gegraveerde getallen in grote moer

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
henk nijsink

gegraveerde getallen in grote moer

Bericht door henk nijsink »

wie herkent
Laatst gewijzigd door henk nijsink op 2 jul 2016, 22.20, 1 keer totaal gewijzigd.
henk nijsink

Re: gegraveerde getallen in grote moer

Bericht door henk nijsink »

fiets
Laatst gewijzigd door henk nijsink op 2 jul 2016, 22.20, 1 keer totaal gewijzigd.
JasperA

Bericht door JasperA »

Zo te zien betreffen het de zaken die je vaker terug vindt op oude fietsen namelijk een ingegraveerde postcode die in dit geval is aangevuld met een telefoonnummer.

Postcode bevindt zich zo te zien ten oosten van Parijs... :mrgreen:

Morgen maar even het telefoonnummer proberen; "Bonjour! J'ai achete (wat waren de vervoegingen ook alweer? Streepje op de e volgens mij toch?) une tres (met streepje) bon 'hoge bi' avec votre numero de telephone".

Succes! :lol:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
maartenB

Bericht door maartenB »

Beste Henk,

Het ingeslagen teken heb ik geen enkel idee van. Initialen van de maker? Zulke letters die samengesteld worden uit 'hakjes' van één beitel werden in elk geval niet gebruikt in fabrieken of werkplaatsen, het is meer iets voor de goedwillende doe het zelver.
De andere gravering lijkt met de hand gedaan, met zo'n graveerapparaatje. Daar ben ik trouwens niet zeker van, ik ken die technieken niet goed. Misschien iets van de bankwerkerij waar dit onderdeel werd bijgemaakt? Het lijkt namelijk recenter dan de rest van de fiets.

Hoe dan ook is de fiets geen 19e eeuwse hoge bi, maar dat vermoeden had je zelf ook al.
Mijn inschatting is dat je fiets ergens in de jaren 1960-'70 door een getalenteerde liefhebber in elkaar in geknutseld. Daarmee is het een prima fiets om tochtjes op te maken!

groet!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie