plaatje zit niet op de balhoofdbuis maar op de zadelbuis. Die is iets kleiner van diameter, dus misschien kun je aan de hand van jouw ongebruikte plaatje kijken/bevestigen voor welke van de buizen hij passend is.

Het plaatje lijkt mij de functie te hebben dat de eigenaar zich daarmee als ANWB-lid te kennen geeft. Of het een soort voorrecht was om zo'n plaatje te krijgen weet ik niet, er staat niets op vermeld. Maar de fiets in kwestie is een sportfiets (nog een zeldzaamheid in 1938) en zelfs in kleur. De eigenaar lijkt dus meer dan een gewone woon-werk-fietser geweest zijn, en zo'n ANWB-plaatje past daar wel bij. Hoe het precies zat met dat plaatje, daarover kan ik alleen speculeren.

Groeten,
fietser
Nicolas

Bericht door Nicolas »

Ja, lijkt hetzelfde,maar is die van jouw ook massief zilver, en zit hij ook geklemd met een band om de framebuis heen?
Inderdaad denk ik ook dat hij voor de zadelbuis bestemd is en niet voor het balhoofd.
Gr.Nico
fietser

Bericht door fietser »

Het plaatje van mij is geen zilver maar... ja wat eigenlijk? Flinke patina in ieder geval. En het is aan de achterkant geschroefd, als ik me goed herinner. Staat nu niet binnen handbereik. Dus een goedkopere versie van hetzelfde plaatje. Zou het toch iets met rangen en standen te maken hebben?

Groeten,
fietser
Plaats reactie