Raleigh fiets 1949

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
kitboy

Raleigh fiets 1949

Bericht door kitboy »

Hallo,

Voor de fietswerkplaats op mijn werk heb ik weer eens een flink oude fiets op de kop weten te tikken, namelijk deze Raleigh:

Afbeelding

Ik vind het persoonlijk een erg leuk fietsje, ben nog niet zo'n hele kei als het gaat om de geschiedenis van dit merk, dus links e.d. waar ik wat informatie (in bijzonder van deze fiets zou kunnen halen) welkom.

Afbeelding

Ik vrees dat het meest fundamentele onderdeel dat weg is, de achterrem betreft. Dat wordt waarschijnlijk zoeken...

Afbeelding

Al wat S.A. naven voorbij zien komen, maar tot nu toe nog niet zo'n eentje.

Afbeelding

Datering van de naaf is overigens oktober 1949.Is het een vier versnellingsnaaf?

Afbeelding

Helaas is de fiets overgeschilderd, maar we gaan ons best doen er iets moois van te maken :D

Groet, Nico
maartenB

Re: Raleigh fiets 1949

Bericht door maartenB »

leuk hoor, maak er wat moois van. Of de naaf (met ingebouwde dynamo) een 3 of 4 speed is kun je ofwel voelen door te schakelen, ofwel gewoon lezen wat er op staat. Zit er een F in de code (FG bijvoorbeeld) dan is het four speed, anders is het een 3 speed
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
remurk

Bericht door remurk »

Mooie fiets, zeker de moeite waard om op te knappen. Uit de achternaaf mist echter niet de rem, maar de naafdynamo, Dynohub geheten. Of liever gezegd, het vaste gedeelte ontbreekt. De achterrem was van het zelfde type als het voorwiel, dus velgoptrekremmen. Wat is trouwens het framenummer? Het is ingeslagen op de zadelstrop. Groet, Rutger
kitboy

Bericht door kitboy »

Als je naar de tweede foto kijkt zie je dus dat díe rem weg is...

Bedankt voor de reacties, het is inderdaad een 4 Speed.
groetjes, Nico
Plaats reactie