Empo kruisframe 1948
Empo kruisframe 1948
Deze Empo kruisframe heb ik afgelopen zaterdag gekregen. Deze fiets is door mijn oudoom, rijwielhandelaar in Helmond geleverd aan zijn zwager. Na vele omzwervingen mocht ik de fiets hebben. Het framenummer duidt op een fiets uit 1948.
De foto's tonen de fiets zoals ik hem aantrof, dus met prachtige anti-diefstal stickers en moderne fietscomputer. Het lijkt er op dat de fiets in de jaren 70 een opknapbeurt heeft gehad. De SA 3V achternaaf is namelijk van 1973. De versteller is ook uit die tijd. Hetzelfde lijkt te gelden voor spatborden, stuur en dynamo. Remmen lijken ook niet origineel: Weinmann remgrepen en Altenburg remmen uit 1948? Niet ongebruikelijk: oom Tonny heeft in 1975 gewoon vanaf de plank spullen gepakt om de fiets weer rijdbaar te maken. Voorlopig laat ik het allemaal even zo. Ik wil niets overhaast doen met het risico de fiets te verprutsen. Ik vraag mij wel af wat de gebruikelijke uitvoeringen waren van een dergelijke fiets: met of zonder versnellingen, trommelremmen of knijpremmen, met (Torpedo?) achternaaf? Licht bolle spatborden of spitse? Empo verlichtingset? Graag doe ik een beroep op de deskundigheid van het forum.
De foto's tonen de fiets zoals ik hem aantrof, dus met prachtige anti-diefstal stickers en moderne fietscomputer. Het lijkt er op dat de fiets in de jaren 70 een opknapbeurt heeft gehad. De SA 3V achternaaf is namelijk van 1973. De versteller is ook uit die tijd. Hetzelfde lijkt te gelden voor spatborden, stuur en dynamo. Remmen lijken ook niet origineel: Weinmann remgrepen en Altenburg remmen uit 1948? Niet ongebruikelijk: oom Tonny heeft in 1975 gewoon vanaf de plank spullen gepakt om de fiets weer rijdbaar te maken. Voorlopig laat ik het allemaal even zo. Ik wil niets overhaast doen met het risico de fiets te verprutsen. Ik vraag mij wel af wat de gebruikelijke uitvoeringen waren van een dergelijke fiets: met of zonder versnellingen, trommelremmen of knijpremmen, met (Torpedo?) achternaaf? Licht bolle spatborden of spitse? Empo verlichtingset? Graag doe ik een beroep op de deskundigheid van het forum.
- Bijlagen
-
- DSC02116.JPG (146.76 KiB) 10092 keer bekeken
-
- DSC02108.JPG (142.3 KiB) 10092 keer bekeken
-
- DSC02109.JPG (140.38 KiB) 10092 keer bekeken
-
- DSC02112.JPG (144.76 KiB) 10092 keer bekeken
-
- DSC02115.JPG (144.72 KiB) 10092 keer bekeken
Pim
Fongers HF60 1953, Empo kruisframe 1948
-
Re: Empo kruisframe 1948
Ziet er heel gaaf uit. Het is doodnormaal dat in de loop der jaren nieuwe onderdelen zijn geplaatst. Ik zou het ook zo laten. De SA 3 naaf is vervangen geweest, maar dat is een voordeel. Oudere naven van het KT (jaren 30)en AB type (jaren 40) zijn moeilijk te vinden en te restaureren. Een flinke scheut naaimachine olie in de naaf, goed laten draaien en daarna laten uitdruppen. Hopelijk is hij nog niet versleten. Velgremmen en zelfs V-brakes bestonden toen ook al. Het zou kunnen dat je het stuur een pak hoger moet zetten om comfortabel te zitten. Ik zou er een lederen Lepper zadel opzetten, maar dat is persoonlijke smaak. Veel succes ermee. Frank
Hoi wies pim,
ik heb een dergelijke fiets gehad in volkomen originele staat, maar wel met wat roest.
Als je wilt stuur ik je de foto's. Verder: staat er in onze documentatiebank op dit forum niets aan Empo folders uit die jaren?
groet,
Maarten
ik heb een dergelijke fiets gehad in volkomen originele staat, maar wel met wat roest.
Als je wilt stuur ik je de foto's. Verder: staat er in onze documentatiebank op dit forum niets aan Empo folders uit die jaren?
groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Dat is interessant, want je ziet ze niet zo veel. Als je de foto's op het forum plaatst blijven ze als documentatie beschikbaar voor geïnteresseerden. Weet je nog wat de belangrijkste onderdelen waren, zoals bijv voor en achternaaf, zadel?
Ik ben benieuwd. Van een ander lid heb ik trouwens rechtstreeks een paar foto's gehad met een toelichting. Die fiets was uitgerust als Hollands toerrijwiel met oa toervelgen, hoog stuur en achteruittraprem.
Pim
Maarten,
Bedankt voor je persoonlijke mail met info. Heel bruikbaar voor mij.
Bedankt voor je persoonlijke mail met info. Heel bruikbaar voor mij.
Pim
Hier nog een paar foto's van een Empo kruisframe met velgtrekremmen: framenummer 256439. Die is jonger dan mijn Empo met framenummer 233721. Voordat ik besluit of ik mijn Empo herstel in de oorspronkelijke staat doe ik onderzoek naar de verkrijgbaarheid van onderdelen in de volgorde: NOS, gebruikt/in goede staat, nieuw. Dat lijkt redelijk te kunnen lukken. Veel onderdelen zijn universeel, dwz ook toegepast op andere merken. Denk aan velgen en spatborden. Voor andere onderdelen is het iets moeilijker, zoals onderdelen met Empo merk: stuur, koplamp, dynamo etc. Maar onmogelijk is het niet. Een in redelijke staat verkerende Torpedo naaf uit de jaren 1946 - 1950 lijkt nog het lastigst. Deze moet nl ook geschikt zijn voor 36 spaken en spaakdiameter 13. Ik begin mijn speurtocht op de beurs in Berlicum.
Pim
verlichtingsspul is makkelijk, er is verschrikkelijk veel van Empo verkocht ook voor andere merken. Ligt echt overal in de bakken (tot je het nodig hebt natuurlijk!!)
Een stuur van het juiste model met empo erop zal wel even zoeken worden. En de spatborden zijn niet echt universeel volgens mij, maar ik kan me vergissen.
Een stuur van het juiste model met empo erop zal wel even zoeken worden. En de spatborden zijn niet echt universeel volgens mij, maar ik kan me vergissen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Een Torpedo naaf 46 - 50 kan je bijna zonder twijfel vinden op E-Bay Duitsland
Gr, Peter

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Ik heb de afgelopen tijd onderdelen verzameld voor de opbouw van mijn Empo kruisframe. Dat is redelijk gelukt, onder andere dankzij de beurs in Berlicum en dit forum. Verder via Marktplaats en de bekende handelaren.
Ik mis nog een Empo stuur. Maarten had met zijn kennersblik goed voorspeld dat dit lastig zou worden. Als iemand nog een Empo stuur, zonder stangenremmen, Hollands model, jaren 50, heeft hoor ik dat graag.
Na de opbouw volgen uiteraard de foto's.
Ik mis nog een Empo stuur. Maarten had met zijn kennersblik goed voorspeld dat dit lastig zou worden. Als iemand nog een Empo stuur, zonder stangenremmen, Hollands model, jaren 50, heeft hoor ik dat graag.
Na de opbouw volgen uiteraard de foto's.
Pim
Re: Empo kruisframe 1948o
Mijn Empo 1948 is in de jaren 70 gemoderniseerd. Ik wil deze fiets zo veel als mogelijk terug brengen naar zijn oorspronkelijke staat. De 622 wielen die er nu in zitten zijn zelf gespaakt. In het voorwiel zit een Eysink naaf. Ik heb het vermoeden dat dit de originele naaf is uit 1948 en dat deze in het nieuwe wiel is gemonteerd.
Kan dat vermoeden waar zijn. Met andere woorden: gebruikte Empo in 1948 Eysink naven. Zo ja, dan spaak ik die terug in de NOS 28 x 1.5 (635) velg.
Kan dat vermoeden waar zijn. Met andere woorden: gebruikte Empo in 1948 Eysink naven. Zo ja, dan spaak ik die terug in de NOS 28 x 1.5 (635) velg.
Pim