Gespot op Marktplaats!

Trebel

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door Trebel »

Het wijkt wel wat af van het topiconderwerp, maar op Sturmey Archer heritage hebben ze het voor het eerst over de KB/een nooit in de archieven opgeschreven A(B), vanaf 1918! Ik weet verder niet hoe betrouwbaar de website is natuurlijk ;)

zie: de KB en de A(B)
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja precies dit soort informatie had ik ook in gedachte.
Echter ik heb inmiddels begrepen dat een naaf met de letter A
zo als die A(B) die op de site staat met binnenwerk van de S.A.K naaf een naaf is uit 1930 of 31 (chroom ipv nikkel).

Maarten B heeft zo`n naaf en Yorick meen ik ook.
Ze zijn daarvoor (jaren 20)genummerd met een lang getal waarvan nog niemand precies de jaren weet en daarna (jaren 30)werd het KB2,KB3 etc na gelang het jaar.
Die A is een overgangs aanduiding.
Dat staat dan los van de A-naaf die een ander binnenwerk heeft en gemaakt is van 1914 tot 1921.
Ik ben geneigd te denken dat de trommelrem een jaren 30 ding is
zoals Tony Hadland schrijft.

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Dat van de met een 'A' gemerkte K-naven, dat die uit 1930 zijn, is volgens mij een theorie die Sjoerd en ik ooit hebben verzonnen. Ik heb nooit gelezen dat het echt een feit is.....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Trebel

Bericht door Trebel »

Ik kon het niet laten en ben "even" de online patentarchieven ingedoken...
Het lijkt er inderdaad op dat Sturmey-Archer heritage het fout heeft: De eerste SA-trommelrem (achter, met 3 versnellingen) die ik kon vinden is deze: link. Dit patent is aangevraagd op 3 oktober 1931. Nu heb ik geen heel uitgebreid vergelijk gemaakt, maar deze afbeeldingen lijken heel veel op de SA KB naaf (zoals hier te vinden). Het plaatje beschikbaar op de patentenwebsite is voor mij niet gedetailleerd genoeg (en het is te laat) om met zekerheid te kunnen zeggen dat het om dezelfde naaf gaat... Het lijkt er dus op dat Tony Hadland niet meer heeft kunnen vinden dan ik zonet heb gedaan (de conclusie is iig hetzelfde).

Groeten,
Albert
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Gisteren kwam ik wat geheel anders op Internet tegen. Voor de ASC fixed gear naaf bestaan speciale shifters met een ander 3 speed bereik. Hierover staat niets in T Hadland's boek.
Ook interessant om te weten voor degenen die een ASC naaf met kapotte huls hebben liggen. Het is mogelijk om de vaste cup uit deze naaf en de TCW eruit te persen en over te zetten.

De FM en FC hebben echter een inschroefcup maar zonder vlakke kanten. Hier heb je een gereedschap met vertanding voor nodig om hem van binnenuit los te schroeven. Wie heeft dit liggen en is bereid dit samen met mij op een draaibank en met de vijl na te maken?
Sportief fietsend!
Eysfan

Bericht door Eysfan »

De gegevens op de Heritage site kloppen inderdaad niet wat betreft de trommelremnaven van Sturmey Archer. De K-type naven kwamen pas in 1921 op de markt en niet in 1918. In mijn Raleigh van 1920 zit dan ook een A-type. Verwarrend is dat bij K-naven van begin jaren dertig een letter A is ingeslagen. Die ik heb gezien waren verchroomd. Sturmey Archer is voor het eerst in 1930 gaan verchromen. Een K-naaf met trommelrem (KB dus) met ingeslagen A heb ik niet eerder gezien, maar die heeft dus ook bestaan gezien de foto op de Heritage site. Blijft het raadsel wat die letter A betekent.

Groeten,
Sjoerd
1tm100

Bericht door 1tm100 »

Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Inderdaad ,dat moet gewoon een fabrieksfiets zijn.
Of iemand die heel goed kan solderen dan toch!

Groet,
Maarten
fietser

Bericht door fietser »

Een Magneet Stafiets-tandem. Met "eigen productie" wordt denk ik alleen het vervangen van de originele wielen, toevoegen van lak en monteren van een voordrager pal onder de koplamp bedoeld.

Groeten,
fietser
1tm100

Bericht door 1tm100 »

Nice een magneet dus en ze maken daar wel meer fouten zodoende heb ik nu een heel duur kastje in de woonkamer staan. ;)

Dit hebben ze verder nog staan: https://www.onlineveilingmeester.nl/nl/ ... tegorie=16

En een rolstoel ding van Lely: https://www.onlineveilingmeester.nl/nl/ ... 9/kavels/1
Plaats reactie