verlichtingsdraad door kader

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Denis waut

verlichtingsdraad door kader

Bericht door Denis waut »

Hallo,

Een vraag die ik me reeds lang heb gesteld en waarop iemand misschien een antwoord heeft.
De verlichtingsdraad van heel wat oudere en moderne fietsen loopt DOOR het kader; zowel voor- als achterlicht (bij m'n Union is dat ook zo). Voor de voorkant lijkt het me niet te moeilijk: door de vork prutsen en klaar. Maar hoe wordt dit voor de draad van het achterlicht gedaan? En ik bedoel de allereerste keer in 't fabriek? Dit moet toch na de schilderbeurt van het kader gebeuren. Wordt er dan tijdelijk een trekdraad in het kader voorzien? Of iets anders?

Iemand een idee?

Groeten,
Denis
gerritkan

Re: verlichtingsdraad door kader

Bericht door gerritkan »

Hallo Denis'

Ik weet niet of ze het op de fabriek zo gedaan hebben , maar ik gebruik een dun touwtje wat ik vast zet met tape aan de stroom draad . Daarna touwtje deels door het gaatje duwen en lucht pistool bij het gaatje houden en blazen .
Touwtje gaat met de luchtstroom mee naar daar waar het kan ontsnappen eventueel ander gaatjes af sluiten .
marnix

Bericht door marnix »

Voor brommers hebben wij vaker het lint uit een cassettebandje gebruikt in combinatie met een stofzuiger :mrgreen:
gerritkan

Bericht door gerritkan »

marnix schreef:Voor brommers hebben wij vaker het lint uit een cassettebandje gebruikt in combinatie met een stofzuiger :mrgreen:
Maakt het nog uit welk nummer en van welke band :)
rocknroller

Bericht door rocknroller »

Bicycle van Queen natuurlijk, geen domme vragen stellen ;)

Maar goed, ik heb een fietsenmaker in de buurt wel eens een ijzerdraad vanaf de andere kant erdoor zien rijgen (is beter te leiden), om die vervolgens te verbinden met het stroomdraad en terug te trekken. Werkt op zich ook wel.
Plaats reactie