puur en meer dan 100 jaar oud
puur en meer dan 100 jaar oud
De meeste weten wel dat ik een oude motor liefhebber ben.
verleden week moest ik voor wat motor gerelateerde zaken bij een handelaar in het zuiden van het land zijn
maar wat schets m,n verbazing zomaar een oude fiets ,een Rudge nog wel.
zou uit 1900 zijn volgens de man ,nadat ik hem eens goed had bekeken dacht ik dat hij er niet zo ver af kon zitten.
kortom wat onderhandeld en mee naar huis genomen
nr onder het bracket gevonden en hij bleek uit iets nieuwer periode te komen, 1912 .
Maar hem toen is zitten bestuderen,viel van de ene in de andere verrassing alle oorspronkelijke details waren aanwezig op de rem handels na,
de fiets heeft 2 wereld oorlogen overleeft,meer dan 100 jaar oud, voor mij in ieder geval een heerlijke beleving .
Sjoerd was woensdag bij me we hebben de banden opgepompt en hij heeft hem even uitgeprobeerd en was zeer tevreden en zelfs met losse handen gereden.
Hij is voor mij wel aan de hoge kant maar ga zeker proberen om hem te gebruiken.
groet jan
verleden week moest ik voor wat motor gerelateerde zaken bij een handelaar in het zuiden van het land zijn
maar wat schets m,n verbazing zomaar een oude fiets ,een Rudge nog wel.
zou uit 1900 zijn volgens de man ,nadat ik hem eens goed had bekeken dacht ik dat hij er niet zo ver af kon zitten.
kortom wat onderhandeld en mee naar huis genomen
nr onder het bracket gevonden en hij bleek uit iets nieuwer periode te komen, 1912 .
Maar hem toen is zitten bestuderen,viel van de ene in de andere verrassing alle oorspronkelijke details waren aanwezig op de rem handels na,
de fiets heeft 2 wereld oorlogen overleeft,meer dan 100 jaar oud, voor mij in ieder geval een heerlijke beleving .
Sjoerd was woensdag bij me we hebben de banden opgepompt en hij heeft hem even uitgeprobeerd en was zeer tevreden en zelfs met losse handen gereden.
Hij is voor mij wel aan de hoge kant maar ga zeker proberen om hem te gebruiken.
groet jan
- Bijlagen
-
- Rudge-Whitworth 1912 remscharnier.jpg (186.07 KiB) 9011 keer bekeken
-
- Berichten: 2640
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: puur en meer dan 100 jaar oud
Ja, mooie vonst Jan!
Mooie maat naar mijn smaak en ook nog eens totaal met van die typische Rudge eigenaardigheden.
Goed dat je `m mee hebt genomen.
Groeten,
Maarten
Mooie maat naar mijn smaak en ook nog eens totaal met van die typische Rudge eigenaardigheden.
Goed dat je `m mee hebt genomen.
Groeten,
Maarten
Re: puur en meer dan 100 jaar oud
prachtig jan! mocht ie toch te hoog voor je zijn en zoek je een serieuze conservator, dan heb ik een suggestie...
veel plezier ermee!
hartelijke groet,
arjan
veel plezier ermee!
hartelijke groet,
arjan
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: puur en meer dan 100 jaar oud
Je komt wel met je nieuwe vondst naar Utrecht de 13e september om het publiek te verwonderen? Wat een prachtig ding zeg..
michiel
michiel

Re: puur en meer dan 100 jaar oud
Ziet er goed uit Jan .
Zal hem van middag wat beter bekijken .
Zal hem van middag wat beter bekijken .
- Hans van de Stouwe
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53
Re: puur en meer dan 100 jaar oud
Mooie vondst Jan
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
Re: puur en meer dan 100 jaar oud
Dit is zo'n fiets waaraan je merkt dat er de hierop volgende 100 jaar niets meer hoefde te veranderen; laag gewicht, licht lopend, stabiel frame, goede zitpositie, Deze Rudge-Whitworth voelde bij een kort ritje meteen goed aan, want ook technisch was die nog in topconditie. Behalve de remmen dan. Het frame (27") had voor mij de juiste hoogte.
Opvallend was ook de perfecte werking van het freewheel zonder het bekende tikken. Er zitten een soort halvemaantjes in. Ook het spieloze cranckstel is heel mooi. De linker crank is een geheel met de trapas en gekoppeld met kettingblad en rechter crank door middel van een vertanding. Die vertanding is weer netjes afgeschermd tegen vuil door een celluloid ringetje. (zie foto 4).
Bijzonder is ook de celluloid bekleding van het stuur, een Rudge patent al van voor 1910 (zie foto 3). Dat werd bij ons pas 20 jaar later toegepast. Ook gepatenteerd waren de velgen uit koud gerold staal dat niet verzwakt werd door verhitting bij het lassen. Binnenin de velg liggen de spaakkoppen verzonken in twee richels (foto 2).
Bedankt nog Jan, voor de interessante kennismaking met deze fiets.
Groeten,
Sjoerd
Opvallend was ook de perfecte werking van het freewheel zonder het bekende tikken. Er zitten een soort halvemaantjes in. Ook het spieloze cranckstel is heel mooi. De linker crank is een geheel met de trapas en gekoppeld met kettingblad en rechter crank door middel van een vertanding. Die vertanding is weer netjes afgeschermd tegen vuil door een celluloid ringetje. (zie foto 4).
Bijzonder is ook de celluloid bekleding van het stuur, een Rudge patent al van voor 1910 (zie foto 3). Dat werd bij ons pas 20 jaar later toegepast. Ook gepatenteerd waren de velgen uit koud gerold staal dat niet verzwakt werd door verhitting bij het lassen. Binnenin de velg liggen de spaakkoppen verzonken in twee richels (foto 2).
Bedankt nog Jan, voor de interessante kennismaking met deze fiets.
Groeten,
Sjoerd
Re: puur en meer dan 100 jaar oud
ja mooi zeg, zoveel historie.
Goede vondst!
Maarten
Goede vondst!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2640
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: puur en meer dan 100 jaar oud
Dag Jan ,
Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat werken met de remkabels.
Is het zo dat bij deze fiets het plaatje onder het stuur los te schroeven is zodat er een groter gat ontstaat om wat te winkelen met de kabels?
Bij Triumph en nog meer bij Dursley pedersen lijkt het een helse klus om de kabels netjes de bocht door te krijgen daar waar ze van horzontaal door het stuur naar verticaal naar buiten (of bij D Pedersen door de verticale stuurbuis)gaan.
Ik ben ook benieuwd naar de geleiding ;is het alleen binnenkabel wat daar door het stuur loopt of zou er ook nog een buitenkabel omheen zitten of anders een soort gladde ronde geleiding om de binnenkabel heel te houden?
Mogenlijk is er op de beurs in Beaulieu nog iets te vinden aan remhendels.
Groeten,
Maarten
Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat werken met de remkabels.
Is het zo dat bij deze fiets het plaatje onder het stuur los te schroeven is zodat er een groter gat ontstaat om wat te winkelen met de kabels?
Bij Triumph en nog meer bij Dursley pedersen lijkt het een helse klus om de kabels netjes de bocht door te krijgen daar waar ze van horzontaal door het stuur naar verticaal naar buiten (of bij D Pedersen door de verticale stuurbuis)gaan.
Ik ben ook benieuwd naar de geleiding ;is het alleen binnenkabel wat daar door het stuur loopt of zou er ook nog een buitenkabel omheen zitten of anders een soort gladde ronde geleiding om de binnenkabel heel te houden?
Mogenlijk is er op de beurs in Beaulieu nog iets te vinden aan remhendels.
Groeten,
Maarten