Beste mensen,
Onlangs heb ik een zeer interessante naaf op de kop getikt, waarvan ik tot dusver op internet en bij verzamelaars er circa 5 van ken.
De naafhuls is een beetje gehavend, maar voor zover ik heb kunnen testen lijkt de naaf aardig te werken. Helaas heb ik de versteller niet, die zijn zowel als stuurversteller als buisversteller uitgebracht. Wie kan me eraan helpen? Nu weet ik niet of je specifiek een Universal versteller nodig hebt of dat je ook een Dreigang modell 29/53 kunt gebruiken. Wie weet dit?
De Universal Dreigang is een drieversnellingsnaaf in een vrijloop en trommelremuitvoering en schijnt enkel voor export gemaakt te zijn. Mijn naaf is zoals de foto's laten zien een trommelremuitvoering uit 1942. Ongelovelijk dat in dat jaar nog zo'n dure naaf van de band af kwam rollen en dat voor de export!
De informatie op internet over deze naven is spaarzaam. Scheunenfun rept er wat over en ook de Hongaarse navenexperts met interessante foto's.
Wie heeft documentatie over deze naven? Bijv. onderdelenlijsten?
Wie heeft de voornaaf met trommelrem die erbij hoort?
Wie heeft de vrijloopuitvoering?
Op welke fietsen werden ze gemonteerd?
Het is trouwens een loeizware naaf! Misschien leg ik 'm een keer op de weegschaal met de SA AB naaf als vergelijkingsmateriaal.
Groeten, Y.
F&S Universal trommelremversnellingsnaaf
F&S Universal trommelremversnellingsnaaf
- Bijlagen
-
- S5000330.JPG (243.19 KiB) 3276 keer bekeken
-
- S5000329.JPG (262.8 KiB) 3276 keer bekeken
-
- S5000328.JPG (256.48 KiB) 3276 keer bekeken
-
- S5000327.JPG (259.47 KiB) 3276 keer bekeken
Sportief fietsend!
Re: F&S Universal trommelremversnellingsnaaf
Mooie vondst Y.!
Dat die naven geëxporteerd werden was omdat het Duitsland deviezen opleverde.
In Duitsland mocht sinds ca. 1936 al geen chroom meer gebruikt worden op fietsonderdelen. Daarnaast was (en is) men daar ook erg gehecht aan terugtrapremmen, zelfs in versnellingsnaven. De kans om hier zo' naaf te vinden is dus groter dan in het land van oorsprong.
Groeten,
Sjoerd
Dat die naven geëxporteerd werden was omdat het Duitsland deviezen opleverde.
In Duitsland mocht sinds ca. 1936 al geen chroom meer gebruikt worden op fietsonderdelen. Daarnaast was (en is) men daar ook erg gehecht aan terugtrapremmen, zelfs in versnellingsnaven. De kans om hier zo' naaf te vinden is dus groter dan in het land van oorsprong.
Groeten,
Sjoerd
-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: F&S Universal trommelremversnellingsnaaf
Ja, dat is wel een interessante naaf.
Ik heb `m nog niet eerder gezien geloof ik.
Maar ik heb toevallig wel een buisversteller voor de naaf.
Universal staat er ook op.
Uit 1941.
Erg slecht chroom overigens maar wel goed leesbaar nog.
Met verchroomde stangetjes en een ketting ter hoogte van de zadelbevestiging.
laat maar weten of het je interesse heeft Y
Groeten,
Maarten
Ik heb `m nog niet eerder gezien geloof ik.
Maar ik heb toevallig wel een buisversteller voor de naaf.
Universal staat er ook op.
Uit 1941.
Erg slecht chroom overigens maar wel goed leesbaar nog.
Met verchroomde stangetjes en een ketting ter hoogte van de zadelbevestiging.
laat maar weten of het je interesse heeft Y
Groeten,
Maarten
Re: F&S Universal trommelremversnellingsnaaf
Beste Maarten,
Daar heb ik zeer zeker interesse in. Ik mail of bel je daarover nog wel even.
Slecht chroom maakt me niet zo veel uit, zolang hij het maar goed doet.
Groeten, Y.
Daar heb ik zeer zeker interesse in. Ik mail of bel je daarover nog wel even.
Slecht chroom maakt me niet zo veel uit, zolang hij het maar goed doet.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!