Philips lamp uit de vooroorlogse periode

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Maarten Waarlé
Berichten: 2397
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Philips lamp uit de vooroorlogse periode

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Groep,

Ik kan komende zaterdag helaas niet in Vianen zijn.
Vandaar een bijdrage via de mail .
Philidyne model Z
Philidyne model Z
005.JPG (327.93 KiB) 7221 keer bekeken
De bekende Philipslamp met Philips embleem als verklikkerglaasje
kennen we wel maar dit is de sobere voorganger daarvan.

Het was de eenvoudigste uit de serie van 8 modellen.
Het binnenwerk
Het binnenwerk
003.JPG (319.99 KiB) 7221 keer bekeken
En eenvoudig is deze inderdaad. Geen klemmetjes voor het glas ,geen messing beugeltje voor de stroomvoering en de bevestiging voor de chroomrand is een barionet sluiting.

Ik heb uit het fraaie artikel van Theo (oude fiets 2003/4) begrepen dat Philips ook toen al bezig was met goedkope productie technieken en dat is met deze lamp wel redelijk ver doorgevoerd.
De kap lijkt van messing te zijn maar in werkelijkheid is het blik wat een galvanische bewerking heeft ondergaan. De messing-achtige kleur zie je ook wel eens bij stroop en koekblikken.

Wat me ook op valt aan de lamp is de galvanische bewerking van de schroeven van de bevestiging. Mogelijk iets met cadmium maar in ieder geval niet lang bestand tegen weer en wind.
In Radio`s geen probleem maar ik denk op de fiets binnen de kortste keren lelijk. De stoomdraadschroefjes zijn overigens wel netjes van vernikkeld messing.
Made in Holland
Made in Holland
002.JPG (239.32 KiB) 7221 keer bekeken
Kortom een leuk voorbeeld van hoe eenvoudig het kan zijn. Ik weet niet of dat zich ook in de verkoopprijs uitte. Verlichting was in die jaren erg duur in relatie tot een hele fiets maar of Philips zich daarin wilde onderscheiden door goedkopere verlichting te produceren weet ik niet.
De verchroomde versie ZC
De verchroomde versie ZC
006.JPG (268.15 KiB) 7221 keer bekeken

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 991
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Philips lamp uit de vooroorlogse periode

Bericht door JasperA »

Leuk voorbeeld inderdaad! Met het verhaal erbij toch weer een stuk bijzonderder geworden!

Ik weet zelf helaas nog erg weinig van verlichting maar vind verzilverde 'spiegels' die met een heel klein beetje poetswerk weer glimmen als nieuw geweldig mooi! Dynamo's daarentegen vind ik echt het aller lelijkste onderdeel van een fiets maar dat terzijde... 8-)

Dank trouwens voor de verzorgde kennisdeling. Inspireert mij in ieder geval om dat ook wat vaker zo te doen. Ook voor verhalen van 'vitrine stukken' van andere forumleden houd ik me aanbevolen!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3862
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Philips lamp uit de vooroorlogse periode

Bericht door maartenB »

Vind je dynamo's lelijk?
Ik vind onderstaande bijv. echt een kunstwerkje, net zoiets als een stoommachine of een 2CV.
Form follows function, echt mooi.

foto is trouwens niet van mij, Maarten!
foto is trouwens niet van mij, Maarten!
9526256734_60072a4467_z.jpg (173.56 KiB) 7171 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 991
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Philips lamp uit de vooroorlogse periode

Bericht door JasperA »

Jep, sorry. Ik vind het echt ondingen. Zwaar en log en daarmee afdoen aan de mooie belijning van een fiets... De VT dynamo is overigens inderdaad wel 1 van de mooiere modellen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Philips lamp uit de vooroorlogse periode

Bericht door Lidnr13 »

Maarten Waarlé schreef:
De bekende Philipslamp met Philips embleem als verklikkerglaasje
kennen we wel maar dit is de sobere voorganger daarvan.
Het was de eenvoudigste uit de serie van 8 modellen.

Ik heb uit het fraaie artikel van Theo (oude fiets 2003/4) begrepen dat Philips ook toen al bezig was met goedkope productie technieken en dat is met deze lamp wel redelijk ver doorgevoerd. De kap lijkt van messing te zijn maar in werkelijkheid is het blik wat een galvanische bewerking heeft ondergaan. De messing-achtige kleur zie je ook wel eens bij stroop en koekblikken.
Verlichting was in die jaren erg duur in relatie tot een hele fiets.
Prachtig exemplaar en nog wel met originele doos !

In het artikel van 2003 staat dat deze lamp redelijk zeldzaam is. De auteur schreef toen dat hij dit type Z alleen maar eens had gezien. Dat was dan waarschijnlijk het exemplaar dat op mijn 1937 Gazelle zit en dat daar vóór WW2 is op gezet.
Philips type Z
Philips type Z
P1000647.JPG (165.21 KiB) 7165 keer bekeken

Fietsen werden toen zonder verlichting geleverd. Dit type Z was als set met de bijbehorende dynamo type 7403 te koop voor fl.5,95. Het duurste model Philips, "geheel verchroomd met diminrichting en plaats voor batterij" koste fl.9,60.
Philips type 7403
Philips type 7403
P1000637.JPG (165.77 KiB) 7165 keer bekeken
Maarten schreef dat de kap van de lamp niet van messing is, maar van blik. Mijn exemplaar reageert echter niet op een magneet. Dus toch van messing ??

Groeten van
Henk
TheodK
Berichten: 418
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Philips lamp uit de vooroorlogse periode

Bericht door TheodK »

de lamp die maarten laat zien is inderdaad dezelfde als Henk op zijn fiets heeft. Deze lamp heb ik inderdaad genoemd in het artikel uit 2003/4 (zie bij de index van oude nummers: http://www.oudefiets.nl/index.php?optio ... ategorised
Deze lamp zoek ik nog , als iemand er een te koop weet hoor ik het graag.
Zaterdag zal ik mijn philips lampen meenemen.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2397
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Philips lamp uit de vooroorlogse periode

Bericht door Maarten Waarlé »

Henk ,
Ik heb eens gekeken of mijn lamp dan toch messing is.
En inderdaad je hebt gelijk!
Ik was door het wat vlekkerige uiterlijk op het verkeerde been gezet en ging er zonder te twijfelen van uit dat het zo`n stroopblikken laagje was.

De lamp als zodanig was me opgevallen door dat Theo al eens had
verteld dat de vooroorlogse geen verklikker-glaasje hadden.

Wat me verraste is dat de gehele constructie anders is.
De vorm is ergens wel in de buurt van de latere lampen maar meer dan dat is het ook niet.
Dat de lamp (en dynamo) op jou fraaie sportieve Gazelle zit was ik kwijt. Afgelopen Vianen had je `m nog bij herinner ik me

Groeten,
Maarten
TheodK
Berichten: 418
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Philips lamp uit de vooroorlogse periode

Bericht door TheodK »

Ik zie nu eigenlijk pas dat op deze website het artikel dat ik in 2003 heb geschreven niet helemaal goed is overgenomen. De afbeelding van de eerste drie lampen die Philips maakte ontbreekt. Ik zal vragen of die alsnog kan worden toegevoegd. Deze drie lampen heb ik inmiddels alle drie. Onder op deze lampen staat geen Philidyne maar Philips ze zijn dus nog van voordat Philips met het engelse Philipps een overeenkomst sloot waarin ze beloofden niet meer de naam Philips te gebruiken voor fietslampen. zie hiervoor het artikel in 2003/4
Bijlagen
philips modellen ca1936.jpg
philips modellen ca1936.jpg (193.96 KiB) 7097 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Philips lamp uit de vooroorlogse periode

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik vind oude dynamo's juist prachtig, met name de lekker lomp grote exemplaren met veel messing. Nadeel is dat de exemplaren die ik heb gekocht het allemaal niet of nauwelijks meer doen helaas. Dus dan is het of een lelijke moderne erop, of de oude voor de show, en eventueel een batterijhouder erbij. Maar ieder zo zijn voorkeur. De Philips lamp is wel een mooie b.t.w!
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 691
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Philips lamp uit de vooroorlogse periode

Bericht door wimjansen »

Een oude dynamo heeft een charme die ik bij geen enkele nieuwere kan terugvinden. Als de magneten zodanig zijn vervallen dat er weinig spanning meer uit het ding komt is het mogelijk die magneten opnieuw te "richten", maar dat is duur en de adresjes ervoor zijn zeldzaam. Ik ga er van uit dat in het donker niet opvalt als ik er zo'n Hema batterijlampje aan hang, overdag zit dat onzichtbaar in de tas.
Bijlagen
dynamo Bosch.JPG
dynamo Bosch.JPG (40.8 KiB) 7079 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie