balhoofd Empo

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Walter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12.40

balhoofd Empo

Bericht door Walter »

Zoals ik al schreef bij 'even voorstellen' heb ik een Empo fiets georven. Om deze aan te passen naar mijn lengte wilde ik het stuur hogerstellen. In mijn onschuld ging ik ervan uit dat deze constructie hetzelfde was als wat je bij de hedendaagse fietsen ziet. Echter nadat ik de bout bovenop het stuur los had gedraaid kreeg ik het stuur nog niet omhoog. De bout verder los gedraaid, zo ver zelfs dat de moer aan de onderzijde helemaal los was, maar nog steeds geen succes. Helaas kreeg ik het spul nu niet meer terug gemonteerd omdat de moer nu los van de bout is gekomen. Het hele spul heb ik toen voor een deel uit elkaar gehaald in de hoop dit weer juist te kunnen monteren. Maar helaas, ik kom niet verder dan op de foto's te zien is. Kan iemand mij verder helpen? Indien gewenst kan ik meer info geven.

Alvast bedankt.

Groet, Walter
Bijlagen
02.jpg
02.jpg (126.95 KiB) 7119 keer bekeken
01.jpg
01.jpg (197.15 KiB) 7119 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2013, 21.15

Re: balhoofd Empo

Bericht door Ronald »

Hallo Walter,

Zo te zien heb je je stuurpen los van de vork gekregen. Ik kan me niet goed voorstellen welke problemen je tegenkomt met het terug monteren. Misschien wil je je stuur iets te hoog hebben staan en pakt de stuurbout niet meer in de expandermoer in de vork? In dat geval zul je je stuur toch weer iets lager moeten zetten of op zoek moeten gaan naar een langere stuurbout.

Succes!
Walter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12.40

Re: balhoofd Empo

Bericht door Walter »

Hoi Ronald,

Dank je voor jouw antwoord. Het klopt dat ik de stuurpen los heb en dat de moer nu los in de vork zit. En ik kan het stuur niet terug plaatsen omdat, zoals je al schrijft, de bout te kort is om de moer te pakken. Zo zonder stuur kan ik de moer wel aan met de stuurbout, alleen ik merk dat er vuiligheid in de schroefdraad is gekomen want de bout draait maar zeer moeilijk in de moer (met het bekende knarsende geluid). Ook als ik de bout van onderaf, dus tussen de vork, in de moer probeer te draaien. Dat wil ik eerst graag schoonmaken. En de gehele constructie moet toch gewoon gedemonteerd kunnen worden! Alles zit nu muurvast in elkaar en omdat ik niet weet hoe die constructie eruit ziet weet ik ook niet hoe en waar ik eventueel meer geweld kan gebruiken.
Daarbij moet het stuur toch echt wat hoger, nu kom ik met mijn knieen ertegen.

Dat de onderdelen niet schoon en minder vakkundig gemonteerd zijn is niet vreemd de werkwijze van mijn schoonvader kennende. Vandaar dat ik het eerst helemaal goed wil hebben voordat ermee gefiets gaat worden.

Groet, Walter
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3867
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: balhoofd Empo

Bericht door maartenB »

terug naar de basisvraag: je weet wel hoe een expanderbout in elkaar zit? Met een stuur dat onderaan splitst en een soort 'prop'die er door de lange bout van bovenaf ingetrokken wordt?
Normaal haal je die lange bout een beetje los, tot hij iets omhoog steekt, en geeft er dan met een hamer een klap op.
Wellicht is dit gesneden koek voor je, maar ik vraag het toch maar even.....

Ik snap op je fotos niet welke buis er nu uit je voorvorkbuis omhoog steekt. Heb je je stuur afgezaagd?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Walter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12.40

Re: balhoofd Empo

Bericht door Walter »

Hoe normaal gesproken een stuur met een expanderbout vast zit weet ik wel. Ik was er ook vanuit gegaan dat dit ook zo het geval zou zijn bij deze fiets. Maar helaas is dat dus niet zo.

