Sportieve Veeno

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
Hendrik

Sportieve Veeno

Bericht door Hendrik »

Goedendag.

Om te beginnen mijn excuses voor het feit dat ik wéér een Veeno fiets te berde breng.
Ze lijken momenteel nogal mijn pad te kruisen, en ik kon het niet laten ook deze fiets binnen te halen.
Ten eerste wederom de prijs die de doorslag gaf, maar vooral ook dat deze nu eens zo ongeveer bij mij om de hoek werd aangeboden.
Dat gebeurt relatief weinig als je in zo'n uithoek woont.
Bij aankomst viel me weer de puike staat van de Veeno op, dat was in de advertentiefoto's niet goed te zien.
Het is een Veeno Sport, damesmodel, in een best chique donkerblauwmetallic uitgevoerd.
Verder is het een heel eenvoudig uitgevoerde fiets zonder versnellingen en gewoon een terugtrapremnaaf in de (aluminium) achtervelg.
Die naaf is een Renak, gelijkend op Torpedo, en dit merk was ik nog niet eerder tegengekomen.
De velg is een aluminium Lepper, maat 28x1 5/8" (622).
Maar helaas, vóór zit een stalen velg, wel in dezelfde maat.
Ik ga er van uit dat de configuratie achter de originele is.
De fiets komt eind jaren '50 / begin jaren '60 op mij over, en de Renak remnaaf heeft de datering '59, vandaar.
Ik bedacht dat ik nog zo'n velg in de onderdelenzone had liggen.
Helaas, het bleek een Weimann (niet zo erg), maar in de verkeerde maat (28x1 1/2 , 635) en dat gaat niet passen.
Die velg is maar een kleinigheid, die vind ik vast nog wel eens.
Net zoals een passend zadel en een achterlicht.
Wat ik vooral fijn vind is dat de lak behoorlijk gaaf is evenals de biezen en de transfers.
Niet perfect, maar de beste die ik tot op heden zag.
De kettingkast is origineel en best gaaf, koplamp en dynamo zijn ook zoals het hoort.
Het cranckstel is niet voorzien van de letters Veeno, maar lijkt me toch origineel.
En het chroom is gaaf.
Wat helaas niet valt te zeggen over het stuur.
Die Veeno sturen beginnen voor mij toch een verhaal apart te worden.
Er staat wederom geen naam in, en ook bij deze valt het chroom er aan alle kanten af.
Ik begin haast te denken dat als er geen naam in staat, het chroom er af valt en het op een Veeno zit, het het originele stuur betreft!
Het is nog volop zomer, maar ik heb nu al genoeg Veeno-voer voor de wintermaanden.
En de rest nog..

Vriendelijke groet, Erwin
Bijlagen
000_0001-4.jpg
000_0001-4.jpg (293.49 KiB) 5881 keer bekeken
000_0002-4.jpg
000_0002-4.jpg (265.18 KiB) 5881 keer bekeken
Wild logo..
Wild logo..
000_0003-2.jpg (114.17 KiB) 5881 keer bekeken
000_0004-3.jpg
000_0004-3.jpg (133.11 KiB) 5881 keer bekeken
000_0005-3.jpg
000_0005-3.jpg (152.13 KiB) 5881 keer bekeken
White flames..
White flames..
000_0008-4.jpg (175.98 KiB) 5881 keer bekeken
Max1974

Re: Sportieve Veeno

Bericht door Max1974 »

Hendrik ,
Vandaag kocht ik bij iemand een Fongers , deze beste man had ook nog een Veeno Sport Vedra damesfiets staan ....
Die heb ik ook maar ingeladen ..., als ik me niet vergis verzamel jij Veeno..
Interesse ...? , stuur me even een

Groetjes Max
Laatst gewijzigd door Max1974 op 28 sep 2014, 13.39, 1 keer totaal gewijzigd.
de sjaal

Bericht door de sjaal »

Al eerder ergens vermeld maar RENAK was gedurende een aantal jaren na WOII een remnaaf die in de DDR werd vervaardigd naar de tekeningen van F&S die in 1945 meegenomen zijn en voor zover mijn herinnering reikt gebruikten ze ander materiaal voor de remmantel. De RENAK naaf was stukken goedkoper en de
distributie in Nederland was in handen van een exporteur van groenten en een importeur van fietsonderdelen opdat er evenwicht zou blijven in de handel tussen Nederland en de DDR en hierdoor kon aan de vraag niet altijd worden voldaan maar de prijs(Hfl. 4.80 franko grens)maakte het vooral voor de groothandel een aantrekkelijk alternatief en de kwaliteit was goed genoeg.
asterduc

Bericht door asterduc »

Erwin,

mooie exemplaar heb je daar en leuk dat je hem gered hebt, ik hou erg van dit type sportfietsjes.
Je ziet er teveel die worden afgeschreven en dat is jammer. Er zou vanuit de verzamelaars wel wat meer belangstelling mogen zijn van deze kleurige oudjes.

De kleur vind ik prachtig en ook details zoals de slanke voorvorkkroon, de mooi uitgewerkte sportlugs, smalle gelofde spatborden, de strakke witte punten.

Stuur: misschien is het wel een Gazelle stuur! dat chroom valt er ook meestal af na 50 jaar! Deze sturen zijn nog relatief eenvoudig te vinden hoor. Er komen er altijd wel een paar voorbij op de fietsbeurzen. Heb je een detailfoto van de handvatten, dat zou meer klaarheid kunnen brengen aangaande de echtheid van het stuur.

Een dergelijke velg kom je ook nog regelmatig tegen, alhoewel de 26" variant couranter voor komt. Je hebt ze in verschillende merken. Op één van mijn Gazelle sportfietsen zit zowel een identieke Lepper als Weinmann. Je merkt het verschil alleen aan de naamindruk en ik heb daar verder geen probleem mee.

Kettingkast: dat is een mooie en het zal een delikaat werk worden om ze te conserveren want die scheur erin zou ik toch proberen wegwerken. Goed warm maken en warm houden tijdens de montage / demontage, is mijn beste ervaring.

Zadel en trappers: een passend model vinden zal toch iets minder eenvoudig zijn dan je denkt, vermoed ik.

De koplamp lijkt me een TMI. Staat daar een 'Veeno' opdruk in?

En nu op zoek naar het bijpassende herenmodel neem ik aan! ;)
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Goedendag.

't Is nu pas dat ik de reacties zie op de sportieve Veeno!
Excuus voor de late reactie mijnerzijds.
Max; ik verzamel niet écht, 't is meer dat de Veeno's op mijn pad kwamen.
'k Heb eigenlijk wat teveel fietsen in verhouding tot de beschikbare ruimte..
Het is wel een merk dat mij intrigeerde, omdat we ooit lang geleden een omafiets van dit merk kregen van Oma.
Een fiets uit 1936 die ik nog steeds heb.
Nu woon ik vlakbij Bedum waar Veeno vandaan kwam.

Wat betreft Renak; toevallig zit deze naaf ook in een oud fietsje dat mijn zoontje via MP had gekocht.
De naaf was helemaal drooggelopen en versleten.
Ik heb 'm uit elkaar gehaald en met behulp van de grote rommelbak met naafonderdelen weer in orde gemaakt.
Welke merken onderdelen er nu inzitten, geen idee maar het functioneert weer!
Maar zo versleten als 'ie was ben ik bij een Sachs Torpedo nog niet tegengekomen..
Trouwens, wat betreft Sachs Torpedo remnaven valt het me op hoeveel verschillen er in de onderdelen van verscheidende bouwjaren zitten ondanks ogenschijnlijke identiekheid.

Asterduc;

De kettingkast hoef ik hopelijk niet te demonteren voor de scheur. Ben toch bang dat 'ie aan flinters gaat.
Op een andere Veeno die ik heb zit ook nog de originele lakdoek, maar met een enorme winkelhaak erin.
Die zal er denk ik wel af moeten voor herstel.
De handvatten zal ik eerdaags eens goed bekijken en op foto zetten.
De koplamp heeft inderdaad de Veeno inscriptie, en ik heb nog een jaren '60 Veeno achterlichtje liggen.
Helaas gaat die niet passen; die gaat met 2 boutjes boven elkaar gemonteerd terwijl er in het spatbord van de Sportieve weliswaar 2 gaatjes zitten maar slechts één voor montage en één voor draadje.
Ik heb nog wel een aantal van die Spanninga lichtjes met kunststof 'achterwerk' en vleermuisvlerken.
Dat past ook wel bij deze fiets.
En de heren-uitvoering; die heb ik al een hele tijd al is het meer de schaduw van de fiets die het ooit was..

Vriendelijke groet Erwin
Bijlagen
000_0042.jpg
000_0042.jpg (238.01 KiB) 5596 keer bekeken
Plaats reactie