Onlangs haalde ik m'n oude Phoenix uit de schuur.
Omdat hiervan zowel de voor- als achterverlichting werkt!
Af en toe pak ik namelijk de fiets, als ik bij een kameraad een dorp verder een biertje of wat ga pakken.
Het is dan in het duister terugfietsen (ja, ik weet dat dat eigenlijk ook niet mag) en ik ben wel punctueel over werkende fietsverlichting.
Het lukte me maar niet, om van de Gazelle no.8 waar ik doorgaans op rijd de verlichting werkend te krijgen.
Behalve dat ik er steeds pas aan dacht op het moment dat ik weg zou fietsen, heeft het ook te maken met mijn draadjesfobie.
Het is haast Freudiaans denk ik soms; Pa was in werkzaam leven (hij leeft nog) docent electrotechniek.
En ik heb echt m'n best gedaan, maar zelfs eenvoudige schakelingen kon ik in rook laten opgaan.
Op zolder heb ik nog alle vier de mislukte pogingen staan, zelf een gitaarversterker te bouwen.
Deze Phoenix heb ik denk ik iets van 26 jaar geleden gevonden op de kade van de Hoge der Aa in Groningen.
Er was gedregd en er lagen stapeltjes fietsen op de kade.
Met een kameraad was ik op een verjaardagsfeestje in de stad geweest, ik was toen nog middelbaar scholier, en we fietsten nog wat door de stad.
Allebei zochten we wat fietsen uit, en maakten ons eigen stapeltje.
Alleen; Bas moest nog vijftien kilometer westwaarts fietsen, en ik nog tweeëntwintig kilometer zuidwaarts.
En het was na middernacht, geen geschikt moment om ouders op te trommelen..
Enfin, we kozen allebei onze favoriete fiets om al fietsend, aan de hand, mee naar huis te nemen.
Welke fiets Bas mee nam weet ik niet meer.
Ik fietste 22 km door de nacht met naast mij een Phoenix met verstafte lekke banden en maar moeizaam draaiende lagers.
En het stonk een uur in de wind; ik weet nog dat ik na het verwijderen van mosselen en toiletpapier en andere zaken die ik niet wil weten, nog dagenlang die lucht heb geroken.
Nu was ik benieuwd of er onder de door mij toendertijd aangebrachte verf, nog de oorspronkelijke transfers en biezen zouden zitten.
Totdat ik bij toeval vanmiddag foto's terugvond van de fiets zoals ik hem had aangetroffen.
Daar zat niet veel meer op, en ik laat de verf maar mooi zitten.
Het ding fietst nog steeds prima!
Phoenix uit de gracht
Phoenix uit de gracht
- Bijlagen
-
- Phoenix uit de gracht0002.jpg (138.67 KiB) 5282 keer bekeken
-
- 000_0001-13.jpg (79.33 KiB) 5282 keer bekeken
-
Re: Phoenix uit de gracht
Mooi verhaal. Je vraagt je af hoeveel schitterende fietsen er in de grachten van Nederland zijn beland in de loop der jaren. Ik heb nooit begrepen wat mensen daar zo grappig aan vinden. 

Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Mooi verhaal! Leuk dat deze fiets door je gered is en je hem nog steeds hebt! 

Less is more 

Tja, ik heb vaak met verbazing staan kijken naar de bergen fietsen die er toch met regelmaat op een platte schuit uit het water werden gehaald.
Daar zullen heel wat tussen hebben gezeten die nu als begerenswaardig oldtimerrijwiel zouden gelden..
Toch waren het in de jaren '80 volgens mij nog geen echte verzamelobjecten.
In studentenstad Groningen reden er in ieder geval heel wat -toen al- oude fietsen rond, de niet echt gekoesterd werden.
Maar alles heeft z'n tijd nodig, en er verdwijnt natuurlijk nog steeds één en ander in de grachten.
Ik haalde met regelmaat een oud lor mee naar huis van het grofvuil, of verweesd achtergelaten.
En heb ook nog een tijdje oude fietsen, opgeknapt en wel, verhandeld onder vrienden en klasgenoten.
Zonder een cent te verdienen overigens, het was bijna liefdadigheid.
De meeste van die fietsen hebben hun tweede (of nog meer) leven waarschijnlijk niet lang kunnen genieten en enkele zijn misschien opnieuw in het water beland.
Ik vraag me echter wel af of de, noem het 'bouwmarktfietsen' , die er tegenwoordig wellicht in het water duiken er na lange tijd nog zo relatief gaaf uit komen.
De Phoenix heeft in ieder geval nog grotendeels dezelfde componenten die er op zaten toen het leerde zwemmen.
Zelfs de lagers, getuigt toch wel van kwaliteit.
Trouwens Nick, die Gazelle kruisframe ziet er uit alsof 'ie nog iets langer onder de waterspiegel heeft geparkeerd..
Daar zullen heel wat tussen hebben gezeten die nu als begerenswaardig oldtimerrijwiel zouden gelden..
Toch waren het in de jaren '80 volgens mij nog geen echte verzamelobjecten.
In studentenstad Groningen reden er in ieder geval heel wat -toen al- oude fietsen rond, de niet echt gekoesterd werden.
Maar alles heeft z'n tijd nodig, en er verdwijnt natuurlijk nog steeds één en ander in de grachten.
Ik haalde met regelmaat een oud lor mee naar huis van het grofvuil, of verweesd achtergelaten.
En heb ook nog een tijdje oude fietsen, opgeknapt en wel, verhandeld onder vrienden en klasgenoten.
Zonder een cent te verdienen overigens, het was bijna liefdadigheid.
De meeste van die fietsen hebben hun tweede (of nog meer) leven waarschijnlijk niet lang kunnen genieten en enkele zijn misschien opnieuw in het water beland.
Ik vraag me echter wel af of de, noem het 'bouwmarktfietsen' , die er tegenwoordig wellicht in het water duiken er na lange tijd nog zo relatief gaaf uit komen.
De Phoenix heeft in ieder geval nog grotendeels dezelfde componenten die er op zaten toen het leerde zwemmen.
Zelfs de lagers, getuigt toch wel van kwaliteit.
Trouwens Nick, die Gazelle kruisframe ziet er uit alsof 'ie nog iets langer onder de waterspiegel heeft geparkeerd..
Mooi, ik doe dat ook nog weleens, verweesde en achter gelaten fietsen redden van verdere vernieling en of sloop. Die knap ik dan op en gaan voor een klein prijsje weer naar studenten
Mijn grijze Gazelle kruisframe lijkt idd heel erg op de een vijvervondst
Maar is het toch niet, deze heeft 10 jaar bij iemand in de tuin gelegen
Dan krijg je ook zo'n roestig effect! Cranks waren niet meer te redden, maar vreemd genoeg zat van binnen, de trapas nog aardig in het vet 
Tegenwoordig ziet het frame er al weer wat beter uit met wat goede hulp

Mijn grijze Gazelle kruisframe lijkt idd heel erg op de een vijvervondst

Tegenwoordig ziet het frame er al weer wat beter uit met wat goede hulp

- Bijlagen
-
- 6.jpg (116.25 KiB) 5187 keer bekeken
Less is more