Ik heb niets afgezaagd. Wat uit de voorvorkbuis steekt is een stuk buis, op de onderste foto zie je dat hier de expanderbout in steekt (vanaf de rechterkant op de foto). Het stuur zit met een strakke passing om deze buis en wordt door de expanderbout helemaal naar onder(= naar links op de foto) getrokken. Op de bovenste foto zie je dat er een soort van ring nog uit de vorkbuis (met schroefdraad) steekt. En in deze ring zit weer die passingbuis waarover het stuur zit.
Het stuur wordt door de expanderbout over de passingbout tegen deze ring getrokken. Ik denk nu dat deze ring een soort van konische klemring is die door het aandraaien van de expanderbout in de voorvorkbuis gedrukt wordt en zo het geheel vast klemt.
Ik heb al geprobeerd om met een paar flinke tikken van onderaf het geheel los te krijgen maar dat ik niet gelukt. Ik durf ook niet harder te slaan in de vrees iets stuk te zullen maken.
Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2013, 21.15

Re: balhoofd Empo

Bericht door Ronald »

Walter, normaal gesproken trek je de moer naar boven vast bij het aandraaien van de stuurbout. Dus als je deze los draait en de moer blijft op z'n plaats zitten, zal de stuurbout naar boven komen. Als je deze dan weer terug naar het stuur tikt zoals Maarten vertelde, zou je de moer via de onderkant uit de vork moeten werken. Ik denk dat ook dit geval de moer er langs de onderkant uit zal moeten. Maar als je veel geweld moet gebruiken met bovengenoemde methode, heb je kans dat je de draad van de expanderbout vernield. In dat geval kun je beter een stuk pijp of iets dergelijks gebruiken, zodat je de krachten op de hele bovenkant van de moer verdeeld in plaats van alleen op de draad. Ik neem aan dat je ook al kruipolie of WD40 hebt gebruikt?
Walter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12.40

Re: balhoofd Empo

Bericht door Walter »

Klopt helemaal. Ik draaide de stuurbout los en deze kwam naar boven. Heb er toen een tik op gegeven om de klemconstructie los te krijgen met in gedachte dat deze hetzelfde zou zijn als nu gebruikelijk is. De moer zit nu los in de voorvorkbuis en ik kan deze alleen bereiken met de stuurbout als het stuur en niet op zit (vandaar dat je op de foto de stuurbout in de voorvork ziet zitten). Of de moer er aan de onderkant uit kan heb ik niet geprobeerd.
Maar de hamvraag blijft: hoe krijg ik het stuur hoger. En het liefst zou ik de hele constructie los willen halen om alles te reinigen en in te vetten zodat in de toekomst e.e.a. makkelijker te demonteren is.
Is de constructie zo ongeveer zoals ik het omschreef en kan ik als de klemmoer eruit is van onderaf het geheel los krijgen met een paar ferme tikken zonder dat ik (veel) beschadig?
En ja, ik heb al kruipolie (IMAL) geprobeerd.
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: balhoofd Empo

Bericht door Lidnr13 »

Volgens mij is hier sprake van een veiligheidsconstructie. In het clubblad 1993/1 is hierover een artikel verschenen onder de titel "De Certusbout". In hoeverre dat bij deze Empo van toepassing is kan ik zo niet beoordelen.
Ik kan dat artikel wel scannen, maar dat wordt groter dan 0.5 MB en kan ik dus niet plaatsen. Kan wel per e-mail verzonden worden.

Groeten van
Henk
Walter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12.40

Re: balhoofd Empo

Bericht door Walter »

Hallo Henk, dank je voor jouw reaktie. Hopelijk is dit de oplossing. Mijn mailadres is waltervannunen@gmail.com.

Alvast bedankt.

Groet, Walter
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3867
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: balhoofd Empo

Bericht door maartenB »

Beste Henk,
stuur je die scan dan ook even naar info@oudefiets.nl als je wilt?
Ik ben ook benieuwd. De Certusbout was toch iets van Gruno Adek?
Dank,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie