Airborne fiets BSA parabike
Airborne fiets BSA parabike
GEZOCHT: Al enige tijd ben ik op zoek naar een BSA airborne fiets, zoals gebruikt bij de luchtlandingen in Normandie en bij Arnhem e.o.
Tijdens mijn speurtocht op internet kwam ik uw site tegen. Leuk!
Kunt u mij tips geven hoe een fiets van dit type te bemachtigen? De staat van de fiets is minder belangrijk, restaureren of repareren geen bezwaar. Ook onderdelen en toebehoren zijn uiteraard van harte welkom.
Het zou een mooie uitbreiding zijn van mijn ( nog kleine) airborne verzameling.
Ben heel benieuwd.....
Marlies Vermeulen
06-52876827
Tijdens mijn speurtocht op internet kwam ik uw site tegen. Leuk!
Kunt u mij tips geven hoe een fiets van dit type te bemachtigen? De staat van de fiets is minder belangrijk, restaureren of repareren geen bezwaar. Ook onderdelen en toebehoren zijn uiteraard van harte welkom.
Het zou een mooie uitbreiding zijn van mijn ( nog kleine) airborne verzameling.
Ben heel benieuwd.....
Marlies Vermeulen
06-52876827
- Bijlagen
-
- image.jpg (20.88 KiB) 7504 keer bekeken
Re: Airborne fiets BSA parabike
Beste Marlies,
Mijn fietsverzameling is zo'n dertig jaar geleden begonnen met een BSA Folding Bike, zoals hij eigenlijk officieel heet. De fiets was namelijk niet alleen voor luchtlandingstroepen, maar ook voor ander militair gebruik. Bij de luchtlandingen schijnt het overigens geen onverdeeld succes te zijn geweest.
Voor een complete fiets worden tegenwoordig veelal hoge prijzen gevraagd en betaald. De staat van de fiets is zeer belangrijk. Dan gaat het vooral om de orginaliteit. Vaak ontbreken originele zaken zoals remmen. Die worden nu zelfs nagemaakt. Ik meen dat een stel zo'n € 200 kost.
Het BSA 40 zadel is ook nogal zeldzaam. Soms zit er ook een ander cranckstel op zonder de letters BSA in het kettingwiel. Originele onderdelen zijn vrijwel niet of alleen tegen zeer hoge prijzen te vinden.
In Denemarken zijn zelfs -zeg maar - replica's gemaakt voor de civiele verdediging. Die zijn gemakkelijk te herkennen aan de terugtraprem.
Mijn exemplaar is ook niet helemaal origineel. De uitschuifbare pedalen - meer een stangetje om je schoen op te zetten - zijn door iemand vervangen door normale pedalen. Ik heb me laten vertellen dat zo'n modificatie al in WW2 hier en daar werd toegepast.
Ik wens je succes toe met je zoektocht. Laat je niet voor veel geld iets slechts in je handen stoppen. Maar je kan geluk hebben.
Groeten van
Henk
Mijn fietsverzameling is zo'n dertig jaar geleden begonnen met een BSA Folding Bike, zoals hij eigenlijk officieel heet. De fiets was namelijk niet alleen voor luchtlandingstroepen, maar ook voor ander militair gebruik. Bij de luchtlandingen schijnt het overigens geen onverdeeld succes te zijn geweest.
Voor een complete fiets worden tegenwoordig veelal hoge prijzen gevraagd en betaald. De staat van de fiets is zeer belangrijk. Dan gaat het vooral om de orginaliteit. Vaak ontbreken originele zaken zoals remmen. Die worden nu zelfs nagemaakt. Ik meen dat een stel zo'n € 200 kost.
Het BSA 40 zadel is ook nogal zeldzaam. Soms zit er ook een ander cranckstel op zonder de letters BSA in het kettingwiel. Originele onderdelen zijn vrijwel niet of alleen tegen zeer hoge prijzen te vinden.
In Denemarken zijn zelfs -zeg maar - replica's gemaakt voor de civiele verdediging. Die zijn gemakkelijk te herkennen aan de terugtraprem.
Mijn exemplaar is ook niet helemaal origineel. De uitschuifbare pedalen - meer een stangetje om je schoen op te zetten - zijn door iemand vervangen door normale pedalen. Ik heb me laten vertellen dat zo'n modificatie al in WW2 hier en daar werd toegepast.
Ik wens je succes toe met je zoektocht. Laat je niet voor veel geld iets slechts in je handen stoppen. Maar je kan geluk hebben.
Groeten van
Henk
Dank voor de info.
Heb vorige week in Normandie veel detailfoto's kunnen maken van een exemplaar.
Verder heb ik hulp van mijn 82 jarige vader, die altijd met fietsen en motoren heeft gewerkt. Hoop op die manier het kaf van het koren te kunnen scheiden.....
En wat de prijs betreft: ik zag op ebay idd al fenomenale bedragen. Ik ga voor het geluk en een beetje handelsgeest, dan komt het vast wel goed!
M
Heb vorige week in Normandie veel detailfoto's kunnen maken van een exemplaar.
Verder heb ik hulp van mijn 82 jarige vader, die altijd met fietsen en motoren heeft gewerkt. Hoop op die manier het kaf van het koren te kunnen scheiden.....
En wat de prijs betreft: ik zag op ebay idd al fenomenale bedragen. Ik ga voor het geluk en een beetje handelsgeest, dan komt het vast wel goed!
M
Dag Marlies,
Onderstaande link zou een begin kunnen zijn:
http://link.marktplaats.nl/m833214377
Bij dit soort advertenties niet alleen bieden, altijd persoonlijk contact opnemen en een fatsoenlijk bod doen.
Succes, Wiel
Onderstaande link zou een begin kunnen zijn:
http://link.marktplaats.nl/m833214377
Bij dit soort advertenties niet alleen bieden, altijd persoonlijk contact opnemen en een fatsoenlijk bod doen.
Succes, Wiel
Advertentie is op MP verschenen na dat ik deze meneer heb gesproken.
Is echt alleen een ( kapot) frame. Is voor mij iets te veel werk..... ( mn. Het laseen vd lug zie ik niet zitten).
Toch bedankt voor de tip!
M
Is echt alleen een ( kapot) frame. Is voor mij iets te veel werk..... ( mn. Het laseen vd lug zie ik niet zitten).
Toch bedankt voor de tip!
M
Sinds eergisterben ik in htebezit van een BSA foldingbike.
De meeste orginele delen zijn aanwezig en het frame is intact.
De onderdelen die ontbreken zijn: zadel + zadelpen, achterwiel en de habdvatten.
Verder moet er flinh geschuurd en geschilderd worden, een mooi project voor de winter.
Op een nieuw item zal ikmijn zoektocht voortzetten.
Marlies
- Bijlagen
-
- image.jpg (330.22 KiB) 7354 keer bekeken
Nou Marlies, dat heb je vlot gedaan hoor!
Ik zou ook wel weten hoe je dat zo snel gevonden hebt. Door je oproep op dit forum?
groet en succes met je project,
Maarten
Ik zou ook wel weten hoe je dat zo snel gevonden hebt. Door je oproep op dit forum?
groet en succes met je project,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Antwoord op de vraag hoe ik de fiets heb gevonden:
Nadat ik twee weken geleden een advertentie op Marktplaats heb gezet, kreeg ik 2 reacties ( binnen een dag).
Eén meneer bood een kapot frame aan, die staat nu op MP.
Een andere reactie was een beter aanbod, en dat heb ik afgelopen dinsdag afgerond met de aankoop van wat je in mijn vorige bericht zoet op de foto......
De fiets komt van een oud fietshersteller uit Wierden (OV).
Nadat ik twee weken geleden een advertentie op Marktplaats heb gezet, kreeg ik 2 reacties ( binnen een dag).
Eén meneer bood een kapot frame aan, die staat nu op MP.
Een andere reactie was een beter aanbod, en dat heb ik afgelopen dinsdag afgerond met de aankoop van wat je in mijn vorige bericht zoet op de foto......
De fiets komt van een oud fietshersteller uit Wierden (OV).
Denk 3x na voor je gaat schuren en /of schilderen. Als de verf origineel is laat het dan a.u.b zo. Je tast de originaliteid aan! Dat zou eeuwig zonde zijn.
Bedankt voor je meedenken!
Ik ben het met je eens: de verf moet zo origineel mogelijk blijven.
In dit geval is dat een dubieuze zaak, 99% is roest....
Alleen waar de remgrips hebben gezeten zit eigenlijk nog echt verf.
Mijn ideeen hierover zijn:
-NIKS doen, alleen blanke lak erover ( anders zit ik steeds onder de roest als ik ga fietsen)
-Schuren, vloeibaar plamuren, primer en verf (vele dagen werk)
-Laten stralen en poedercoaten (prijzig en té mooi)
Ik werk aan dit project samen met mijn 82-jarige vader, hij is fan van de tweede optie.
Zelf ben ik redelijk lui, dus kies ik eerder voor 1 of 3.
Ik ben nu bezig met het technische deel in orde te krijgen, zo lang kan ik nog nadenken.
Ik stel meningen en tips zeer op prijs!
Marlies
Ik ben het met je eens: de verf moet zo origineel mogelijk blijven.
In dit geval is dat een dubieuze zaak, 99% is roest....
Alleen waar de remgrips hebben gezeten zit eigenlijk nog echt verf.
Mijn ideeen hierover zijn:
-NIKS doen, alleen blanke lak erover ( anders zit ik steeds onder de roest als ik ga fietsen)
-Schuren, vloeibaar plamuren, primer en verf (vele dagen werk)
-Laten stralen en poedercoaten (prijzig en té mooi)
Ik werk aan dit project samen met mijn 82-jarige vader, hij is fan van de tweede optie.
Zelf ben ik redelijk lui, dus kies ik eerder voor 1 of 3.
Ik ben nu bezig met het technische deel in orde te krijgen, zo lang kan ik nog nadenken.
Ik stel meningen en tips zeer op prijs!
Marlies