Locomotief Super Deluxe Model E

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
Floris

Locomotief Super Deluxe Model E

Bericht door Floris »

Ik viel voor het kruisframe van deze locomotief. Natuurlijk fantastische vormgeving en nog voorzien van originele lak (niet ongeschonden). Alleen denk ik dat wielen niet origineel zijn omdat ik in de folders alleen maar modellen zie met trommelremmen met stangen of terugtraprem. De Super Deluxe lijkt niet geleverd te zijn met remhandles (zie foto). Ik zou graag weten welke wielen er in horen (naven/velgen). Tips welkom. Vr groet, Floris
Bijlagen
locomotief3.jpg
locomotief3.jpg (38.73 KiB) 8039 keer bekeken
locomotief2.jpg
locomotief2.jpg (64.1 KiB) 8039 keer bekeken
locomotief.jpg
locomotief.jpg (99.92 KiB) 8039 keer bekeken
maartenB

Re: Locomotief Super Deluxe Model E

Bericht door maartenB »

volgens mij heeft Maarten Waarlé laatst een item geplaatst over de zeer originele Locomotief kruisframe die hij had gekocht. Per jaar verschillen de details. Van de echt oude met het voorscherm in een puntje zijn de delen tamelijk schaars. Die hebben speciale kleine remtrommels en vreemde 'bolle' velgjes. Je had ze inderdaad met stangremmen + trommels of met terugtraprem.
De laatste optie is natuurlijk het makkelijkste om weer 'origineel' te krijgen. Succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Floris

Bericht door Floris »

Tnx voor reactie. Dacht dat optie terugtraprem de enige was, omdat het frame geen bevestigingsopties heeft voor remstangen. Ik begrijp inmiddels dat de frames identiek waren en geen speciale 'ogen' of 'nokken' hadden voor remstangen (als het toch anders is hoor ik het graag). Blijft die optie dus ook nog open. Ik ga op zoek naar een donorfiets ...
fietser

Bericht door fietser »

Hallo Floris,

Als er geen nokken voor remstangen op het frame zitten heeft de fiets in ieder geval geen remstangen gehad, Locomotief deed dat in die tijd anders altijd wel (eerst eigen systeem, daarna dat van Simplex). Trommelremmen met kabels zijn niet helemaal uit te sluiten, mij zijn twee Locomotief kruisframes van 1953/54 bekend die dat hadden en het zag er wel origineel uit. Uit welk jaar zijn jouw trommelremnaven? Staat op de naafhuls, samen met de maand.

De velgen horen smalle Rigida-chroomvelgen of aluvelgen (Weinmann of Lepper, dat weet ik niet zeker) te zijn. Wat terugtrapremnaven betreft kom ik bij Locomotief-kruisframes in die tijd vooral F&S Torpedo tegen, maar ook Styria en de Novo van Husqvarna. De voornaven waren slanke Edco-naven.

Groeten,
fietser
Floris

Bericht door Floris »

Naven zijn van 1950. Velgen zijn rigida's. Remhandels lijken inderdaad origineel, maar kunnen natuurlijk van een ander model komen. Reden waarom ik aan de uitvoering twijfel is het feit dat ik deze nergens in de folders terugzie. Gezien onduidelijkheid, ga ik het toch maar zo houden (alleen nog een geschikte kettingkast zoeken). Dank voor reactie!
fietser

Bericht door fietser »

Folderspecificaties zeggen lang niet alles. Goed besluit om de fiets liever niet om te bouwen, wie weet heb je een zeldzame fiets. :)

Het is wel vreemd dat de naven van 1950 zijn en het frame(nummer) pas van 2 jaar later. Als ik het goed zie zijn de spatborden ook van het nieuwere soort. En zitten er nog klembouten onder de trapas + een blikken merkplaatje op het balhoofd i.p.v. een transfer? Allemaal dingen die tussen 1950 en 1952 veranderden. Zet eens wat meer foto's hier neer, vooral ook van de remgrepen, die zou ik graag eens zien.

Groeten,
fietser
Floris

Bericht door Floris »

Er zitten geen klembouten onder de trapas. Onder de trapas is een nummer te zien, maar kan hier geen jaartal in herkennen. Er zit geen blikken balhoofdplaatje op, maar (de resten van) een transfer. hierbij nog wat foto's. Oa van de remhandels.
Bijlagen
loco8.jpg
loco8.jpg (71.79 KiB) 7920 keer bekeken
loco6.jpg
loco6.jpg (52.31 KiB) 7920 keer bekeken
loco5.jpg
loco5.jpg (43.11 KiB) 7920 keer bekeken
loco4.jpg
loco4.jpg (92.38 KiB) 7920 keer bekeken
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Het bouwjaar is 1952 (eerste cijfer van het framenummer is het laatste cijfer van het bouwjaar).
Plaats reactie