restauratie frame-spatborden en kleurnummers
restauratie frame-spatborden en kleurnummers
Goedemiddag,
Ik rijd al jaren op mijn Gazelle kruisframe no.8 uit 1958 en het wordt nu toch wel tijd iets te doen aan de roest aan de spatborden en frame.
Het is een olijfgroene kleur.
Wie weet hoe ik aan de juiste kleur-kleurnummers kom.
Verdere adviezen welkom!
Met vriendelijke groet,
Bé
P.s. Op de foto is het originele zadel inmiddels vervangen en tevens is het originele km.tellertje en slot verwijderd maar nog wel in bezit.
Ik rijd al jaren op mijn Gazelle kruisframe no.8 uit 1958 en het wordt nu toch wel tijd iets te doen aan de roest aan de spatborden en frame.
Het is een olijfgroene kleur.
Wie weet hoe ik aan de juiste kleur-kleurnummers kom.
Verdere adviezen welkom!
Met vriendelijke groet,
Bé
P.s. Op de foto is het originele zadel inmiddels vervangen en tevens is het originele km.tellertje en slot verwijderd maar nog wel in bezit.
- Bijlagen
-
- P1020739.JPG (156.65 KiB) 6742 keer bekeken
-
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: restauratie frame-spatborden en kleurnummers
Mooie fiets Bé. Toevallig maar ik heb een zelfde Gazelle Kruisframe in olijfgroene kleur. Die van mij is uit 1953. Zelf worstel ik ook met de vraag of ik de kale plekken en roest plekken ga bij werken, maar ik aarzel nog steeds. Bovendien is een zwarte fiets makkelijk bij te werken maar hoe kom je bij deze kleur aan de juiste lak? Lijkt het maar zo of hebben de spatborden een andere kleur?
Ik zou in elk geval niet overhaast te werk gaan. Ik zou hem goed in de was zetten of Owatrol, kan je later altijd nog zien
Gr, Peter
Ik zou in elk geval niet overhaast te werk gaan. Ik zou hem goed in de was zetten of Owatrol, kan je later altijd nog zien

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Re: restauratie frame-spatborden en kleurnummers
Goedenavond, bedankt voor de reactie.
DE spatborden hebben inderdaad een andere kleur, apart hé dat deze fiets 2-kleurig is.
Ik heb vanavond iemand gesproken die me advies heeft gegeven de kleur te laten scannen.
Ik denk wel dat ik dan de spatborden laat bewerken, dwz de roest wordt weggehaald, (fijn gestraald, bijgewerkt en dan opnieuw gespoten.
Alleen de biesjes zullen er dan niet meer opzitten.
Ik wil eigenlijk later niet het risico lopen dat ik te laat ben met behandeling en dat de spatborden te ver heen zijn.
Het frame maakt niet zoveel uit, dat zal mij nog wel overleven, de spatborden zijn natuurlijk veel lichter.
DE spatborden hebben inderdaad een andere kleur, apart hé dat deze fiets 2-kleurig is.
Ik heb vanavond iemand gesproken die me advies heeft gegeven de kleur te laten scannen.
Ik denk wel dat ik dan de spatborden laat bewerken, dwz de roest wordt weggehaald, (fijn gestraald, bijgewerkt en dan opnieuw gespoten.
Alleen de biesjes zullen er dan niet meer opzitten.
Ik wil eigenlijk later niet het risico lopen dat ik te laat ben met behandeling en dat de spatborden te ver heen zijn.
Het frame maakt niet zoveel uit, dat zal mij nog wel overleven, de spatborden zijn natuurlijk veel lichter.
Re: restauratie frame-spatborden en kleurnummers
Mooie fiets! Ik heb hetzelfde met mijn Gazelle kruisframe uit 1951, maar deze is weer meer lichtgrijs van kleur
Ook hier van moet ik de juiste kleur nog te zien achterhalen 


Laatst gewijzigd door Nick013 op 15 aug 2014, 12.52, 1 keer totaal gewijzigd.
Less is more 

Re: restauratie frame-spatborden en kleurnummers
Goedemorgen,
Hierbij nog even een aanvulling op mijn eerste oproep om advies/hulp bij restaureren spatborden Gazelle no.8 kruisframe 1958.
De spatborden hebben een andere, lichtere, kleur dan het frame en ook zou ik graag willen weten of er ook iemand is die weet of ik dezelfde biesjes er weer op kan krijgen dan die er nu op zitten m.a.w., wie kan dat of weet daar iemand voor,
ik zou dus ook graag de kleurnummers weten van spatborden én evt. frame.
Alvast hartelijk dank!
Mvgr Bé
zie foto's
Hierbij nog even een aanvulling op mijn eerste oproep om advies/hulp bij restaureren spatborden Gazelle no.8 kruisframe 1958.
De spatborden hebben een andere, lichtere, kleur dan het frame en ook zou ik graag willen weten of er ook iemand is die weet of ik dezelfde biesjes er weer op kan krijgen dan die er nu op zitten m.a.w., wie kan dat of weet daar iemand voor,
ik zou dus ook graag de kleurnummers weten van spatborden én evt. frame.
Alvast hartelijk dank!
Mvgr Bé
zie foto's
- Bijlagen
-
- P1020949.JPG (175.52 KiB) 6680 keer bekeken
Re: restauratie frame-spatborden en kleurnummers
Het zou erg zonde zijn om met name het frame te herlakken.
Ziet er voor een fiets op leeftijd nog best goed uit.
Die spatborden zijn vreemd. Het is niet logisch dat die erger verbleken dan de rest. Wellicht krijg je een beter 'totaalbeeld' als je die herspuit in de kleur van de fiets. Biezen trekken kun je zelf leren met wat geduld, anders kunnen diverse mensen hier op het forum dat wel, waaronder ik zelf.
Voor het bijwerken van enkele delen van mijn groene Gazelle heb ik gewoon de kleurwaaiers van een verfzaak genomen en de tint gezocht die het dichtste bij de nog resterende lak komt.
Je kunt de originele Gazelle kleur misschien wel laten mengen, maar die wijkt heel veel af van de vervaagde kleur die nu op het frame zit.
Mijn verfwinkel hier in Tilburg kan alle kleuren mengen en desgewenst in spuitbus afvullen.
Bedenk dat een verouderde fiets een mooi beeld geeft; als je de lak en biezen nieuw maakt moet alles nieuw om weer een acceptabel beeld te krijgen: ook al het chroom en het zadel enz.
Ziet er voor een fiets op leeftijd nog best goed uit.
Die spatborden zijn vreemd. Het is niet logisch dat die erger verbleken dan de rest. Wellicht krijg je een beter 'totaalbeeld' als je die herspuit in de kleur van de fiets. Biezen trekken kun je zelf leren met wat geduld, anders kunnen diverse mensen hier op het forum dat wel, waaronder ik zelf.
Voor het bijwerken van enkele delen van mijn groene Gazelle heb ik gewoon de kleurwaaiers van een verfzaak genomen en de tint gezocht die het dichtste bij de nog resterende lak komt.
Je kunt de originele Gazelle kleur misschien wel laten mengen, maar die wijkt heel veel af van de vervaagde kleur die nu op het frame zit.
Mijn verfwinkel hier in Tilburg kan alle kleuren mengen en desgewenst in spuitbus afvullen.
Bedenk dat een verouderde fiets een mooi beeld geeft; als je de lak en biezen nieuw maakt moet alles nieuw om weer een acceptabel beeld te krijgen: ook al het chroom en het zadel enz.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: restauratie frame-spatborden en kleurnummers
Ik zou de kleur voor de spatborden laten namaken bij een goede verfzaak.
Het zou erg jammer zijn om ze helemaal te herlakken want dan lijkt het net of je de verkeerde kleur gebruikt heb voor de spatborden. Ook geen mooie combinatie met een geleefd frame.
De fiets is nu juist bijzonder omdat deze in 2 kleuren is.
Alleen de roestplekjes bijwerken.
Als dit geen mooi resultaat geeft kun je altijd nog herlakken.
Groet van Edmond
Het zou erg jammer zijn om ze helemaal te herlakken want dan lijkt het net of je de verkeerde kleur gebruikt heb voor de spatborden. Ook geen mooie combinatie met een geleefd frame.
De fiets is nu juist bijzonder omdat deze in 2 kleuren is.
Alleen de roestplekjes bijwerken.
Als dit geen mooi resultaat geeft kun je altijd nog herlakken.
Groet van Edmond
Re: restauratie frame-spatborden en kleurnummers
Bizar, de licht spatborden. Zou dit zo vanuit de fabriek zijn geleverd? Ik heb dit nog niet eerder gezien, wel op de sport modellen, maar niet op een Gazelle toerfiets.
Ik ben het volledig eens met Edmond en Maarten.
Het lichtgrijs is heel ondankbaar voor roest. Je ziet werkelijk elk klein puntje. Dat maakt de lichtkleurige fietsen snel vies.
Zelf heb ik daar problemen mee, maar dat is mijn afwijking.
Als je iets aan de fiets wil herlakken, doe dan heel de fiets en doe het goed, anders gaat het resultaat zeker tegenvallen.
Wat de kleurnummer betreft, die is er niet. Nu ja, die is er wel, het is denk ik nr4, 10 of 27, maar daar ben je niets mee. Het zijn oude Gazelle kleur nummers die tot eind 60'er jaren zijn gebruikt.
Op sommige delen ga je onafgeschenen kleur terugvinden, bvb langs de binnenzijde onder de spatbordbeugel. Het inscannen van de kleur zal weinig opleveren, want die machines zoeken de dichtsbij passende kleur in het gamma van de verffabrikant die de machine ondersteund. Het gebruik van kleurenwaaiers zoals Maarten aangeeft, is dikwijls juister.
Ik blijf het hoedanook interessant vinden dat je spatborden een andere kleur hebben. Zelf heb ik eveneens een gelijkaardige Gazelle kruisframe, maar daar is ook de vorm van het spatbord anders. Die zijn zonder twijfel ooit vervangen.
Mocht het mijn fiets zijn en ik wil hem echt opwaarderen, dan zou ik pogen om de bruine roestspots weg te wrijven (chemisch of mechanisch). Als het bruin is verdwenen kun je er een uithardende olie over zetten (bvb Owatrol, rijwielolie). Vernis zou ook kunnen, maar dat gaan 'originaliteit die-hards' niet graag horen. Op deze fiets zou ik het ook niet doen, diegaat niet winnen aan extra glans, ... integendeel. Een nostalgische mat-satijn finish zou deze kleur mooi staan.
Ik ben alvast benieuwd naar het resultaat en hoop hem eens tegen te komen op één van de toertochten. Met zijn 2-kleuren springt hij er vast uit.
Succes,
Ed
Ik ben het volledig eens met Edmond en Maarten.
Het lichtgrijs is heel ondankbaar voor roest. Je ziet werkelijk elk klein puntje. Dat maakt de lichtkleurige fietsen snel vies.
Zelf heb ik daar problemen mee, maar dat is mijn afwijking.
Als je iets aan de fiets wil herlakken, doe dan heel de fiets en doe het goed, anders gaat het resultaat zeker tegenvallen.
Wat de kleurnummer betreft, die is er niet. Nu ja, die is er wel, het is denk ik nr4, 10 of 27, maar daar ben je niets mee. Het zijn oude Gazelle kleur nummers die tot eind 60'er jaren zijn gebruikt.
Op sommige delen ga je onafgeschenen kleur terugvinden, bvb langs de binnenzijde onder de spatbordbeugel. Het inscannen van de kleur zal weinig opleveren, want die machines zoeken de dichtsbij passende kleur in het gamma van de verffabrikant die de machine ondersteund. Het gebruik van kleurenwaaiers zoals Maarten aangeeft, is dikwijls juister.
Ik blijf het hoedanook interessant vinden dat je spatborden een andere kleur hebben. Zelf heb ik eveneens een gelijkaardige Gazelle kruisframe, maar daar is ook de vorm van het spatbord anders. Die zijn zonder twijfel ooit vervangen.
Mocht het mijn fiets zijn en ik wil hem echt opwaarderen, dan zou ik pogen om de bruine roestspots weg te wrijven (chemisch of mechanisch). Als het bruin is verdwenen kun je er een uithardende olie over zetten (bvb Owatrol, rijwielolie). Vernis zou ook kunnen, maar dat gaan 'originaliteit die-hards' niet graag horen. Op deze fiets zou ik het ook niet doen, diegaat niet winnen aan extra glans, ... integendeel. Een nostalgische mat-satijn finish zou deze kleur mooi staan.
Ik ben alvast benieuwd naar het resultaat en hoop hem eens tegen te komen op één van de toertochten. Met zijn 2-kleuren springt hij er vast uit.
Succes,
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: restauratie frame-spatborden en kleurnummers
Bij nader inzien, deze kleuren combinatie heb ik nooit eerder gezien op een Kruisframe van Gazelle.
Kan het misschien zijn dat de spatborden ooit al eens vervangen zijn voor deze spatborden? Mogelijk waren de originele spatborden slecht en heeft de vorige eigenaar deze laten plaatsen?
Of weet u zeker dat het origineel is?
Gr, Peter
Kan het misschien zijn dat de spatborden ooit al eens vervangen zijn voor deze spatborden? Mogelijk waren de originele spatborden slecht en heeft de vorige eigenaar deze laten plaatsen?
Of weet u zeker dat het origineel is?
Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Re: restauratie frame-spatborden en kleurnummers
Goedemiddag,
Wat betreft de originaliteit van de spatborden: ik heb deze fiets nu ca. 15 jaar en ik heb geen contact gehad met de vorige eigenaar. De fiets was zo toen ik'm kocht en is daarna niet veranderd.
Misschien moeten we deze 2-kleurige fiets maar tot Nationaal erfgoed benoemen:-)
Met vriendelijke groet,
Bé
Wat betreft de originaliteit van de spatborden: ik heb deze fiets nu ca. 15 jaar en ik heb geen contact gehad met de vorige eigenaar. De fiets was zo toen ik'm kocht en is daarna niet veranderd.
Misschien moeten we deze 2-kleurige fiets maar tot Nationaal erfgoed benoemen:-)
Met vriendelijke groet,
Bé