Hallo allemaal,
ik zal mijzelf voorstellen aan de leden van de Historische rijwielvereniging 'de oude fiets'
ik ben , Mart Braam, bijna 65 jaar en woon in Hillegom.
Mijn hobby's oude bromfietsen en motoren in ere herstellen ,
en dan wel van a t/m z.
Ben ondernemer in ruste , heb in 2006 mijn zaak verkocht.
Techniek is altijd mijn hobby en beroep geweest.
Het zal deze afgelopen zomer zijn geweest , dat ik voor het eerst via een kennis in aanraking ben gekomen met een hoge Bi
mooie bronzen potjes met olie die onder de trapper zijn gemonteerd , trapper omdraaien en de as wordt gesmeerd,
prachtig , wat een eenvoudige praktische oplossing.
En toen had het virus mij te pakken.
Ik zou graag zo'n oude BI , of wat de originele naam ook moge zijn , willen aanschaffen, maar heb de kennis er nog niet voor,
en zou graag wat informatie krijgen waar ik op moet letten,
weet ook wel dat je voor een origineel exemplaar de knip
moet trekken , iedere hobbykost geld , als je er maar plezier van hebt.
Ja ,ik klets weer teveel , ik ben ook lid van een biljart vereniging.
Nou ja , dit is natuurlijk niet alles,
in ieder geval vanuit Hillegom,
groeten,
Mart Braam.
en alvast voor straks,
allemaal een goede gezondheid gewenst in 2015.
even voorstellen
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13
Re: even voorstellen
Hallo Mart,
Welkom bij deze club, kijk op Yesterdays voor Hoge Bi en prijzen en Sterba daar zijn ook prijzen vermeld ,of op E-Bay kijken een leuke site in het Frans is Le Bon Coin en dan zoeken op Velo Ancien, succes,
groetjes Hans
Welkom bij deze club, kijk op Yesterdays voor Hoge Bi en prijzen en Sterba daar zijn ook prijzen vermeld ,of op E-Bay kijken een leuke site in het Frans is Le Bon Coin en dan zoeken op Velo Ancien, succes,
groetjes Hans
Re: even voorstellen
Heb nog een keer een gele Flandria Record gekocht,in 1970, bij Schoonderbeek in de Molenstraat!
Re: even voorstellen
Hoi Mart,
Leuk zo'n introductie en leuk dat je je voor de héle oude fietsen interesseert.
Loop eens bij Velorama, het museum in Nijmegen binnen, daar zijn ze gespecialiseerd in alles voor 1900.
Dat soort omkeerpedalen hoort bij fietsen die we 'boneshaker' noemen, dat is het eerste model fiets met pedalen, van rond 1870. Ze hebben houten wielen waarvan de voorste iets groter is. Ze worden ook wel Michaux genoemd, naar de eerste fabrikant.
Ergens rond 1871-72 gebruikte iedereen al metalen spaken en werd het voorwiel snel groter, rond de 120-130 cm.
Dan heb je het over de hoge bi.
Die staan op dit forum genoeg in de rubriek 'fietsen tot 1900'. De pedalen lijken dan al op de moderne pedalen.
Alleen op de site van Sterba vind je ook boneshakers. De prijzen zijn wat overdreven, maar goedkoop zijn ze niet.
Ik maak me sterk dat je met goed zoeken of via de veilingen van Bonhams en TCA (Transport collectors auctions) een nette boneshaker moet kunnen kopen rond de 3000 euro.
Er zijn diverse replica's in omloop, pas op daarvoor, want die zijn niet meer waard dan een paar honderd. Kenners zien het verschil vrij snel.
Leuk zo'n introductie en leuk dat je je voor de héle oude fietsen interesseert.
Loop eens bij Velorama, het museum in Nijmegen binnen, daar zijn ze gespecialiseerd in alles voor 1900.
Dat soort omkeerpedalen hoort bij fietsen die we 'boneshaker' noemen, dat is het eerste model fiets met pedalen, van rond 1870. Ze hebben houten wielen waarvan de voorste iets groter is. Ze worden ook wel Michaux genoemd, naar de eerste fabrikant.
Ergens rond 1871-72 gebruikte iedereen al metalen spaken en werd het voorwiel snel groter, rond de 120-130 cm.
Dan heb je het over de hoge bi.
Die staan op dit forum genoeg in de rubriek 'fietsen tot 1900'. De pedalen lijken dan al op de moderne pedalen.
Alleen op de site van Sterba vind je ook boneshakers. De prijzen zijn wat overdreven, maar goedkoop zijn ze niet.
Ik maak me sterk dat je met goed zoeken of via de veilingen van Bonhams en TCA (Transport collectors auctions) een nette boneshaker moet kunnen kopen rond de 3000 euro.
Er zijn diverse replica's in omloop, pas op daarvoor, want die zijn niet meer waard dan een paar honderd. Kenners zien het verschil vrij snel.
- Bijlagen
-
- WSC34michaux.jpg (51.1 KiB) 2931 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net