Beste groep,
Vandaag moest ik in Wierden zijn voor mijn werk en omdat dat de enige afspraak was en omdat het gebruikelijk mijn vrije dag is had ik besloten om nog eens bij Velorama te gaan kijken.
Fiets mee in de wagen en het dorp Ooij uitgekozen als startpunt
Wagen weg gezet en fietsen maar.
Zijknat geregend natuurlijk maar dat had ook wel weer z`n charme
....Deed me denken aan vroeger toen er nog geen wagen (lees regenjas ) was in ik ook wel eens met soppende schoenen op school aan kwam...
Velorama ligt dan op een km of 6-7 door een prachtig polder gebied .Ik zag zelfs een lepelaar aan het werk onderweg.
Velorama is zo als altijd de moeite waard.
Ik heb er inspiratie opgedaan voor mijn Singer safety. Er staat er daar een van een jaar jonger maar in erg mooie staat.
Ik zag er de Columbia van Sjoerd in komplete staat en verder een race gazelle uit de jaren 20 schat ik. Erg origineel ding en ook weer eens niet over geschilderd gelukkig.
Daarnaast stonden twee vouwfietsen van Fongers voor militair gebruik. Die ene met hele kleine wielen en dan nog een model met naar ik schat 26 inch wielen en een extreem fijne ketting/vertanding .
Kortom een aanrader om (weer) eens te gaan kijken.
Begin dan ergens in de Ooijpolder... en neem een regenjas mee.
Groeten,
Maarten
Velorama
Re: Velorama
Ja elke keer weer genieten daar!
Alleen jammer dat structureel de bordjes verkeerd staan.
Alleen jammer dat structureel de bordjes verkeerd staan.

Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Re: Velorama
Ja klopt.
er wisselt nog al eens wat maar de bordjes blijven staan.
Een hele hoop fietsen en daarom voor de echte freak wel interessant maar de gemiddelde bezoeker heeft niet veel houvast.
Zou ik daar de regie hebben dan zou ik de mensch introduceren.
Levensgrote foto`s van fabrieks interieuren met werkende mannen vrouwen en kinderen. Ik zou de emancipatie van de vrouw rond het thema fiets neer zetten en grote foto`s van de sjieke burgerij op haar driewielers tandems en safety`s.
Bij iedere fiets een foto uit de catalogus en een van zo`n vroeger mens bij z`n fiets.
Draaibanken met banden langs het plafond en kisten met halffabrikaten en de geur van olie en stoom.
Filmpjes van de Hollandse en Engelse fabrieken en van de straat met de bekende nederlandse mierenhoop van fietsers als de fabrieken dicht gaan.
Zo iets zou de boel wel aantrekkelijker maken voor een breder publiek lijkt me.
En dan intussen toch nog die live fietsenbiblitheek zijn.
Geen oppervlakkige efteling dus.
Groeten,
Maarten
er wisselt nog al eens wat maar de bordjes blijven staan.
Een hele hoop fietsen en daarom voor de echte freak wel interessant maar de gemiddelde bezoeker heeft niet veel houvast.
Zou ik daar de regie hebben dan zou ik de mensch introduceren.
Levensgrote foto`s van fabrieks interieuren met werkende mannen vrouwen en kinderen. Ik zou de emancipatie van de vrouw rond het thema fiets neer zetten en grote foto`s van de sjieke burgerij op haar driewielers tandems en safety`s.
Bij iedere fiets een foto uit de catalogus en een van zo`n vroeger mens bij z`n fiets.
Draaibanken met banden langs het plafond en kisten met halffabrikaten en de geur van olie en stoom.
Filmpjes van de Hollandse en Engelse fabrieken en van de straat met de bekende nederlandse mierenhoop van fietsers als de fabrieken dicht gaan.
Zo iets zou de boel wel aantrekkelijker maken voor een breder publiek lijkt me.
En dan intussen toch nog die live fietsenbiblitheek zijn.
Geen oppervlakkige efteling dus.
Groeten,
Maarten