toeterende Duomatic

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Chiel fietst

toeterende Duomatic

Bericht door Chiel fietst »

Hallo allemaal,

In mijn Long John uit 1942 heb ik een paar jaar geleden een duomatic gevlochten. De duomatic werkt naar alle tevredenheid al heb ik wel eens overwogen 'm te vervangen door een zweigang maar dat terzijde. Sinds een aantal maanden begint ie een ontzettend toeterend geluid te maken bij het remmen, teken dat ie droog stond dacht ik. Regelmatig wat motorolie erin gespoten maar dat helpt één keer en de volgende keer doet ie het weer. Het is natuurlijk leuk als mensen naar mijn fiets kijken maar ik wil nu ook weer niet op deze manier de aandacht trekken. Heeft iemand een idee waar ik de rem beter mee kan smeren of zou de fiets te zwaar zijn voor zo'n klein remmetje?...
Chiel fietst

Re: toeterende Duomatic

O ja, de foto's natuurlijk:
long john (3) klein.jpg
long john (3) klein.jpg (475.35 KiB) 4778 keer bekeken
long john (1) klein.jpg
long john (1) klein.jpg (477.42 KiB) 4778 keer bekeken
remurk

Bericht door remurk »

Binnenwerk er uit halen zou ik zeggen en controleren op afwijkingen/slijtage, dan zie je het vanzelf. Groet, Rutger
Chiel fietst

Hij is van de zomer nog uit elkaar geweest omdat hij toen begon te kraken tijdens het trappen. Toen bleek het kleine lager kapot te zijn. Ik heb natuurlijk meteen naar de rem gekeken maar er waren verder geen bijzonderheden te zien.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Hallo,

Bij deze wil ik je op het hart drukken nooit meer motorolie te gebruiken. Dit bevat zuren die de messing remmantel aantasten. Daarnaast moet de smering van de remmantel een hogere viscositeit hebben en zeer hittebestendig zijn. In de handel is er een oa remmantel vet van Hansaline en SRAM.
De naaf moet sowieso uitelkaar. Planeetasjes kun je met dikke olie smeren en de tandjes van respectievelijk zonne-, planeet- en ringwielen met een zeer wrijvingsreducerend vet. Ik gebruik kopervet. Pallen mogen niet gevet of met dikke olie besmeurd worden. Hier liefst een dunne oliefilm.
Ik hoef hopelijk niet te vertellen dat voor je begint alles eerst schoon moet zijn en alle beschadigde delen vervangen.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Chiel fietst

Goed om te weten dat er een speciaal vet is voor remmantels, ik ga gelijk een tubetje bestellen. Ik heb volgens mij een keer ergens op een forum gelezen dat motorolie prima geschikt is voor Torpedo's.
Bedankt voor het advies!
mvrgr. Chiel
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Ooit heb ik wel eens gelezen dat olie voor terugtrapremmen juist heel dun moet zijn, mijn vroegere fietsendealer raadde naaimachine-olie aan. Dat om glijden van de remmantel te voorkomen. Was dat een zakelijk advies, om meer remmen te verkopen of was hij niet goed op de hoogte? Of gold dat toen (1960) niet voor een terugtraprem :P .
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie