Gazelle uit 1955 advies gevraagd

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
asterduc

Re: Gazelle uit 1955 advies gevraagd

Bericht door asterduc »

ik ben het eens met Elibert dat het een mooie fiets is, maar volgens mij is het eerder begin jaren 60.
Chassisnummer zal het moeten zeggen.

Ook Ronald heeft een punt dat een model met stangenremmen net iets meer heeft als verzamelfiets.

Het is maar wat je ervan verwacht.

Ik heb zelf een Sport Luxe uit 1962 gerestaureerd in deze uitvoering, dus gewoon sober met een duomatic naaf. Die fiets heeft me al enkele jaren fijn fietsplezier gegeven maar ik vind een stangenremmen toch net effe leuker.

Als hij echt in originele nieuwstaat is, dan vind ik hem 200 euro zeker waard. Maar dat is ie volgens mij niet en daardoor dus iets goedkoper.

Wat de grootte van de fiets betreft is een 57cm frame de best passende maat voor jou denk ik. Maar 61 cm lukt ook nog wel.
Waar je die maat 52 vandaan haalt weet ik niet, maar dat is onjuist.
Die 57 en 61 die ik noem is gemeten tussen center/center van de trapas/zadelpenbout.

Vraagje: wat spreekt je het meest aan, een sport model of een toer model?
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
inflicted

Bericht door inflicted »

Dank voor je reactie asterduc.

Chassisnummer hoop ik nog te krijgen. De eigenaar ging wel heel rap akkoord met een bod van € 150.

Stangenremmen is zeker fraai, maar ik wil deze fiets gaan opknappen en gebruiken. Dus eerst maar een wat simpeler model.

Om de framemaat te bepalen heb ik de binnenbeenlengte genomen. Die is 75cm. Dan kom ik bij diverse rekenmodules online steeds op maat 51, 52 uit. Klopt dat niet?
asterduc

Bericht door asterduc »

inflicted schreef:Om de framemaat te bepalen heb ik de binnenbeenlengte genomen. Die is 75cm. Dan kom ik bij diverse rekenmodules online steeds op maat 51, 52 uit. Klopt dat niet?
dat is misschien wel zo voor een racefiets, maar neem van mij aan dat een Gazelle Sport Luxe frame van 57cm jou als gegoten past.
Een 55cm of 61cm frame kan ook prima, maar daarbuiten gaat niet meer lukken.

Succes alvast.
Ed
inflicted

Bericht door inflicted »

Ik heb echt wel 10 van die online tools geraadpleegd. En dan het criterium stadsfiets aangeklikt. Maar dat geldt niet voor 'oude' fietsen? Verwarrend zeg...
Maar dank!

http://www.fietsgigant.com/framehoogte.php
maartenB

Bericht door maartenB »

Het beste ga je af op wat Ed zegt, of ga langs bij een liefhebber in de buurt en probeer eens wat fietsen uit! :)
En: koop liever iets te groot dan te klein.
Te kleine fietsen is slecht voor je knietjes: je kunt je kracht niet kwijt.

Overigens lijkt onderstaande me veel aantrekkelijker, die herenfiets met die karakteristieke witte punten.
En dan heb je 2 fietsen voor de prijs van 1 !
http://link.marktplaats.nl/m858878074
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
asterduc

Bericht door asterduc »

inflicted schreef:Maar dat geldt niet voor 'oude' fietsen? Verwarrend zeg...
inderdaad, daar zou het verschil wel eens kunnen zitten.
Meestal worden die nieuwere fietsen ook met langere zadelpen gereden.

Op deze foto zie je een gelijkaardige fiets als die jij zou willen aanschaffen.
Het is een Gazelle Sport Luxe ut 1962 met vooropgebogen stuur en duomatic naaf.

Het frame meet 57cm, center/center en het zadel staat op de foto afgesteld voor een persoon van 1.70m
GazelleSport61cm.JPG
GazelleSport61cm.JPG (142.49 KiB) 5573 keer bekeken
asterduc

Bericht door asterduc »

maartenB schreef:Overigens lijkt onderstaande me veel aantrekkelijker, die herenfiets met die karakteristieke witte punten.
En dan heb je 2 fietsen voor de prijs van 1 !
dat was ook de achterliggende reden van mijn vraag of de interesse gaat naar een Sport of Toer fiets.

Toch bijvermelden dat de eerste fiets vermoedelijk een Sport Luxe betreft die kwa framebouw net een stapje hoger staat en stabieler / kwalitatiever is als de Sport A.
Tevens heeft de Sport Luxe 28" wielen, de Sport A 26".

Anderzijds heeft die Sport A (midden jaren 60) dan weer een 3-naaf en is de framehoogte eveneens 57cm.

Om te verzamelen en hip bij de tijd te zijn zou ik zo'n Sport A setje verkiezen, maar als dagelijkse fiets krijgt de Sport Luxe bij mij de voorkeur, en al helemaal als de lak en chroom nog mooi en origineel zijn. De duomatic maakt hem dan net iets anders dan de doorsnee zwarte klassieker.
asterduc

Bericht door asterduc »

foto ter verduidelijking van de verschillen Sport Luxe - Sport A

Links staat een Sport Speciaal, die van grootte en geometrie vergelijkbaar is met een Sport A.
De wielen zijn 26"
Framegrootte is 57.5 cm
Bovenbuis is 60 cm

Rechts een Sport Luxe.
De wielen zijn 28"
Framegrootte is 58.5 cm
Bovenbuis is 60 cm

Beide zijn midden jaren 60 en hebben een vooropgebogen stuur.
Stuur en zadelshoogtes zijn afgesteld voor een persoon van 1.70m.

Beide fietsen zijn dus eigenlijk kwasi even groot (let maar eens op de hoogte van beide sturen/zadels tov de grond). Toch voelt tijdens het rijden de linkse fiets aanzienlijk kleiner aan dan de rechtse.
Is dat nu omwille van die 1 cm framehoogte of door het feit dat de wielen 2" groter?!
Bijlagen
vergelijk 26 28.JPG
vergelijk 26 28.JPG (119.97 KiB) 5571 keer bekeken
inflicted

Bericht door inflicted »

Dank Maarten en Ed voor de reacties, ik ben enorm aan het leren! : )

Ik denk dat mijn voorkeur uit gaat naar de Sport Luxe met 28" wielen. Ik heb gisteren vol bewondering naar je fotoset op picasa gekeken Ed. Wat een mooi werk!

En ik heb zojuist de afstand gemeten van trapas/zadelpenbout op mijn huidige wat te grote (en lelijke) stadsfiets, en die is 57cm. En van bracket naar grond is 30cm. Zaten de brackets vroeger lager dan tegenwoordig Ed?

Het aanbod wordt wel een stuk groter met deze kennis! Ik hoop a.s. zondag een proefrit te maken met de Gazelle. Want waarschijnlijk is dat de beste test om er achter te komen of dit een goede fiets voor mij is.
asterduc

Bericht door asterduc »

Leuk dat je ermee geholpen bent en ik hoop dan dat het zondag wat wordt voor jou.

Kijk en vergelijk vooral ook met de fotos en kommentaren van gelijkaardige fietsen op mijn webalbum en die van Elibert en de andere jongens die daar posten.
Plaats reactie