Hallo, ik wil me even voorstellen. Mijn naam is Ronald en ik verzamel ongeveer al 30 jaar lang fietsen. Het is begonnen met de oude Simplex cycloidesport van mijn moeder uit de jaren 50 tot vorige week een bianchi uit 1922. Ik heb een aantal fietsen uit andere landen en ik vroeg me af of ik ook hiervoor bij "de oude fiets" de nodige informatie zou kunnen vinden. Veel onderdelen zijn natuurlijk algemeen bekend, alleen voor de verschillende fietsmerken kost het me soms wat moeite. Zo heb ik een Zweedse Monark van 1940 in legerkleur, een Belgische Ambo (ik denk jaren 30), een Duitse Rex 1954 met JLO-motortje,en dan nu, afgelopen week de Bianchi uit 1922. Via de links kom ik ook wel op andere websites en is het doorspitten van websites een mooie winterklus. Als Nederlandse fietsenerfgoed heb ik een Gazelle dienstfiets uit de jaren 50 die ik als dagelijkse fiets gebruik, gazelle 1945,een joekel van een bakkersbakfiets waarvan ik het jaar zou willen weten, wat losse "opa en oma" frames, een aantal champion mondials en sinds een aantal jaren heb ik een aantal racefietsen waar ik helemaal wild van ben en die in opbouw zijn. Pinarello, Colnago, Gios veldrijder, Raleigh track 1972, Falcon. Erg leuk om hiervoor de onderdelen bij elkaar te sparen en te wachten tot je net het goede hebt gevonden. Toen ik net begon met verzamelen was mijn motto om alles uit elkaar te halen, te stralen en opnieuw te spuiten, maar met name bij die oude fietsen tot de jaren 60 merk ik dat de lak vaak nog super is en het patina erg mooi is. Bij de Bianchi en de gazelle's bijvoorbeeld kon ik bijna alle onderdelen met de hand loskrijgen en de lak glimt je op dit moment tegemoet, en.. net als bij mijn opa gaat er af en toe een olielap over het geheel(mag dat nog?).
Nou, ik hoop regelmatig gebruik te kunnen maken van de kennis van de mensen in het forum en ik wens iedereen veel restauratie/poets en fietsplezier. Want dat laatste blijft toch ook erg leuk om te doen.
hallo allemaal.
-
Re: hallo allemaal.
Beste Ronald,
Welkom op het forum.
Ik ben wel benieuwd naar je Bianchi en Zweedse fiets, heb je wat foto's? De oude catalogi van Bianchi en veel andere Italiaanse merken staan ergens vrij op internet. Voor Franse merken is er het forum van tontonvelo. De Zweden en Noren hebben een facebookplatform. De Engelse databank is sinds kort ook zonder lidmaatschap toegankelijk.
Zelf heb ik ook een Monark legerfiets.
Groeten,
Y.
Welkom op het forum.
Ik ben wel benieuwd naar je Bianchi en Zweedse fiets, heb je wat foto's? De oude catalogi van Bianchi en veel andere Italiaanse merken staan ergens vrij op internet. Voor Franse merken is er het forum van tontonvelo. De Zweden en Noren hebben een facebookplatform. De Engelse databank is sinds kort ook zonder lidmaatschap toegankelijk.
Zelf heb ik ook een Monark legerfiets.
Groeten,
Y.
Sportief fietsend!
Dag Ronald en welkom op het forum.
Je verhaal klinkt me bekend en ik denk wel dat je hier op de juiste plek ben beland.
Toen ik voor een paar jaren lid werd van 'de oude fiets' stond de nadruk toch op oude zwarte rijwielen van nederlandse afkomst.
Met de intrede van de nieuwe 'oudefiets.nl' merk ik toch een stijgende interesse van andere fietsen, meer in het bijzonder, de sportfietsen.
Er zijn ook enkele doorwinterde racefietsliefhebbers aangesloten die zich met regelmaat melden.
Wat het opnieuw lakken betreft zullen de meesten je mening delen om de patine te behouden, ... en de oliedoek? lijkt me nog steeds erg verstandig om te doen!
Wat de racefiets onderdelen betreft ken ik wel een paar adressen. Mocht je daar interesse in hebben, stuur ik je graag door.
Groeten,
Ed.
Je verhaal klinkt me bekend en ik denk wel dat je hier op de juiste plek ben beland.
Toen ik voor een paar jaren lid werd van 'de oude fiets' stond de nadruk toch op oude zwarte rijwielen van nederlandse afkomst.
Met de intrede van de nieuwe 'oudefiets.nl' merk ik toch een stijgende interesse van andere fietsen, meer in het bijzonder, de sportfietsen.
Er zijn ook enkele doorwinterde racefietsliefhebbers aangesloten die zich met regelmaat melden.
Wat het opnieuw lakken betreft zullen de meesten je mening delen om de patine te behouden, ... en de oliedoek? lijkt me nog steeds erg verstandig om te doen!
Wat de racefiets onderdelen betreft ken ik wel een paar adressen. Mocht je daar interesse in hebben, stuur ik je graag door.
Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
Na lang prutsen is het me denk ik gelukt om een pagina aan te maken waarop mijn fietsen en projecten te zien zijn. als het goed is verschijnt onder aan mijn bericht een link naar een facebookpagina. Ik heb hierop mijn fietsen staan met eigen commentaar, mochten er aanvullingen zijn dan houd ik me van harte aanbevolen.