Fongers BB 60 uit 1934

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
JasperA

Re: Fongers BB 60 uit 1934

Bericht door JasperA »

Een mooie 'alle zwanen zijn wit' opmerking wat mij betreft... ;)

Maar inderdaad val ik meer op de vorm van een fiets dan op het technische aspect hoewel die zaken vaak ook hand in hand gaan.

De dynamo kan er uiteraard gewoon gepoetst en al bijgeleverd worden.

Als een persoon van de 'vorm' had ik de opmerking van Maarten al vertaald naar het feit dat een dynamo inderdaad wel wat weg heeft van een opgestoken duimpje. Als een man van de 'techniek' mis je dan blijkbaar zo'n aspect... :lol:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
fietser

Bericht door fietser »

Laten we het erop houden dat in ieder geval alle witte zwanen wit zijn, en met dezelfde logica is een dynamo mooi. Maar dat ontsluit zich misschien niet zo makkelijk als je de zaak louter vanuit de vorm benadert. Ik stel voor dat Rutger in de volgende cursus antieke elektrische verlichting opneemt, en als je dan een dagje ermee bezig geweest bent kom je vanuit de nuchtere techniek tot de conclusie dat het je ook een fijn, haast verliefd gevoel geeft als je zo'n prachtige dynamo op zo'n prachtige fiets ziet. En vanaf die dag zet je nooit meer een van je dierbare fietsen op de foto voordat er een dynamo op zit.

Groeten,
fietser
Laatst gewijzigd door fietser op 23 nov 2014, 17.42, 1 keer totaal gewijzigd.
de rode

Bericht door de rode »

wel mooi opgeknapt maar het hardste mis ik nog wel de kettingkast ; het ziet er behalve kaal, ook erg broekspijp verslindend uit
JasperA

Bericht door JasperA »

@derode, Terecht punt! Ik zal bij een volgend project ook een lakdoek monteren. Eentje met mooi glimmend materiaal, een sierstrip en een rits... :D

@fietser, Ander nadeel van dynamo's vind ik de vernietigende werking van het 'midden' schroefje waarmee menig prachtig vormgegeven voorvork is verminkt. :( Eeuwig zonde!

Maar zeg natuurlijk nooit 'nooit'. Wie weet dat ik er volgend jaar weer heel anders tegen aan kijk. Ik sta er in ieder geval voor open. Ik heb het dan ook niet zo op het aannemen van 1 standpunt en het koste wat kost verdedigen daarvan. Soms mag je best eens een ander inzicht toelaten. Ook als anderen daar misschien afkeurend op reageren met; "Hij weet ook niet wat hij wil..."

Misschien dat jij dan, in het kader van een open mind, voor bijvoorbeeld een jaartje kunt inzien dat dynamo's eigenlijk helemaal niet mooi zijn... :shock: :lol:
de rode

Bericht door de rode »

als je voorkeur uitgaat naar een mooi glimmend exemplaar met rits moet je zeker doen maar je zult vast wel een mooie oude vetersluiter op de kop kunnen tikken, [ik denk zelfs dat ik er ergens nog een heb liggen ]
JasperA

Bericht door JasperA »

Vandaag toch overstag gegaan en twee dynamo gerelateerde items meegenomen van de lokale markt. Sommige zaken kun je gewoon niet laten liggen... :D
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (111.71 KiB) 5397 keer bekeken
fietser

Bericht door fietser »

Gatsie, wat een misvormde homp staal! Kromme lijnen, dikke buik, en dat ook nog in schreeuwerig, blinkend chroom. Gauw terug in het doosje!

Zie je, ik leer snel. Nog 364 dagen te gaan tot ik weer een blik in mijn bak met oude dynamo's durf te werpen. :lol:

Groeten,
fietser
JasperA

Bericht door JasperA »

Hahaha! Heerlijk zo'n vrije geest. Echt een zegen wat mij betreft! 'Change your thoughts and you will change your world'...

*prima onderwerp ook zo onder 'technische vragen, reparatie en restauratie'* ;)
de rode

Bericht door de rode »

Urbanus zei eens ; vroeger had ik een hekel aan madammen met een bontjas , maar sinds ik er zelf een kan betalen vind ik het niet erg meer ....
Plaats reactie