Fongers1952 schreef:Hallo Ed,
Ik denk dat Maarten gelijk heeft wat de transfer betreft. Deze ziet er uit als een jaren 60 transfer
Gr, Peter
dat was ook mijn vermoeden Peter, ik ging er namelijk vanuit dat de fiets rond die tijd door Gazelle is herlakt geworden, maar ... toen kwam Andre Koopmans met een theorie dat dit type transfer al voor de oorlog zou kunnen zijn getekend en beperkt toegepast.
"Die transfer lijkt in de oorlog te zijn ontworpen en gebruikt op kleine schaal, daarna een tijd niet (omdat ze op waren in de oorlog ?) , na de oorlog was alles moeilijk te krijgen en zijn ze wellicht met oude type transfers weer begonnen, en in de vroege jaren 50, toen de onderdelenvoorziening weer goed op gang was gekomen, opnieuw met deze nieuwe types begonnen.
Deze theorie is niet zeker nog, maar het lijkt er wel op, gezien soortgelijke 8V's in Indonesië."
Zoals Andre zegt is dit geen zekerheid, maar als je er verder over nadenkt en de transfers analyseert is de kans groot dat het zo gelopen is. Kijk ook eens hoelang Gazelle de onderstaande transfers, alledrie de types, overlappend heeft gebruikt. Zover ik in mijn verzameling allen al kan zien is dat minstens 5 jaar.
Gazelle transfer.jpg (69.87 KiB) 7500 keer bekeken
Ik neem het verhaal alvast voor 'waar' tot het tegendeel bewezen is!
Hier nog een foto van een gelijkaardige fiets uit die periode
Fongers1952 schreef:ik twijfel er niet aan of er komt weer een prachtig resultaat uit
dat denk ik ook Peter, het is een pracht van een fiets. M. Moos heeft ook zo'n oude 8V gerestaureerd (in het grijs dan wel) en die is echt mooi.
Yorick Vermeulen schreef:Pittige opgave zeg, maar met jouw kennis en kunde moet het wel lukken.
Yorick, ... met jullie hulp ... zul je bedoelen
Het is mijn eerste vooroorlogse en dat is toch weer net anders dan die kleurige hippies van de jaren 60.
Elibert van Dalen schreef:dit is voor ed een koud kunstje zo onderhand.
koud kunstje?! een jaar zoeken en sukkelen zal het worden! Maar met het eindresultaat als drijfveer gaat dit project wel slagen.
Groeten,
Ed.
en ook sukkelen geen probleem toch bij jou hahaha (inkoppertje)
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
gerelateerde Facebook groepen
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Daar is nog een mooie machien van te maken... Ik heb zelf ook eens een mixed frame gehad van gazelle die ik zonder enig benul heb opgeknapt. Wel een mooi stuur met zwart celluloid opgezet en een Belgische aluminium koplamp die iets te groot was maar ja je zocht gewoon mooie delen op Vehikel om je fiets compleet te maken. jasbeschermers en een de Woerd kettingkast moesten de Gazelle weer wat van haar oude grandeur terug geven. Uiteindelijk heb ik de fiets aan mijn zwager verkocht die er nog jaren geld ingepompt heeft. Uiteindelijk heeft hij de fiets na ongeveer 12 jaar weer ingeruild bij een fietsenmaker en zag ik laatst weer een ventje van amper 16 jaar op de Gazelle rondtuffen. Ben benieuwd hoe lang de fiets het red bij die wilde jeugd van tegenwoordig. Misschien dat ik zelf nog eens zo'n Gazelle ga zoeken. Je ziet ze nog met enige regelmaat op MP. Voor de Raleigh kruisframe 1910, 1920 zal ik veel meer geduld moeten hebben. Maar ja die komt ook nog wel een keertje in mijn stal terecht. Succes met de restauratie Ed. Het wordt vast weer een schoonheid!
Dat is een hele kluif Ed!
Maar mooi, zo oud zie je ze zelden! En het ziet er origineel uit.
Die transfer is een raadsel, het lijkt me echt sterk dat die even op is geweest en later weer opnieuw werd toegepast... maar je weet nooit. Indonesische fietsen zijn trouwens niet altijd een goede referentie
succes,
Maarten B.
Ik heb eerlijk gezegd ook moeite met de theorie dat de rood-witte modeltransfer van Gazelle al zo vroeg zou zijn gebruikt. Andre schrijft in jouw citaat niet waarom hij dat vermoed, hij noemt alleen "soortgelijke 8V's in Indonesië". Dat is nou juist géén aanbeveling voor zo'n theorie. Weet jij meer? Jammer dat Andre volgens mij nog niet op dit forum zit, ik zou graag meer van hem hierover weten.
De oudste Gazelle met rood-wit modeltransfer die ik ben tegengekomen was van 1958, en de transfer daarop was trouwens een flink stuk verweerder dan de transfer op jouw 8V. Jouw fiets moet in 70 jaar tijd weinig zonlicht hebben gezien.
Dat er rond 1960 een lange overgangstijd was tot de gouden modeltransfers waren verdwenen kan ik trouwens bevestigen, zo ging dat bij Gazelle ook met allerlei andere kenmerken.
fietser schreef:rood-witte modeltransfer van Gazelle
het betreft de rood-goude modeltransfer 'fietser', maar dat veranderd je stelling niet, neem ik aan.
Ik ben even door mijn verzameling fietsen gelopen en de oudste met nieuwe transfer is een 1956. Ik kan op de fiets niets vinden dat op 'herlakking' wijst en de fiets is tot in de kleinste details nog origineel, daarom neem ik aan dat we voorlopig 'al zeker mogen teruggaan' tot dat jaar. Het is, toevallig of niet, ook een 8V kruisframe.
1956 Gazelle 8V.JPG (102.15 KiB) 7439 keer bekeken
Gelijk dan maar de jongste telg gezocht met oude modeltransfer (de volledig gouden dus) en dat is in mijn collectie een Nr8 uit 1961.
1961 Gazelle 8.JPG (106.8 KiB) 7439 keer bekeken
Om één of andere reden krijg ik de fotos niet gedownload.
Laatst gewijzigd door asterduc op 30 aug 2012, 07.49, 2 keer totaal gewijzigd.
Ed, ik krijg ook een foutmelding bij het plaatsen van de foto's. We hebben gisteren een en ander geupdate (dat moet geregeld met websites), ik vermoed dat het daarmee te maken heeft. We duiken er even in.
De spatborden zijn ondertussen met een brander zuiver gemaakt en ontdaan van lak.
Het frame heb ik voorzichtig gezandstraald.
Het verwonderd mij dat er op het frame geen doorgeroeste delen zijn te vinden. Ook het mannetje is nog volledig intakt. Toch wel een meevaller voor een 70 jaar oude fiets waarvan al het chroom volledig is afgebladerd.
Onmiddelijk na het stralen heb ik het gehele frame behandeld met een chemische roest neutralisator.
Enerzijds uit zekerheid om ook bij niet zichtbare delen eventuele roest stop te zetten en anderzijds om het frame af te sluiten van de lucht. Corrosie zet zich nml zeer snel aan op vers gestraald metaal.
Bijlagen
Gazelle 8V 1941 01.JPG (361.77 KiB) 7420 keer bekeken