Even voorstellen , Göricke Holland Model 16 , 1950
Even voorstellen , Göricke Holland Model 16 , 1950
Hallo ,
Ik ben Max , ik restaureer al jaren auto's , motoren en in mijn jonge jaren bromfietsen.
Ik kwam uit op dit fantastische forum omdat ik wat informatie aan het zoeken was over een fiets welke ik onlangs heb aangeschaft.
Het betreft een Göricke, model is mij nog niet bekend.
Hij beschikt over een Torpedo achternaaf welke als 1950 is gemerkt.., wellicht dus een 50er.
Naar mijn idee is hij redelijk origineel.., heeft het originele zadel, gereedschaptasje , koplamp , dynamo , bagagedrager. , naar mijn idee zijn zelfs de banden origineel ...?
Ik twijfel alleen of de kettingkast origineel is , naar mijn idee zou dat een stalen beschermingskap moeten zijn..?
Ik heb een aantal foto's bijgevoegd zoals ik hem heb aangetroffen.., ik laat eerst eens even bezinken m.b.t. hoe ik e.e.a ga aanpakken voordat ik er een doekje overheen haal.
Als je eventueel informatie hebt over dit model Göricke , ik hoor het graag..
Max
Ik ben Max , ik restaureer al jaren auto's , motoren en in mijn jonge jaren bromfietsen.
Ik kwam uit op dit fantastische forum omdat ik wat informatie aan het zoeken was over een fiets welke ik onlangs heb aangeschaft.
Het betreft een Göricke, model is mij nog niet bekend.
Hij beschikt over een Torpedo achternaaf welke als 1950 is gemerkt.., wellicht dus een 50er.
Naar mijn idee is hij redelijk origineel.., heeft het originele zadel, gereedschaptasje , koplamp , dynamo , bagagedrager. , naar mijn idee zijn zelfs de banden origineel ...?
Ik twijfel alleen of de kettingkast origineel is , naar mijn idee zou dat een stalen beschermingskap moeten zijn..?
Ik heb een aantal foto's bijgevoegd zoals ik hem heb aangetroffen.., ik laat eerst eens even bezinken m.b.t. hoe ik e.e.a ga aanpakken voordat ik er een doekje overheen haal.
Als je eventueel informatie hebt over dit model Göricke , ik hoor het graag..
Max
Laatst gewijzigd door Max1974 op 9 sep 2014, 08.22, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Even voorstellen
- Bijlagen
-
- image-2014-09-21.jpg (490.41 KiB) 6401 keer bekeken
-
- image-2014-09-20.jpg (471.84 KiB) 6401 keer bekeken
-
- image-2014-09-19.jpg (410.39 KiB) 6401 keer bekeken
-
- image-2014-09-18.jpg (458.62 KiB) 6401 keer bekeken
-
- image-2014-09-17.jpg (489.07 KiB) 6401 keer bekeken
-
- image-2014-09-16.jpg (450.96 KiB) 6401 keer bekeken
-
- image-2014-09-15.jpg (492.25 KiB) 6401 keer bekeken
-
- image-2014-09-14.jpg (454.48 KiB) 6401 keer bekeken
-
- image-2014-09-13.jpg (482.04 KiB) 6401 keer bekeken
-
- image-2014-09-12.jpg (498.73 KiB) 6401 keer bekeken
-
- image-2014-09-11.jpg (491.04 KiB) 6401 keer bekeken
-
- image-2014-09-10.jpg (483.97 KiB) 6401 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Max1974 op 7 sep 2014, 16.17, 15 keer totaal gewijzigd.
Re: Even voorstellen
In die tijd was er wel eens een enkele fabriek in Duitsland die Nederlandse kettingkasten kocht en die monteerde. Heidemann in Bielefeld was daar één van dus dat kan ook hier het geval zijn.
Het kostte ze daar overigens wel veel moeite dat goed te doen en de instructies van o.a. de Woerd werden ook niet altijd begrepen.
Het kostte ze daar overigens wel veel moeite dat goed te doen en de instructies van o.a. de Woerd werden ook niet altijd begrepen.
Re: Even voorstellen , Göricke ....
Da's een beauty zeg! Ik heb een Transportfiets uit 1925 van Göricke maar die zit niet meer zo mooi in de lak.
Ik heb verder geen info over dit model. Ik weet alleen dat er indertijd Nederlanders in het 'hogere kader'van Göricke zaten. Dat is er waarschijnlijk de reden van dat er in Duitsland fietsen werden gemaakt voor de export naar Nederland.
