vraagje over Veeno

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
J&L Lexm

vraagje over Veeno

Bericht door J&L Lexm »

veeno.1.jpg
veeno.1.jpg (494.42 KiB) 4828 keer bekeken
Was vandaag bezig wat fietsen voor zaterdag uit te zoeken
kwam ook een Veeno in beeld die gelijk met de Rudge meegekomen was
wel wat verkeerd opgeknapt maar wel interessant ,
geprobeerd m,n te dateren maar geen nr kunnen vinden weet iemand uit welk jaar hij komt :
Veeno in de pedalen,in het balhoofd net als bij fongers
alles is vernikkeld ,maar al weer aan het verweren
denk een bsa naaf ,maar de polijster heeft bijna alle teksten weg gepoetst , een spie loos crankstel ,mooie gesoldeerde lug,s
, bsa /brampton aandoend en hij rijd ongelooflijk licht.
weet dat bij een oude motor verzamelaar in het noorden heeft gestaan.

groet Jan
Durabo88

Re: vraagje over Veeno

Bericht door Durabo88 »

Beste Jan,

Wat was precies je vraag, want dat heb ik niet uit je bericht kunnen opmaken. Over Veeno weet ik helaas niets, dus ik kan 'm sowieso niet beantwoorden.
Wel vind ik dit een hele mooie fiets. Vooral het spieloos trapstel, super slanke crancks, balhoofd, stangen- en versnellingssysteem. Kun je hier nog wat detailfoto's van maken? Vooral ook van de naaf en versteller. Misschien is het wel een Sturmey Archer X-naaf. Als je de drie gekruisde geweertjes ziet, dan is het BSA. Verder ben ik wel benieuwd of het een 36 of 40 spaaks achterwiel is.
Weet je zeker dat Veeno 'm zo origineel heeft afgemonteerd?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
J&L Lexm

Bericht door J&L Lexm »

bagagedrager
bagagedrager
veeno bagagedrager.jpg (495.43 KiB) 4756 keer bekeken
Hallo Y was door de weekend drukte niet meer aan je vraag toe gekomen

mijn vraag was hulp bij de datering van een Veeno
geen nr kunnen vinden op de gebruikelijke plaats onder het zadel ,wel op de voorvork
is een technisch bijzondere fiets voor z,n tijd denk ik
voeg nog wat foto,s toe,was de bedoeling om hem mee te nemen bij de presentatie op de Maliebaan ,maar hij is het weekend mee naar Kropswolde gegaan
de versnellingsnaaf is zeker bsa maar de letters zijn er nagenoeg uit geslepen bij het opnieuw vernikkelen van de fiets

groet jan
Bijlagen
trapstel
trapstel
veeno trapstel.jpg (443.68 KiB) 4756 keer bekeken
voorvork nummer
voorvork nummer
nr voorvork.jpg (455.41 KiB) 4756 keer bekeken
Veeno voorzicht
Veeno voorzicht
veeno voor.jpg (389.77 KiB) 4756 keer bekeken
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Jan,

Bedankt voor de reactie en de foto's. Ik kan je met de datering niet verder helpen dan via wat algemeenheden.
Helaas weet ik niet of BSA in zijn naven en onderdelen jaarnummering of serienummers sloeg. Volgens mij is BSA al vrij vroeg begonnen met de X-naaf SA kopie, zoals in jouw fiets zit. Volgens Tony Hadland's boek sinds 1908 onder licentie door BSA geproduceerd. Volgens mij tot na de oorlog nog.

De bagagedrager is van fietsfabrikant Durabo uit Woudenberg, die ook bagagedragers maakte. Ik schat deze tussen ca. 1910-1930.

De balhoofdstrop/lager en trapas/crancks moet iemand anders naar kijken of het eigen fabrikaat is of ingekocht bij een onderdelenfabrikant.

Wat heb je zelf allemaal aan de fiets gedaan, naast het nikkelwerk? Lak en onderdelen?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Hallo Jan,

Op rijwiel.net schrijft Fietser bij de geschiedenis van Durabo dat in 1926 de productie van o.a. bagagedragers overgenomen werd door twee werknemers die als merknaam 'Standaard' gebruikten. De bagagedrager op de Veeno zal dus van voor die overname zijn.

Groeten,
Sjoerd
J&L Lexm

Bericht door J&L Lexm »

Hallo,Y en Sjoerd ,begint wel een aftekening te komen over de periode waarin de fiets gebouwd moet zijn 20,er jaren alleen of het begin of eind is is nog open.
Frame zal wel een toelevering vanuit Duitsland zijn,het crankstel doet erg Duits aan en in het zadel is ook het DRGM te onderscheiden en iets verder met wat inspanning nog Veeno.
Zadel is ook bijzonder met een extra hulpvering ( zie foto )
Theo uit Bedum heeft Jasper wat catalogi uit eind 20 er jaren meegegeven
ter inzage ,moet ze nog inzien ,maar daar schijnt een look a like in te staan
groet Jan
pendaal
pendaal
veeno.trapper.jpg (350.47 KiB) 4667 keer bekeken
hulpvering Veeno
hulpvering Veeno
veeno vering.jpg (303.57 KiB) 4667 keer bekeken
Bijlagen
zadel
zadel
zadel.jpg (324.22 KiB) 4667 keer bekeken
JasperA

Bericht door JasperA »

Heel bijzonder die zadelvering! Sowieso me erover verbaasd hoe soepel deze fiets nog loopt! Ik zal de prijscouranten volgende week even meebrengen trouwens... ;)

Ook Veeno heeft in ieder geval net als Fongers en Gruno prachtige rijwielen geleverd!

Eens kijken of we het komende jaar nog meer oud Groninger Rijwiel materiaal in het zonnetje kunnen zetten! 8-) Het afgelopen jaar was ons gunstig gezind!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie