Fongers affiche

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
rocknroller

Fongers affiche

Bericht door rocknroller »

Deze affiche kwam uit de inventaris van een antiquariaat waar ik een tijd geleden het Fongers jubileumboek uit 1946 gekocht heb. Ik kon 'm niet laten liggen :) Wie kan mij wat vertellen over oplage, reden van productie, etc.? Hij zal eind '19e of begin '20e eeuw gedrukt zijn, maar werden deze affiches lokaal verspreid als huis-aan-huis reclame? Of lagen ze voor het grijpen bij de agentschappen?
Bijlagen
fongers aff.jpg
fongers aff.jpg (142.79 KiB) 4619 keer bekeken
jrietveld

Re: Fongers affiche

Bericht door jrietveld »

Hallo rocknroller,

Leuk dat jij dit mooie ingelijste exemplaar bij Berger & de Vries hebt gekocht.
Het gaat hier om een litho kleurenafbeelding van ca. 1902, afkomstig uit een groot tijdschrift over handel en nijverheid. Ook de zwart/wit met soldaat komt uit zo'n periodiek.

Deze litho is een typisch Jugendstil ontwerp met veel details(let op de tekening van de fabriek met opschriften), in lichtblauw en goud. De bandversiering is ook de moeite waard (zie bijvoorbeeld de gevleugelde wielen in de bovenhoeken).

groet, Jos
rocknroller

Hoi Jos,

dank voor de aanvullende informatie. Tja, ik vond 'm ondanks het wellicht wat Indonesische prijskaartje toch te mooi om te laten gaan. En aangezien er geen fietsen op staan, heb ik de toestemming van mijn liefhebbende echtgenote om 'm op te hangen:-D

Groet,
Dennis
JasperA

Bericht door JasperA »

Ik begrijp hieruit dat ik niet meer naar deze litho hoef te vragen bij Berger & de Vries? :(

Maar proficiat met de aanschaf! Erg fraai om in de collectie te hebben!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
rocknroller

De litho is besproken inderdaad. De catalogi vond ik wat te duur, dus die kan iemand vandaag op de Deventer boekenmarkt vinden. :)
Plaats reactie