Gazelle bel jaren 10-20
Gazelle bel jaren 10-20
Ik heb nog een hele gave Gazelle damesbel (49 cm) vernikkeld.
Echter, het boveste stukje van het centrale boutje in de bel is afgebroken en blijven zitten in de schel.
Ik heb nu nog maar minimaal pak.
Hoe krijgen we het restant eruit?
Dat is 4 rond en er zit ik meen 36 gangen draad op.
Het is ook geen gave breuk, het stuk in de schel is dus niet vlak en ligt er verdiept in.
het is hard (restantje immers van de pen) en het omliggende is een gegoten stuk van messing of brons
De tweede vraag is: ik ga de centrale pen vervangen en laat een nieuwe draaien.
eerst maar eens enkele foto's
Echter, het boveste stukje van het centrale boutje in de bel is afgebroken en blijven zitten in de schel.
Ik heb nu nog maar minimaal pak.
Hoe krijgen we het restant eruit?
Dat is 4 rond en er zit ik meen 36 gangen draad op.
Het is ook geen gave breuk, het stuk in de schel is dus niet vlak en ligt er verdiept in.
het is hard (restantje immers van de pen) en het omliggende is een gegoten stuk van messing of brons
De tweede vraag is: ik ga de centrale pen vervangen en laat een nieuwe draaien.
eerst maar eens enkele foto's
- Bijlagen
-
- foto 3.JPG (117.21 KiB) 6768 keer bekeken
-
- foto 2.JPG (103.1 KiB) 6768 keer bekeken
-
- foto 1.JPG (116.77 KiB) 6768 keer bekeken
Re: Gazelle bel jaren 10-20
Vraag het een fabrikant(Widek-Krimpen a/d IJssel)
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gazelle bel jaren 10-20
Dat is best een lastig ding om er goed uit te krijgen.
Er is denk ik ook geen direct advies te geven in de zin van ''dat doe je zus en zo''.
Ik zou denk ik proberen een of twee gaatjes van 1,5mm te boren en een sleufje proberen te maken waardoor je er een schroevendraaiertje in kan zetten.
Er zijn ook links draaiende conische tappen bedoelt voor dit soort bevrijdingsacties. De maat is wel klein maar ze bestaan.
Ook hier bij is het nodig om een (centraal geboord) gat te maken die grip geeft aan de tap maar niet te dicht bij de buitenmaat komt omdat je dan de oude schroef doet uitzetten in plaats van dat je grip krijgt.
Ik zou denk ik ook een nieuw asje draaien voor de belbodem of mogelijk een boutje met zilver op het bestaande asje hardsolderen.
Dat zou kunnen als je de belschaal moet voorzien van nieuwe schroefdraad omdat de boel gaar is.
Busje M4 in de schaal en M4 gesoldeerd op het gladde asje zou het dan worden.
Ik zag enkele dagen geleden je vraag over vernikkelde velgen voor je vroege Gazelle langs komen.
Je kan eventueel ook zelf vernikkelen.
Het kost de nodige moeite maar het kan thuis gedaan worden.
Veel van mijn velgen zijn op die manier gedaan want originele vernikkelde velgen zijn schaars. Andere optie is het verwijderen van chroom van verchroomde velgen . Er onder zit nikkel en dat ontchromen gaat makkelijker dan vernikkelen.
Groeten,
Maarten
Er is denk ik ook geen direct advies te geven in de zin van ''dat doe je zus en zo''.
Ik zou denk ik proberen een of twee gaatjes van 1,5mm te boren en een sleufje proberen te maken waardoor je er een schroevendraaiertje in kan zetten.
Er zijn ook links draaiende conische tappen bedoelt voor dit soort bevrijdingsacties. De maat is wel klein maar ze bestaan.
Ook hier bij is het nodig om een (centraal geboord) gat te maken die grip geeft aan de tap maar niet te dicht bij de buitenmaat komt omdat je dan de oude schroef doet uitzetten in plaats van dat je grip krijgt.
Ik zou denk ik ook een nieuw asje draaien voor de belbodem of mogelijk een boutje met zilver op het bestaande asje hardsolderen.
Dat zou kunnen als je de belschaal moet voorzien van nieuwe schroefdraad omdat de boel gaar is.
Busje M4 in de schaal en M4 gesoldeerd op het gladde asje zou het dan worden.
Ik zag enkele dagen geleden je vraag over vernikkelde velgen voor je vroege Gazelle langs komen.
Je kan eventueel ook zelf vernikkelen.
Het kost de nodige moeite maar het kan thuis gedaan worden.
Veel van mijn velgen zijn op die manier gedaan want originele vernikkelde velgen zijn schaars. Andere optie is het verwijderen van chroom van verchroomde velgen . Er onder zit nikkel en dat ontchromen gaat makkelijker dan vernikkelen.
Groeten,
Maarten
Re: Gazelle bel jaren 10-20
goede tips Maarten, dat centraal boren in de schaal baart me de meeste zorgen. Dat boortje wil immers altijd verlopen, het restant asje is schuin afgebroken.
Hoe krijg je dat vlak en vervolgens moet het mogelijk zijn met de centerpunt een putje te slaan.
of: de schaal opspannen en 5 mm boren, zou dat slagen; of gaat het boortje alsnog verlopen zodra het het asje raakt.
indien dat kan, er een propje messing van 5 mm in lijmen en M4 in tappen.
M4 zou dan ook kunnen op het nieuw te draaien asje.
Dat dat ontchromen van velgen, daar kom ik op terug, ik heb een artikel uit De oude Fiets, maar het zelf nog nooit gedaan.
Hoe krijg je dat vlak en vervolgens moet het mogelijk zijn met de centerpunt een putje te slaan.
of: de schaal opspannen en 5 mm boren, zou dat slagen; of gaat het boortje alsnog verlopen zodra het het asje raakt.
indien dat kan, er een propje messing van 5 mm in lijmen en M4 in tappen.
M4 zou dan ook kunnen op het nieuw te draaien asje.
Dat dat ontchromen van velgen, daar kom ik op terug, ik heb een artikel uit De oude Fiets, maar het zelf nog nooit gedaan.
Re: Gazelle bel jaren 10-20
Je zou het boutje ook uit kunnen boren met een M5 boor, daarna M6 draad erin tappen en dan een helicoil er in draaien zodat je weer op M5 uitkomt.
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gazelle bel jaren 10-20
Ja het is steeds een kwestie van proberen en kijken wat er gebeurt.
Dat is van te voren moeilijk te voorspellen.
Ik zou in ieder geval vanuit de hand boren en inderdaad eerst een putje slaan. Bij het uit de hand boren kun je een beetje tegen de helling van het afgebroken deel op boren tot dat er een echt gaatje even groot als de boor diameter ontstaat. Is dat eenmaal voor elkaar dan kan je gewoon rechtuit boren en heb je geen last meer van dat schuine vlak.
Mocht de boel kapot gaan dat is een helicoil inderdaad ook een prima oplossing. Ze zijn zelf te maken door een M6 boutje te doorboren met 3,3 mm waar je weer M 4 van kan maken.
Groeten,
Maarten
Dat is van te voren moeilijk te voorspellen.
Ik zou in ieder geval vanuit de hand boren en inderdaad eerst een putje slaan. Bij het uit de hand boren kun je een beetje tegen de helling van het afgebroken deel op boren tot dat er een echt gaatje even groot als de boor diameter ontstaat. Is dat eenmaal voor elkaar dan kan je gewoon rechtuit boren en heb je geen last meer van dat schuine vlak.
Mocht de boel kapot gaan dat is een helicoil inderdaad ook een prima oplossing. Ze zijn zelf te maken door een M6 boutje te doorboren met 3,3 mm waar je weer M 4 van kan maken.
Groeten,
Maarten
Re: Gazelle bel jaren 10-20
stukje is eruit, Hoera.
-enkele dagen kruipolie
-Inderdaad gaatje met de hand boren.
-goed smal schroevendraaiertje erin "wringen"
-rondom de verfföhn erop
-een Onze Vader en draaien was mogelijk.
Nu nog: wat is dat voor rare schroefdraad?
dikte van zowel asje als draadeinde 3,8 mm
gangen: moeilijk te meten:
Whitworth 32 gangen?
toevallig een bellenspecialist die dit weet in de buurt?
-enkele dagen kruipolie
-Inderdaad gaatje met de hand boren.
-goed smal schroevendraaiertje erin "wringen"
-rondom de verfföhn erop
-een Onze Vader en draaien was mogelijk.
Nu nog: wat is dat voor rare schroefdraad?
dikte van zowel asje als draadeinde 3,8 mm
gangen: moeilijk te meten:
Whitworth 32 gangen?
toevallig een bellenspecialist die dit weet in de buurt?
Re: Gazelle bel jaren 10-20
Een bellenspecialist ben ik niet maar ik heb het even nagemeten bij een dergelijke Gazelle bel uit de jaren vijftig. Daar zit gewone M4 schroefdraad in, dus met een spoed van 0,7 mm.
Groeten,
Sjoerd
Groeten,
Sjoerd
Re: Gazelle bel jaren 10-20
Prima dat het gelukt is om dat draadeindje uit de belschaal te krijgen. Voor toekomstige problemen van die aard is er nog een tip: met een stuk van een (messing) buisje, bijvoorbeeld een metalen ballpointstift, kan je de boor geleiden, zodat die de schroefdraad niet beschadigt. Je hoeft geen putje te slaan, 'n drupje olie erin is genoeg. Succes!
Wim
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Re: Gazelle bel jaren 10-20
Eysfan:
het is helaas geen metrische draad, de windingen zijn iets groffer.
Wim
geweldige tip om in te lijsten : die begeleiding van het boortje met een buisje.
met dank
Piet
het is helaas geen metrische draad, de windingen zijn iets groffer.
Wim
geweldige tip om in te lijsten : die begeleiding van het boortje met een buisje.
met dank
Piet