Gazelle fiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Marjan

Gazelle fiets

Bericht door Marjan »

Hallo,
sinds kort ben ik in het bezit van een oude gazelle fiets, bij de aankoop werd mij verteld dat deze uit 1956 komt. Heb de fiets eigenlijk gekocht om boodschappen mee te doen, maar nu ik de fiets eenmaal heb wil ik deze tóch wel graag opknappen, maar hoe doe ik dit en wat gaat het me kosten. ( Moet niet te duur gaan worden... )De laklaag is op vele plaatsen weggeroest, ook de bandrem is niet meer aanwezig. Weet niet echt wat er origineel is aan deze fiets en wat niet. Tsja, óverduidelijk is dat de trappers en het achterlicht niet origineel zijn. Kunnen jullie mij helpen??? Bij deze wat foto's.. Alvast bedankt voor de tips!!! Groeten, Marjan
voorwiel
voorwiel
IMG_3050 (Small).JPG (103.55 KiB) 6833 keer bekeken
achterwiel
achterwiel
IMG_3052 (Small).JPG (100.56 KiB) 6833 keer bekeken
Dé fiets..
Dé fiets..
IMG_3053 (Small).JPG (117.13 KiB) 6833 keer bekeken
spreekt voor zich
spreekt voor zich
IMG_3054 (Small).JPG (67.7 KiB) 6833 keer bekeken
...
...
IMG_3055 (Small).JPG (61.56 KiB) 6833 keer bekeken
...
...
IMG_3055 (Small).JPG (61.56 KiB) 6833 keer bekeken
Marjan

Re: Gazelle fiets

Bericht door Marjan »

Sorry, de lamp staat er dus 2 maal op... Bij deze nog wat foto's.. Groeten, Marjan
IMG_3061 (Small).JPG
IMG_3061 (Small).JPG (108.72 KiB) 6832 keer bekeken
IMG_3063 (Small).JPG
IMG_3063 (Small).JPG (103.6 KiB) 6832 keer bekeken
IMG_20140814_183333 (Small).jpg
IMG_20140814_183333 (Small).jpg (96.75 KiB) 6832 keer bekeken
IMG_3059 (Small).JPG
IMG_3059 (Small).JPG (96.83 KiB) 6832 keer bekeken
IMG_3060 (Small).JPG
IMG_3060 (Small).JPG (96.21 KiB) 6832 keer bekeken
betrip

Bericht door betrip »

Goedenavond, Volgens de gids van De oude fiets komt uw fiets uit 1940. Volgens het framenummer!

Met vriendelijke groet,

Marjan

Bericht door Marjan »

Héél erg bedankt!! Kan ik nog meer informatie vinden over de fiets?? En wie kan mij tips geven over het opknappen?? Hoe kom ik bv aan de bandrem??
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Een fiets uit de oorlog met een origineel tandwiel. Dit tandwiel is na de oorlog iets gewijzigd. Het achterspatbord vertoont gaten van de duurdere jasbeschermers die met een metalen plaat tegen de onderkant zaten. Het aangesoldeerde achterlicht lijkt helaas verdwenen.
De naaf in het voorwiel heeft een smeernippel en zal ook wel origineel zijn.
Als je wat gaat spitten in dit forum vindt je allerlei tips over restauratie.

Groet van Edmond
maartenB

Bericht door maartenB »

zo'n bandrem is op de beurzen nog wel te vinden, binnenkort in Berlicum en begin november in Vianen.
Bijwerken van zwarte lak kan bijvoorbeeld door de roest enigszins weg te halen (maar de nog goede lak te bewaren) en dan zwarte lak of zwarte lak met Owatrol over de roest te wrijven.
Iedereen heeft daar zo zijn trucs voor.

Ook je koplamp is van later bouwjaar dan de fiets, trouwens, je zou zo'n groot model moeten hebben. Zie het bericht over mijn Gazelle, die op sommige punten vergelijkbaar is. Je ziet daar bijvoorbeeld de jasbeschermers die er bij jouw fiets ook op hebben gezeten.
Mijn fiets is alleen een duurdere uitvoering met trommelremmen. Het aangesoldeerde achterlicht zat er bij de goedkopere versies zoals die van jou niet op.
viewtopic.php?f=40&t=2337

succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser

Bericht door fietser »

Ik vraag me af wat voor model dit geweest is. De fiets heeft een extra slanke voorvork (zoals b.v. het dure model No. 8) met van die mooie plaatstalen vorkpatten. Ook de cranks horen bij het duurdere model, terwijl de trapas zo op het oog de gewone diameter van de goedkopere modellen heeft. Als je een schuifmaat hebt, meet dan eens de buitendiameter van het trapashuis ("bracket") op, dan weten we meer.

Het bandremstuur is het typische Gazelle-octrooistuur. Beetje vreemd om op een duur model een bandrem te hebben, maar als het achterwiel origineel is (en daar lijkt het een beetje op) dan is het kennelijk een terugtrapper die op verzoek van de koper een extra (band)rem heeft gekregen. Standaard was deze combinatie naar mijn weten niet.

Het gat midden in het achterspatbord vlakbij de staande achtervork lijkt mij een teken dat dit spatbord ooit op een andere, kleinere fiets heeft gezeten en dus niet origineel is. Er hoort bij dit model in ieder geval een spatbord met "varkensneus"-achterlicht op.

Groeten,
fietser
maartenB

Bericht door maartenB »

ik denk dat het gat bovenin, en het gat dat je net boven het achterlicht ziet, hoort bij de Gazelle jasbeschermer. De gaten zitten op precies dezelfde plek als bij mijn fiets.
Bijlagen
IMG_0094.JPG
IMG_0094.JPG (261.34 KiB) 6767 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
asterduc

Bericht door asterduc »

dit vind ik een mooie basis voor een vrij eenvoudg restauratie project.
Je kunt weinig fout doen en de fiets heeft in de huidige vorm weinig waarde.
Voor een stationfiets heeft hij toch wel teveel originaliteit. Dat zou echt zonde zijn.

Je hebt een mooi oud frame met bijpassende oude vork, het niet-alledaagse patent stuur, balhoofd, bracket en aandrijving en een stel spatborden die nog niet 'op' zijn.
Ook de velgen zien er op de foto nog keurig uit.

Haal alles vakkundig uit elkaar. Maak frame en vork proper en zet het in de owatrol of rijwielolie.

Polier alle chroomwerk.
Plaats balhoofd, bracket, cranks en stuur terug.

Maak spatborden proper, vul de gaatjes met een plaatje of polyester. Je kunt er een aluminium koets achterlichtje op plaatsen, zijn zat te vinden en staat keurig.

Maak wielen proper en vervang eventeel de remnaaf. Die zijn niet zo zeldzaam.

Het resultaat zal zeker lonen en de fiets kan terug een halve eeuw mee.

Succes,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Marjan

Bericht door Marjan »

Hallo allen,

bedankt voor alle tips :D .. Ga zéker aan de slag... In het voorwiel zit ook een smeernippel, dus ik ga ervan uit dat deze ook origineel is. Daar zit alleen niet meer het 'klepje " op... Ik zal de trapas even opmeten, dan laat ik dit nog wel weten.. Ik wil er ook graag een voordrager op plaatsen, maar dan moet de lamp verplaatst worden.. nog tips hierover??
Plaats reactie