Een opvallend verschil is dat de staande achtervork gesoldeerd is. Nederlandse fietsen hebben daar meestal een bout/moer verbinding waarbij er in het frame ook nog schroefdraad zit.
Verder kan ik nog zeggen dat het een absolute kwaliteitsfiets is. Degelijk én hij fiets beter dan heel veel andere fietsen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik heb verder geen info over dit model. Ik weet alleen dat er indertijd Nederlanders in het 'hogere kader'van Göricke zaten. Dat is er waarschijnlijk de reden van dat er in Duitsland fietsen werden gemaakt voor de export naar Nederland.
Een opvallend verschil is dat de staande achtervork gesoldeerd is. Nederlandse fietsen hebben daar meestal een bout/moer verbinding waarbij er in het frame ook nog schroefdraad zit.
Verder kan ik nog zeggen dat het een absolute kwaliteitsfiets is. Degelijk én hij fiets beter dan heel veel andere fietsen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Even voorstellen , Göricke ....
Nog wat info hier op de site
viewtopic.php?f=44&t=1064&hilit=G%C3%B6ricke
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
viewtopic.php?f=44&t=1064&hilit=G%C3%B6ricke
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Even voorstellen , Göricke ....
Charles,
Bedankt voor het compliment, ik ben ook erg blij met de fiets.
Hij komt zo uit een schuur , ik heb er nog niet aan gepoets.
Voorzichtigheid is natuurlijk geboden omdat ik absoluut het patina niet wil aantasten.
Ik heb er vanmiddag in het zonnetje even een stukje op gefietst, en precies wat je zegt , deze fiets rijdt echt fantastisch. ( heb ik hem nog niet eens gesmeerd )
Ik heb ook het idee dat er weinig kracht nodig is om vooruit te komen, wellicht een andere tandwielverhouding ??, of is dit typisch iets van een oude toerfiets ??
Ik denk dat ik hem voorlopig maar even zachtjes oppoets en het verder maar even zo laat.., naar mijn idee moet je aan een fiets van 65 jaar oud en er dusdanig netjes uit ziet niet te veel aan prullen..
( uiteraard zet ik de bagagedrager even recht, dat ziet er wat minder uit op deze manier )
Max
Bedankt voor het compliment, ik ben ook erg blij met de fiets.
Hij komt zo uit een schuur , ik heb er nog niet aan gepoets.
Voorzichtigheid is natuurlijk geboden omdat ik absoluut het patina niet wil aantasten.
Ik heb er vanmiddag in het zonnetje even een stukje op gefietst, en precies wat je zegt , deze fiets rijdt echt fantastisch. ( heb ik hem nog niet eens gesmeerd )
Ik heb ook het idee dat er weinig kracht nodig is om vooruit te komen, wellicht een andere tandwielverhouding ??, of is dit typisch iets van een oude toerfiets ??
Ik denk dat ik hem voorlopig maar even zachtjes oppoets en het verder maar even zo laat.., naar mijn idee moet je aan een fiets van 65 jaar oud en er dusdanig netjes uit ziet niet te veel aan prullen..
( uiteraard zet ik de bagagedrager even recht, dat ziet er wat minder uit op deze manier )
Max
Re: Even voorstellen , Göricke ....
zeldzaam fraai bewaard en jaloersmakend mooie originele banden!
Er is een Duits forum, Altesrad.net waar ze je zeker meer kunnen vertellen over Goricke.
Er is een Duits forum, Altesrad.net waar ze je zeker meer kunnen vertellen over Goricke.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Even voorstellen , Göricke ....
Bedankt voor de link Maarten , daar ga ik zeker op kijken.
Max
Max
Re: Even voorstellen , Göricke Holland Model 16 , 1950
Ik heb inmiddels begrepen dat het een "Göricke model 16 Holland" uitvoering is van 1950.
De lakdoek kettingkast is bij dit model origineel.
Max
De lakdoek kettingkast is bij dit model origineel.
Max
Re: Even voorstellen , Göricke Holland Model 16 , 1950
De Göricke is te koop of te ruil ...
Hij rijdt fantastisch maar ik ben toch meer gecharmeerd van een fiets met 3 versnellingsnaaf of een Mutaped..
In/Ruilvoorstellen zijn welkom..
Max
Hij rijdt fantastisch maar ik ben toch meer gecharmeerd van een fiets met 3 versnellingsnaaf of een Mutaped..
In/Ruilvoorstellen zijn welkom..
Max