Op verzoek hierbij een handleiding over hoe je biezen kunt verwijderen van lakdoek kettingschermen.
Nieuwe lakdoek kettingschermen hebben vaak een gouden bies. Die past niet altijd bij de fiets die je wilt restaureren. Bovendien kun je bij een lakdoek kettingscherm met biezen meteen zien dat hij nieuw is en ook van welk merk. En je wilt juist dat je kettingscherm er oud uit ziet. Dus: hoe kun je die biezen verwijderen?
Leg het nieuwe kettingscherm vlak en leg een plankje tussen de twee delen. Pak twee, niet al te pluizige, doekjes. Schuif het plankje onder het deel van de biezen waar je wilt beginnen. Maak het ene doekje een beetje nat met thinner. Let op: dat is dus geen terpentine. Zet een raam open, want thinner stinkt erg. Veeg nu met het vochtige doekje de bies weg. Deze zal oplossen in de thinner. Meteen daarna met het andere doekje de opgeloste biezenverf opnemen. Werk in de richting van de bies, zodat er zo weinig mogelijk verf verspreid wordt over de rest van je lakdoek. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat de verf van het lakdoek oplost. De achterblijvende vegen laat je even zitten. Zo ga je helemaal rond. Zorg dat er altijd een plankje ligt onder de plaats waar je werkt. Zo houd je het lakdoek mooi strak. Als je helemaal rond bent geweest begin je opnieuw om de restanten biezenverf te verwijderen. Gebruik schone doekjes. Ga nu opnieuw rond totdat alle biezenverf weg is. Op de plaatsen waar de biezen hebben gezeten is het lakdoek een beetje dof geworden. Dat kun je verhelpen door het lakdoek even op te wrijven met een fijne was.
Als je slim bent probeer je deze methode eerst uit op je oude lakdoek kettingscherm. Lukt dat, dan weet je zeker dat het met het nieuwe scherm goed gaat. De biezen op het nieuwe scherm gaan er namelijk veel gemakkelijker af dan van je oude. Dat komt omdat de oude biezen helemaal zijn uitgedroogd en de nieuwe nog relatief zacht zijn.
Op gemonteerde kettingschermen moet het, met wat handigheid, ook lukken.
Natuurlijk geef ik geen garantie dat het bij jouw ook lukt zonder het lakdoek te beschadigen.
Tot slot. Je kunt op een lakdoek kettingkast gewoon transfers plaatsen. Dat maakt je lakdoek kettingscherm nog wat authentieker. Let op dat de transfer naast de crank in de achterste positie zichtbaar moet zijn. Ik maak altijd een malletje met afplakband. Plak dat onder en links of rechts van de plaats waar het transfer moet komen. Plaats de transfer tegen het afplakband. Zo zit het altijd recht en op de goede plaats. Afplakband meteen verwijderen.
Voor het resultaat: zie de bijgevoegde foto's.
Biezen verwijderen van lakdoek kettingscherm
Biezen verwijderen van lakdoek kettingscherm
- Bijlagen
-
- lakdoek zonder biezen
- DSC01112.JPG (142.45 KiB) 4761 keer bekeken
Pim
Fongers HF60 1953, Empo kruisframe 1948
Re: Biezen verwijderen van lakdoek kettingscherm
Hallo Pim,
Mijn complimenten voor de "how to" m.b.t het lakdoek..
Waar heb je het transfer gekocht wat je erop hebt aangebracht..
En is dat een sjabloon of sticker / transfer..?
Wellicht dat je nog wat foto's van je fiets zou kunnen plaatsen...
Ik heb onlangs een HZ60 uit 1950 aangeschaft , daar moet ik nog aan beginnen .
Wellicht kan ik een Beetje bij je afkijken hoe e.e.a origineel zou moeten zitten.
Alvast bedankt ,
Max ,
mach1jb@7173mustangs.com
Mijn complimenten voor de "how to" m.b.t het lakdoek..
Waar heb je het transfer gekocht wat je erop hebt aangebracht..
En is dat een sjabloon of sticker / transfer..?
Wellicht dat je nog wat foto's van je fiets zou kunnen plaatsen...
Ik heb onlangs een HZ60 uit 1950 aangeschaft , daar moet ik nog aan beginnen .
Wellicht kan ik een Beetje bij je afkijken hoe e.e.a origineel zou moeten zitten.
Alvast bedankt ,
Max ,
mach1jb@7173mustangs.com
Mooi gedaan. Ik deed het een,poos geleden met een beetje benzine. Dat werkt ook prima. Doekje nat maken met benzine en wrijven maar 

Beste Max,
Alle transfers op de fiets komen van Pelders transfers. Ik heb geen belangen, maar volgens mij zijn ze enige die dergelijk transfers verkoopt, dus ik kan ze best noemen. Zie website.
Afhankelijk van het type zijn het min of meer gewone stickers of watertransfers.
Die laatste werken net als de oude plakplaatjes. Je lost ze even op in water en dan kun je ze eenvoudig plaatsen. Pelders doet er trouwens een gebruiksaanwijzing bij. Mijn tip: de plaats van de transfers even markeren met een stukje afplakband. Dan weet je zeker dat de transfer in een keer goed zit.
Voor foto's zie de rubriek Restauratie en dan Fongers HF 60 1953. De vork was trouwens inderdaad krom. Is weer hersteld, maar een wijze les voor mij. Controleer voor montage altijd of de vork recht is. Bij twijfel recht (laten) zetten. Bij oude fietsen wil de vork nogal eens krom zijn. Dat was bij mijn Empo 1948 (zie andere rubriek) ook zo. De fietsenmaker heeft dat keurig hersteld. Kost maar een tientje of zo. Na restauratie van je fiets is dat, nou ja, minder leuk. Dan moet het wiel er uit, remstangen los, de vork met alle kogeltjes er weer uit. Daarna de boel weer monteren. Dat is minder.m
Plaats aub ook eens wat foto's. Ik wil zelf namelijk nog een keer een type HZ restaureren. Puur uit interesse naar het verschil in techniek met een HF.
Alle transfers op de fiets komen van Pelders transfers. Ik heb geen belangen, maar volgens mij zijn ze enige die dergelijk transfers verkoopt, dus ik kan ze best noemen. Zie website.
Afhankelijk van het type zijn het min of meer gewone stickers of watertransfers.
Die laatste werken net als de oude plakplaatjes. Je lost ze even op in water en dan kun je ze eenvoudig plaatsen. Pelders doet er trouwens een gebruiksaanwijzing bij. Mijn tip: de plaats van de transfers even markeren met een stukje afplakband. Dan weet je zeker dat de transfer in een keer goed zit.
Voor foto's zie de rubriek Restauratie en dan Fongers HF 60 1953. De vork was trouwens inderdaad krom. Is weer hersteld, maar een wijze les voor mij. Controleer voor montage altijd of de vork recht is. Bij twijfel recht (laten) zetten. Bij oude fietsen wil de vork nogal eens krom zijn. Dat was bij mijn Empo 1948 (zie andere rubriek) ook zo. De fietsenmaker heeft dat keurig hersteld. Kost maar een tientje of zo. Na restauratie van je fiets is dat, nou ja, minder leuk. Dan moet het wiel er uit, remstangen los, de vork met alle kogeltjes er weer uit. Daarna de boel weer monteren. Dat is minder.m
Plaats aub ook eens wat foto's. Ik wil zelf namelijk nog een keer een type HZ restaureren. Puur uit interesse naar het verschil in techniek met een HF.
Pim