ik probeer hem mee te brengenfietser schreef:@Asterduc
De Mascotte zou ik graag van je willen overnemen. Komende zaterdag in Vianen?
Gazelle Sport 1940
Re: Gazelle Sport 1940
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Zeer opmerkelijke fiets dit Sport Model Gazelle 1940 ! Laat zien dat Gazelle dit model steeds eenvoudiger kon leveren. Aanvankelijk in de tweede helft jaren dertig alleen met handremmen, vanaf 1939 zelfs met remnaaf. Goed dat deze fiets, zij het niet compleet, bewaard is gebleven en in goede handen terecht is gekomen. Het vinden van de ontbrekende delen zal niet meevallen. Gelukkig zijn er wel voorbeelden. Dat grijs-groene exemplaar heb ik in de begin jaren van de vereniging al eens gezien, maar niet goed bekeken. Ik vond hem toen nog niet zo bijzonder. Mijn eigen Gazelle Sport 1937 ook niet trouwens.
Groeten van
Henk
Groeten van
Henk
Jouw punt dat een sportfiets met een terugtrapremnaaf een soort "downgrading" is, werd al in 1936 voorzien. Daar staat in De Nederlandsche Rijwielhandel de prachtige zin te lezen:
"Leert ons de geschiedenis met het dienstrijwiel, dat, ondanks dat deze in een gevoelde behoefte voorzag, een kwijnend bestaan zijn deel werd, omdat men niet rustte voor van het raspaard een bastaard was gemaakt, het verloop met het sportrijwiel zal niet anders zijn, als we niet van te voren zorgen, dat ook het publiek echt en onecht kan onderscheiden."
Kan zo in de opleiding voor nieuwslezers opgenomen worden
Maar ook een Gazelle Sport van 1940 met terugtrapremnaaf is nog lang geen toerfiets, en bovendien een zeldzaamheid. Mij zijn er 7 van bekend, waarvan 6 uit 1940 en die van jou uit 1937 als de absolute topper! Er stond in het clubblad ooit iets van een register voor mobiel erfgoed. Voor de meeste oude fietsen vind ik dat een wat hoogdravende term, maar de Gazelle Sport van jou is dat écht.
Een ander icoon is de Locomotief kruisframe. Een van de belangrijkste modellen uit de modelgeschiedenis van de Nederlandse fiets. Geen zeldzaamheid zou je zeggen, maar het valt niet mee om er een uit de eerste jaren te vinden. Ik heb in de loop der jaren 103 Locomotief kruisframes zien langskomen en daarvan waren maar 5 van voor 1945, dus nog zonder de aangesoldeerde bagagedrager.
Groeten,
fietser
"Leert ons de geschiedenis met het dienstrijwiel, dat, ondanks dat deze in een gevoelde behoefte voorzag, een kwijnend bestaan zijn deel werd, omdat men niet rustte voor van het raspaard een bastaard was gemaakt, het verloop met het sportrijwiel zal niet anders zijn, als we niet van te voren zorgen, dat ook het publiek echt en onecht kan onderscheiden."
Kan zo in de opleiding voor nieuwslezers opgenomen worden

Een ander icoon is de Locomotief kruisframe. Een van de belangrijkste modellen uit de modelgeschiedenis van de Nederlandse fiets. Geen zeldzaamheid zou je zeggen, maar het valt niet mee om er een uit de eerste jaren te vinden. Ik heb in de loop der jaren 103 Locomotief kruisframes zien langskomen en daarvan waren maar 5 van voor 1945, dus nog zonder de aangesoldeerde bagagedrager.
Groeten,
fietser
Wat gaaf dat je die aantallen zo kunt oplepelen! Alle respect!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
En aanvullend een mooie toepasselijke quote die ikzelf maar andere verzamelaars ook zeker zullen herkennen: "What you focus on expands"...
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl