Ik heb deze Gazelle omafiets gevonden via marktplaats en eenmaal thuis dacht ik dat deze een 2e leven mocht krijgen. Met nummer 1272430 denk ik dat deze rond 1957 is gemaakt in Dieren. Heeft vervolgens in Almelo gefietst.
Ik zal een paar foto's erbij doen, zodat jullie mee kunnen genieten
Gazelle Omafiets
Gazelle Omafiets
- Bijlagen
-
- Gazelle omafiets 1272430
- IMG_4578.jpg (490.96 KiB) 5714 keer bekeken
Waarom stilstaan
Re: Gazelle Omafiets
Nog een paar
- Bijlagen
-
- No8 of No1?
- IMG_4582.JPG (353.56 KiB) 5713 keer bekeken
-
- beetje roest
- IMG_4564.JPG (365.34 KiB) 5713 keer bekeken
Waarom stilstaan
mooie fiets.
Lak en chroom lijkt me goed in orde.
Volgende onerdelen zou ik ervangen:
- zadel
- koplamp en dynamo
- banden
- handvatten
Zadels voor een omafiets zijn eenvoudig te vinden, een Brooks B66S bvb.
Als koplamp / dynamo setje is de Lucifer heel populair op dit model. Voor een 1957 zou je dan het grote model nog kunnen nemen zoals de '16' in combinatie met een Lucifer Baby dynamo.
Banden zal iets moeilijker zijn in de maat 635 (28 x 1 1/2). Schwalbe zijn nieuw te koop zonder reflectie, maar ik vind het profiel niet echt passen bij de fiets.
Handvatten: ook deze zijn relatief eenoudig te vinden.
Modeltype: het transfer ziet er toch nog redelijk uit. Kun je daar niet op terugvinden welk type het was? Ik vermoed dat het eerder een Toer P was en geen Nr 1 of Nr 8.
Neem anders eens een detailfoto van de trapas en het transfer, dat brengt hier zeker meer klaarheid.
Ed
Lak en chroom lijkt me goed in orde.
Volgende onerdelen zou ik ervangen:
- zadel
- koplamp en dynamo
- banden
- handvatten
Zadels voor een omafiets zijn eenvoudig te vinden, een Brooks B66S bvb.
Als koplamp / dynamo setje is de Lucifer heel populair op dit model. Voor een 1957 zou je dan het grote model nog kunnen nemen zoals de '16' in combinatie met een Lucifer Baby dynamo.
Banden zal iets moeilijker zijn in de maat 635 (28 x 1 1/2). Schwalbe zijn nieuw te koop zonder reflectie, maar ik vind het profiel niet echt passen bij de fiets.
Handvatten: ook deze zijn relatief eenoudig te vinden.
Modeltype: het transfer ziet er toch nog redelijk uit. Kun je daar niet op terugvinden welk type het was? Ik vermoed dat het eerder een Toer P was en geen Nr 1 of Nr 8.
Neem anders eens een detailfoto van de trapas en het transfer, dat brengt hier zeker meer klaarheid.
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Dank voor je antwoord, zal dit zeker opvolgen. Er zijn altijd een paar dingen aangepast in de tijd. Zo zijn de 40x635 No reflectie crème banden al besteld, en een lekdoek kast is ook onderweg. De handvatten lijken op de foto nieuw, maar zijn origineel. Het zadel ondanks een lepper (jaren 80) wordt vervangen.
Heb wel een vraag over de velgen, deze zijn nikkel (of0 hebben een lage chrome met een zwarte bies. Wat kan ik hier aan doen?
Demontage is inmiddels begonnen, zal daar wat foto's van posten.
- Bijlagen
-
- Transfer (voor de poetst)
- IMG_4572.jpg (471.23 KiB) 5649 keer bekeken
Waarom stilstaan
oei, die hebben hun beste tijd gehad.btn1965 schreef: Heb wel een vraag over de velgen, deze zijn nikkel (of0 hebben een lage chrome met een zwarte bies. Wat kan ik hier aan doen?
Als je de fiets mooi op glans gaat brengen zullen deze velgen geen goede indruk maken.
Je kunt ze vervangen door nieuwe chroom velgen, ze zijn hier en daar nog wel te vinden, of je zou ze kunnen kiezen om er zwart gelakte in te plaatsen.
Of je gaat eerst eens lekker tekeer op dat chroom met een Soapy staalwol schuursponsje van de supermarkt.
Dat werkt heel effectief en het resultaat is meestal heel goed!
Vervangen kan altijd nog, je originele velgen heb je maar een keer.
In het midden van die velgen loopt inderdaad altijd een brede baan in de kleur van de fiets, bij jou zwart dus.
Dat werkt heel effectief en het resultaat is meestal heel goed!
Vervangen kan altijd nog, je originele velgen heb je maar een keer.
In het midden van die velgen loopt inderdaad altijd een brede baan in de kleur van de fiets, bij jou zwart dus.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hoe origineel is deze velg? Het is een Endrick-velg (waarschijnlijk bandenmaat 37-622mm) terwijl er in zo'n toerfiets een Westwood-velg hoort.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
goed opgemerkt Fietser.
Als het mijn fiets was dan spaakte ik er een paar nieuwe Westwood velgen rond.
Het overige chroom ziet er zo op de foto wel goed uit.
Als het mijn fiets was dan spaakte ik er een paar nieuwe Westwood velgen rond.
Het overige chroom ziet er zo op de foto wel goed uit.