Yankee

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
YanKee

Yankee

Bericht door YanKee »

Mijn naam is Jan
Ik bezit een Yankee met een bijzonder verhaal er aan vast.
Een dag na mijn geboorte ging mijn opa een fiets voor mij kopen. Een Yankee.
Jullie begrijpen dat het jaren heeft geduurd voordat ik er zelf op kon fietsen. Maar vanaf dat moment heeft hij vele jaren trouwe dienst gedaan. Ca 10 jaar geleden heb ik hem wat meer rust gegeven maar je kan er nog zo op weg fietsen. Onverslijtbaar. Ik kan er nog geen afstand van doen.
Vandaar dat hij na zowat 65 jaar nog in mijn bezit is.

Verder kan ik heel weinig vinden over het merk behoudens een vermelding in Amsterdam.
Volgens een bericht bij peerless fietsen kwam ik op het idee hopelijk wat meer te weten te komen.
Het typeplaatje op mijn fiets geeft aan Yankee Hoogeveen.
Wie is de huidige eigenaar van het merk, weet Iemand dat misschien.
Heeft deze fiets nog een waarde voor een museum?
Heel graag zou ik wat meer weten over de historie van Yankee of waar ik daar wat meer over te weten kan komen.
Het bouwjaar van de fiets is 1950, is nog vaag op het balhoofd te lezen.
Verder is de fiets nog praktisch in de oude staat.
Ik hoop dat iemand mij wat meer informatie kan geven.
Ik sluit een recente foto's bij.
Bijlagen
Yankee, bouwjaar 1950
Yankee, bouwjaar 1950
DSC09140_resize.JPG (478.88 KiB) 7783 keer bekeken
Eysfan

Re: Yankee

Bericht door Eysfan »

Geweldig dat je die fiets nog altijd hebt. En ook bijzonder dat hij in nog zo'n goede en originele staat is gebleven. Van het merk Yankee kan ik je helaas niets vertellen, maar misschien dat een van de andere forumleden er meer van weet.

Er is hier wel iets te zien over een nog bestaande Yankee transportfiets.

Groeten,
Sjoerd
de sjaal

Bericht door de sjaal »

Het merk YANKEE is bij mijn weten al sinds ruwweg 1963 niet meer in gebruik aangezien Yankee te Hoogeveen eerder zich aansloot bij Stichting Peerless en toen dat merk is gaan voeren.

Op dit forum is al het een en ander over beide merken neergezet dus misschien helpt dat je verder.
de sjaal

Bericht door de sjaal »

Na wat graven in mijn geheugen :

Yankee werd geleid door Jan Huizing en was gevestigd aan de Industrieweg(35 ?) in Hoogeveen. Voor zover me bekend nam deze de zaak(toen een N.V. over van zijn vader die vanuit de Verenigde Staten de merknaam Yankee meebracht(en vermoedelijk ook het woordmerk Peerless).

Het bedrijf werd omstreeks 1966 verkocht aan Spanninga b.v. te Joure(fabrikant van achterlichten etc.)

Deze verkocht het later weer aan ene van Oosten die er een puinhoop van maakte en failliet ging de dag na de opening van een nieuw pand in Hoogeveen.

De restanten werden overgenomen door Kruitbosch Zwolle en op dat moment kwam de naam Yankee nergens meer voor.

Yankee produceerde doorgaans zeer weinig fietsen doch liet die monteren door o.a. Primarius maar de aantallen bereikten nooit grote hoogte.

Van Jan Huizing die inmiddels al geruime tijd is overleden heb ik nog een dubbeltje tegoed.....
fietsenmaker

Bericht door fietsenmaker »

Hallo Jan en de Sjaal, met veel interesse jullie bijdrage betreffende Peerless en Yankee gelezen.
Wat me echter opvalt is dat de overname door Spanninga van Jan Huizing mij wat onwaarschijnlijk voorkomt.
Mijn ouders deden vanaf 1970 toen zij in Hoogeveen kwamen wonen en een fietsenzaak aan de van Echtenstraat
hadden overgenomen nog steeds zaken met Jan Huizing. Totdat van Oosten de boel had verstierd en
Sytse Smit als vertegenwoordiger en Sent Oelen als hoofd magazijn de toko hadden overgenomen en in een
oude school aan de Hoogeveensche Vaart in Noordscheschut het bedrijf uit het faillissement hebben voort gezet.
Helaas zijn ook deze beiden al overleden. Tot deze tijd hebben wij nog steeds Yankee (eerder Peerless) fietsen verkocht.
In de 90er jaren heeft Kruitbosch in Zwolle het bedrijf overgenomen en in het pand van "Zandbergen meubels" aan de Industrieweg
het bedrijf gemoderniseerd en later alles in Zwolle geconcentreerd. Dit alles totdat ik het bedrijf van mijn ouders,
wat ik in 1977 heb overgenomen en ook steeds met Kruitbosch zaken deed, per 1 maart 2013 heb verkocht aan Friso.
Mijn reactie komt omdat ik de naam Spanninga in Joure goed ken en in mijn herinnering hierin nooit een rol heeft gespeeld.

M.vr. groet, Fietsenmaker
Plaats reactie