Lucas Olielamp
Lucas Olielamp
Ik heb een Lucas Pertoleum Silver King uit 1917. Helaas ontbreekt hier de koortbrander en de spiegel. Wie kan me helpen?
Re: Lucas Olielamp
Welk type heb je er is namelijk een burger en een leger model met kleine verschillen .
Dat is gedaan omdat men bang was dat er onderdelen gestolen zouden worden van de leger lampen om op privé burger lampen te gebruiken .
Het leger model is meestal donker groen maar er zit wel nikkel onder , maar herkenbaar aan het pijltje wat is in geslagen in het verend ophang gedeelte .
Groet Gerrit Kan
Dat is gedaan omdat men bang was dat er onderdelen gestolen zouden worden van de leger lampen om op privé burger lampen te gebruiken .
Het leger model is meestal donker groen maar er zit wel nikkel onder , maar herkenbaar aan het pijltje wat is in geslagen in het verend ophang gedeelte .
Groet Gerrit Kan
Het is zwart geweest. Misschien komt het uit Engeland, daar deed men dit uit belasting technische redenen. Heb bijna alles voorzichtig schoon gemaakten en het ligt even in de karnemelk om het goed schoon te krijgen. Ik heb geen groene verf en pijltje gevonden, het is dus een burger model.
Ik heb een (naar ik hoorde Indische) imitatie Lucas olielamp. Deze gebruik ik wel eens als ik op mijn oude fiets naar mijn werk ga. Ik werk in Duidsland in een machinefabriek en als ik dan om 23.00 uur naar huis rij (woon aan de grens)krijg ik leuke reacties.
Wat is het verhaal achter deze lampen, vergelijkbaar met de Enfield motoren?
Groeten uit Ter Apel
Ik heb een (naar ik hoorde Indische) imitatie Lucas olielamp. Deze gebruik ik wel eens als ik op mijn oude fiets naar mijn werk ga. Ik werk in Duidsland in een machinefabriek en als ik dan om 23.00 uur naar huis rij (woon aan de grens)krijg ik leuke reacties.
Groeten uit Ter Apel
Je hebt dus twee olielampen, een echte en een imitatie?
Je zoekt voor de orginele dus onderdelen?
Zal eens kijken,heb nog het een en ander, zeker orginele onderdelen van de carbidlampen.
Je zoekt voor de orginele dus onderdelen?
Zal eens kijken,heb nog het een en ander, zeker orginele onderdelen van de carbidlampen.
Ik weet het niet zeker maar lijkt mij wel waarschijnlijk dat het net zo gegaan is als met de Royal Enfieldreneke schreef:Het is zwart geweest. Misschien komt het uit Engeland, daar deed men dit uit belasting technische redenen. Heb bijna alles voorzichtig schoon gemaakten en het ligt even in de karnemelk om het goed schoon te krijgen. Ik heb geen groene verf en pijltje gevonden, het is dus een burger model.
Groeten uit Ter Apel
-
De meest blinkende met de kleine rand vooraan is de militaire versie uit 1916 . De mattere is uit 1922
Groeten,
Maarten
Het is die met de grotere olietank.
Geen twijfel.

Bij nader inzien zie ik dat die tenkjes gelijk zijn, het is waarschijnlijk is optischer vertekening.
Ik heb de rechter.

Bijgaand 3 Lucas olielampjes nr.33 "Planet" uit 1924 NOS uit mijn verzameling, waarvan de productiemallen later verkocht zijn aan een fabriek in India en die ze tot 1970 geproduceert heeft in zeer matige kwaliteit!
- Bijlagen
-
- mercedes CLS 350 047.JPG (271.78 KiB) 7378 keer bekeken
-
- mercedes CLS 350 049.JPG (280.75 KiB) 7378 keer bekeken
-
- mercedes CLS 350 041.JPG (279.08 KiB) 7378 keer bekeken
Jammer dat er nog geen koortbrander opgedoken is, ik neem mijn kaarslamp wel mee naar Utrecht. Ook mooi. Utrecht bij kaarslicht is prachtig!!!!!