Gazelle Sport 1940

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
fietser

Gazelle Sport 1940

Bericht door fietser »

Tweeënhalf jaar geleden kocht ik deze Gazelle sportfiets van 1940 uit de Ligtvoet-Philippe-verzameling (voormalige Gazelle-dealer uit Eindhoven):
gazelle-sport1.jpg
gazelle-sport1.jpg (149.02 KiB) 8703 keer bekeken
Het meeste restaureerwerk moet nog komen (de fiets moet helemaal uit elkaar) en de onderdelen kloppen ook nog niet allemaal. Bij aankoop ontbraken stuur, zadel en voorvork, en de kettingkast is ook jaren 50. Ik heb de fiets voorlopig alleen rijdbaar gemaakt.

Daarvoor had ik wat de voorvork betreft de vriendelijke hulp van "EdMondain" van wie ik een donor-voorvork uit een Gazelle-sportfiets van ca. 1950 kreeg (-> dank nogmaals!). Het is een voorlopige oplossing, want vooroorlogse Gazelle-sportfietsen hadden een vork met ander kroonstuk + vorkpatten, maar ik ben er toch blij mee.

De fiets heeft een prettige framehoogte van 24" (een van de redenen waarom ik hem gekocht heb) maar de donorvork kwam uit een kleinere fiets. Dus heb ik de voorvork bij een bekwame lasser laten verlengen, zoals onlangs in een andere thread op dit forum werd besproken - met voor- en tegenstanders:
gazelle-voorvork.jpg
gazelle-voorvork.jpg (48.59 KiB) 8703 keer bekeken
Als iemand een keer een echte vooroorlogse Gazelle-sportvoorvork tegenkomt zou ik die heel graag willen overnemen! Andere vraag: wie heeft er nog zo'n Gazelle-sportstuur voor mij? Want die mag ook niet op dit model ontbreken:
gazelle-stuur.jpg
gazelle-stuur.jpg (131.32 KiB) 8703 keer bekeken
Vandaag heb ik de fiets dus provisorisch in elkaar gezet, nog geen lagers gereviseerd, ketting gesmeerd of dergelijke. Maar hij rijdt nu al heerlijk! Frame en voorvork sporen prima, hij loopt boven verwachting licht (wordt alleen nog beter als alle lagers + ketting gedaan zijn) en niets rammelt. Ik zou haast zeggen "typisch Gazelle" want ik heb dat bij dit merk vaker meegemaakt. Kwaliteit en rijeigenschappen stellen bij Gazelle nooit teleur, in ieder geval tot de jaren 60.

De balhoofdhoek is met 68 graden matig sportief. Vreemd genoeg heb ik bij twee andere vooroorlogse Gazelle-sportfietsen een "onsportieve" balhoofdhoek van 65 graden gemeten(??) Het is trouwens de op drie na oudste Gazelle-sportfiets die mij bekend is. Hieronder nog twee foto's.

Groeten,
fietser
gazelle-sport2.jpg
gazelle-sport2.jpg (230.53 KiB) 8703 keer bekeken
gazelle-sport4.jpg
gazelle-sport4.jpg (124.59 KiB) 8703 keer bekeken
Elibert van Dalen

Re: Gazelle Sport 1940

Bericht door Elibert van Dalen »

heel mooi! ik heb nog wel een parallelframe gazelle staan uit 52 met denk vrijwel de juiste voorvork erin. met alu wielen. ding is compleet en netjes. misschien iets voor je? staat te koop namelijk
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
fietser

Bericht door fietser »

De voorvork die ik er nu in heb zitten is van 1950 en dat is al te nieuw, dus 1952 zal ook niet kloppen. Hieronder een afbeelding van een vooroorlogse vork: nog geen Gazelle-kop in het kroonstuk en iets andere plaatstalen patten.
gazelle-voorvork2.jpg
gazelle-voorvork2.jpg (81.76 KiB) 8679 keer bekeken
Trouwens: ook een kettingscherm zoek ik nog zoals hieronder. Of dat ooit lukt...?
gazelle-kettingscherm.jpg
gazelle-kettingscherm.jpg (110.04 KiB) 8679 keer bekeken
asterduc

Bericht door asterduc »

fietser schreef:Tweeënhalf jaar geleden kocht ik deze Gazelle sportfiets van 1940 uit de Ligtvoet-Philippe-verzameling (voormalige Gazelle-dealer uit Eindhoven):

De fiets heeft een prettige framehoogte van 24" (een van de redenen waarom ik hem gekocht heb)
haha, dat was nu net de reden waarom ik hem toen NIET heb gekocht! wat een geluk toch dat we niet allemaal even groot of klein zijn :lol:

Stuur, vork en kettingscherm kan ik je niet aan helpen, maar die afgebroken mascotte, daar heb ik denk ik wel een reserve van.

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Elibert van Dalen

precies dat type vork zit ook op mijn sport.

dus zonder hert. het hert in de kroon is pas eind jaren 50 gekomen.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

fietser

Bericht door fietser »

@Asterduc
De Mascotte zou ik graag van je willen overnemen. Komende zaterdag in Vianen?

@Elibert
De Gazelle in het kroonstuk kwam in 1950. Niet in alle modellen natuurlijk. Maar als je een sportvoorvork hebt in 28" met juist kroonstuk én juiste vorkpatten is dat zeker interessant! Heb je er een duidelijke foto van, vooral van de patten?

Groeten,
fietser
Elibert van Dalen

kijk eens op de link onderaan dit bericht. picasa en dan de gazelle sport pop die ertussen staat de dames parallel.
zo op het oog is het dezelfde vork ook geen dynamo haak eraan zelfde kroonstuk. en aangesoldeerde vorkpads

alleen zit wel het spatbord bij de wielmoer geklemd

fietser

Bericht door fietser »

Dat is de "gewone" sportvoorvork. Inderdaad met ingesoldeerde patten, net als voor de oorlog, maar de vorm is anders. Kijk eens in het voorbeeld hierboven hoe diep de asmoer naar binnen staat, onder het uiteinde van de vorkbuis. Overigens is jouw Sport Populair van 1953, niet van 1952, maar voor de vork maakt dat natuurlijk geen verschil.

Groeten,
fietser
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Hallo Fietser,

Beslist een bijzonder project en graag gedaan.
De vork misstaat de fiets niet maar ik snap dat je uiteindelijk de echte wil.
Het stuur vind ik zelf belangrijker omdat dit nog een zichtbaarder verschil is met de jongere fietsen en omdat het gewoon een mooi type stuur is.
Een gezocht advertentie op Marktplaats wil ook nog wel eens uitkomst bieden.
Voor mij heeft dit laatst goed gewerkt en er zijn dus nog steeds mensen die niet op dit forum kijken. Zoals er ook mensen zijn zonder mobiele telefoon.

Op de grijsgroene Gazelle uit 1939 van de zomertocht zat volgens mij een lakdoek. Maar een van metaal past wel beter bij de sportieve uitstraling.
Wat zit er voor naaf in het voorwiel?

Groet van Edmond
fietser

Bericht door fietser »

Een gezocht advertentie op Marktplaats wil ook nog wel eens uitkomst bieden.
Zal ik doen.
Op de grijsgroene Gazelle uit 1939 van de zomertocht zat volgens mij een lakdoek. Maar een van metaal past wel beter bij de sportieve uitstraling.
De grijsgroene Gazelle is van 1940, met een ietsje later nummer dan die van mij (door de verwarrende dateringslijst van de club dateert iedereen zijn Gazelle 1 jaar te oud). Maar er zit wel wat in jouw opmerking. Ik heb het nog eens nagekeken: op folderafbeeldingen & advertenties hebben Gazelle-sportfietsen tot de oorlog altijd een kettingscherm, maar behalve de grijsgroene van 1940 vond ik in mijn foto's nog een andere (zwarte) met kettingkast + chroombeugel, precies zoals bij mij. Zou dat dan toch origineel zijn? Mijn kettingkast heeft spiraalsluiting, en dat was in 1940 al uitgevonden. Voorlopig blijft de kast zitten.
Wat zit er voor naaf in het voorwiel?
Deze Gazelle-naaf:
gazelle-voornaaf.jpg
gazelle-voornaaf.jpg (46.17 KiB) 8620 keer bekeken
Plaats reactie