Goedendag.
Vorig weekend hadden m'n zoontje en ik een fietsklusmiddag in de woonkamer.
Veel meer dan een beetje gepoets was het niet eigenlijk.
Hij heeft toen zelf z'n Peerless op de foto gezet.
De foto's zijn niet heel scherp, maar hij vond dat ik ze ook op het forum moest plaatsen.
Bij dezen dus!
Het is wel leuk om te zien hoe trots hij er op is.
En hoe ik hem er van probeer te weerhouden, met argumenten over originaliteit en zo, om de minimale roestputjes weg te schuren en de fiets over te schilderen..
Zoon is bijna 9, maar hij hoeft absoluut geen nieuwe fiets.
Toen we een tijdje geleden de fiets net uit de schuur hadden gevist, en gepoetst en rijklaar gemaakt, gingen we een eindje toeren.
In het dorp verderop waar ook zijn school staat, fietsten we langs de speeltuin waar een meisje uit zijn klas aan het spelen was.
Hij vindt haar stiekem heel erg aardig, en toen ze tegen hem riep; 'coole fiets!' , kon hij z'n trots maar moeilijk verbergen.
De fiets komt denk ik uit begin jaren '70 (Torpedo Dreigang met code P) en voor mij is de fiets relatief 'nieuw' , maar voor hem is het een stokoude fiets..
Tja, zo gaat dat.
Mijn eerste oude fiets, een Juncker uit 1959 (die ik nog steeds heb) kreeg ik toen ik een jaar of 14 was.
Toen was die Juncker 25 jaar, en dat vond ik toen héél oud.
Zo gezien is zoonlief's Peerless dus inderdaad stokoud!
Frappant dat er niet zo veel te vinden is qua info over Peerless als fietsmerk.
Onderdelen met deze naam kom ik wel veel tegen in de verzameling, en ik heb zelfs een oude fietspomp met dit merk.
Vriendelijke groet, Erwin
Peerless
Re: Peerless
Hallo Erwin / Hendrik .
Leuk verhaal over je zoon en dat meisje .
Ook leuk dat hij nu al bezig met oude fietsen .
Wat je schrijft over wat jij oud vindt en hij oud vind is herkenbaar .
Dat kom je hier in t forum ook regelmatig tegen . Voor mij is iets oud als het van voor 1945 is . Maar dat zal wel door m'n eigen leeftijd komen .
Leuk verhaal over je zoon en dat meisje .
Ook leuk dat hij nu al bezig met oude fietsen .
Wat je schrijft over wat jij oud vindt en hij oud vind is herkenbaar .
Dat kom je hier in t forum ook regelmatig tegen . Voor mij is iets oud als het van voor 1945 is . Maar dat zal wel door m'n eigen leeftijd komen .
Ja, zoon heeft bekende trekjes.
Hij was nog maar zes jaar, toen hij thuis kwam met een Kaptein Mobylette EEC uit de jaren 60..
Ik begon op die leeftijd met kleinere dingen.
Volgens mij was z'n moeder heel blij toen hij het ding bij haar uit de schuur haalde en in mijn schuur parkeerde.
Ze zag de bui al hangen denk ik.
Ik moet wel zeggen dat ik tegenwoordig wat selectief ben met wat ik binnen haal, en makkelijker met wat ik weg doe.
Dat zal ook wel voortschrijdende leeftijd zijn.
Zo heb ik eindelijk een aantal motorblokken weggedaan van auto's die ik allang niet meer heb.
Fietsen zijn zoïzo handiger dan auto's, ze staan niet zo in de weg.
Je kan ze aan een haak ophangen, even opzij zetten of even mee in de woonkamer nemen als 't moet.
En die Mobylette, dat is ons projectje voor de komende jaren.
Hij was nog maar zes jaar, toen hij thuis kwam met een Kaptein Mobylette EEC uit de jaren 60..
Ik begon op die leeftijd met kleinere dingen.
Volgens mij was z'n moeder heel blij toen hij het ding bij haar uit de schuur haalde en in mijn schuur parkeerde.
Ze zag de bui al hangen denk ik.
Ik moet wel zeggen dat ik tegenwoordig wat selectief ben met wat ik binnen haal, en makkelijker met wat ik weg doe.
Dat zal ook wel voortschrijdende leeftijd zijn.
Zo heb ik eindelijk een aantal motorblokken weggedaan van auto's die ik allang niet meer heb.
Fietsen zijn zoïzo handiger dan auto's, ze staan niet zo in de weg.
Je kan ze aan een haak ophangen, even opzij zetten of even mee in de woonkamer nemen als 't moet.
En die Mobylette, dat is ons projectje voor de komende jaren.
Prachtig verhaal, Erwin! Geef je zoon een compliment voor zijn mooie fiets en de leuke foto's. Mijn jongste zoon is net zo oud en gaat met veel plezier met me mee als ik iets ouwe-fietserigs doe. Zo heeft al stempels van Berlicum, het Velorama en het Batavus-museum in zijn paspoort. Ook hebben we samen al een aantal mede-verzamelaars met een bezoekje vereerd. Leuk om dit soort dingen samen te delen!
Groet,
Arjan
Groet,
Arjan
Ook elders al gereageerd hebbende terzake van het merk Peerless en er heel lang het beheer over gevoerd hebbende kan ik U er alles over vertellen indien U vragen er over hebt.
de sjaal
de sjaal
Na lang nadenken valt zeer waarschijnlijk vast te stellen dat de Peerless fiets is vervaardigd door Veeno(in een plaatsje ten Noorden van de stad)in opdracht van Stichting Peerless welke begin october 1963 met deze fabriek tot overeenstemming kwam voor de levering van enkele duizenden fietsen in de jaren 1964 en 1965.
Het ontwerp van de tekst op de kettingkast is van de vroegere directeur van Jako(later AGU)
Onze prijs lag ergens in de buurt van 100 gulden......
s.e.& o.
Het ontwerp van de tekst op de kettingkast is van de vroegere directeur van Jako(later AGU)
Onze prijs lag ergens in de buurt van 100 gulden......
s.e.& o.
En nog een stukje Peerless.
De handel beperkte zich niet alleen tot fietsen, elektrische apparaten konden ook geleverd worden. Deze waren niet in voorraad, maar konden in de showroom van groothandel Zeefat in Meppel worden uitgezocht. Jan was aangesloten bij de inkooporganisatie Peerless, die zijn naam eer aandeed: ze hadden een weergaloos ("peerless") spaarsysteem.
Dat ging als volgt: om de bevolking tot de aanschaf van een nieuwe fiets te verleiden, verkocht Peerless bonnetjes voor fl 2,50. Die moesten op een spaarkaart worden geplakt en bij inlevering van een volle kaart (50 bonnetjes) kreeg men een nieuwe fiets mee ter waarde van fl 125,-. Op deze manier hebben heel wat eenvoudige, maar degelijke nieuwe fietsen hun weg naar de ingezetenen van de Wijk gevonden.
http://www.hongs.nl/pda.asp?u=Peerless
http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/ ... ichSnippet#
http://www.webringreestdal.nl/dewijk/gifs/oostind1.jpg
De handel beperkte zich niet alleen tot fietsen, elektrische apparaten konden ook geleverd worden. Deze waren niet in voorraad, maar konden in de showroom van groothandel Zeefat in Meppel worden uitgezocht. Jan was aangesloten bij de inkooporganisatie Peerless, die zijn naam eer aandeed: ze hadden een weergaloos ("peerless") spaarsysteem.
Dat ging als volgt: om de bevolking tot de aanschaf van een nieuwe fiets te verleiden, verkocht Peerless bonnetjes voor fl 2,50. Die moesten op een spaarkaart worden geplakt en bij inlevering van een volle kaart (50 bonnetjes) kreeg men een nieuwe fiets mee ter waarde van fl 125,-. Op deze manier hebben heel wat eenvoudige, maar degelijke nieuwe fietsen hun weg naar de ingezetenen van de Wijk gevonden.
http://www.hongs.nl/pda.asp?u=Peerless
http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/ ... ichSnippet#
http://www.webringreestdal.nl/dewijk/gifs/oostind1.jpg
Leuk verhaal en leuke fiets!
mooie luidsprekers op de achtergrond dat zijn Wharfedales van het type E30 zo te zien? Kwaliteit uit de 70's zuinig op zijn 
Groetjes Mark

Groetjes Mark