
Deze heeft heel wat doorstaan, en dat is goed te zien. Maar hij is wel compleet, en op een paar kleine mankementjes na technisch nog heel goed. Ik ga deze niet restaureren, omdat ik zijn oude doorleefde uiterlijk wil behouden. Maar ik wil wel het nodige onderhoud doen om hem functioneel goed in orde te maken.
Het belangrijkste is speling in de trappers. Ik dacht aanvankelijk dat het aan de lagers lag, maar die zijn prima in orde. De beweging zit tussen de crank trapper met aandrijfrad en de as.
Als eerste, er zit nogal wat ruimte tussen de crank en de as. Is dit normaal? Of heb ik cranks en een as die net een andere maat hebben en niet bij elkaar horen?

Zowel de spiebaan als de spie zijn niet bepaald vlak meer:

De spie was zowiezo met de hand bewerkt, en niet goed vlak geslepen. Door werking en vervorming tussen de spie en spiebaan is dit verergerd. Ik kan beide weer vlak slijpen, maar ik vraag me af of de ruimte tussen de crank en de as niet de primaire oorzaak is waardoor dit is gaan werken. Heeft iemand misschien suggesties?