Schroefdraden (Gazelle)
Schroefdraden (Gazelle)
Beste mensen,
Vanuit technisch oogpunt handig om het een en ander over schroefdraad uiteen te zetten. Aanleiding: Ik heb een keer gehoord dat Gazelle een periode afwijkende bracketdraad heeft gebruikt, klopt dat? Zo ja, welke draad?
Groeten, Y.
Vanuit technisch oogpunt handig om het een en ander over schroefdraad uiteen te zetten. Aanleiding: Ik heb een keer gehoord dat Gazelle een periode afwijkende bracketdraad heeft gebruikt, klopt dat? Zo ja, welke draad?
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Re: Schroefdraden (Gazelle)
Beste Yorick,
Dat zou dan nog een andere draad moeten zijn dan de bekende bracketdraden:
ISO draad: 1.375" x 24TPI
Engelse draad: 1.370" x 24TPI
Franse draad: 35mm x 1mm
Italiaanse draad: 36mm x 24TPI
Ik ben benieuwd.
Groeten van
Henk
Dat zou dan nog een andere draad moeten zijn dan de bekende bracketdraden:
ISO draad: 1.375" x 24TPI
Engelse draad: 1.370" x 24TPI
Franse draad: 35mm x 1mm
Italiaanse draad: 36mm x 24TPI
Ik ben benieuwd.
Groeten van
Henk
Re: Schroefdraden (Gazelle)
Dag Yorick,
Ik ken het verhaal van de afwijkende Gazelledraad niet. Van Raleigh en afgeleiden als Humber, is bekend dat ze in de jaren 60 en 70 wel 1.370"x 26 TPI gebruikt hebben. Ook de balhoofddraad was 26 TPI. En er is nog een zeldzame Franse bracket-uitvoering met linkse en rechtse draad, die men soms ook wel Zwitsers noemt.
Groet, Wiel
Ik ken het verhaal van de afwijkende Gazelledraad niet. Van Raleigh en afgeleiden als Humber, is bekend dat ze in de jaren 60 en 70 wel 1.370"x 26 TPI gebruikt hebben. Ook de balhoofddraad was 26 TPI. En er is nog een zeldzame Franse bracket-uitvoering met linkse en rechtse draad, die men soms ook wel Zwitsers noemt.
Groet, Wiel
Re: Schroefdraden (Gazelle)
het is ondertussen wel bekend dat Gazelle zijn Nr8 en Sport Luxe uitvoerde met 8mm kogels in het bracket.
De cups zijn daardoor een ietsje groter.
Ik noem het uit gemakzucht en tegen beter weten in, een 'oversized bsa'.
Is dit de ISO draad waarnaar Henk refereert? ik weet het niet.
Deze maatvoering is in ieder geval zeer zeldzaam. Zelfs in Paul zijn eindeloos arsenaal ben ik dergelijke cups of tappen nog niet tegengekomen, en dat wil al wat zeggen.
Bij elke oudere Gazelle dealer daarentegen kom je er wel iets van tegen. Dus toch exclusief Gazelle?!
De cups zijn daardoor een ietsje groter.
Ik noem het uit gemakzucht en tegen beter weten in, een 'oversized bsa'.
Is dit de ISO draad waarnaar Henk refereert? ik weet het niet.
Deze maatvoering is in ieder geval zeer zeldzaam. Zelfs in Paul zijn eindeloos arsenaal ben ik dergelijke cups of tappen nog niet tegengekomen, en dat wil al wat zeggen.
Bij elke oudere Gazelle dealer daarentegen kom je er wel iets van tegen. Dus toch exclusief Gazelle?!
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Schroefdraden (Gazelle)
De BSA-cups voor 5/16"-kogels (is ca. 8,0 mm maar het blijft een inchmaat) die Asterduc noemt zijn op zich niet zo heel zeldzaam. In ieder geval als je naar de nog rondrijdende aantallen kijkt. In de onderdelenbakken op beurzen kom je ze wel weinig tegen, dat klopt. De ISO-maat van 1 3/8" die Henk noemt is kleiner dan deze cups. Ik heb er zo geen voor het grijpen, anders had ik een opgemeten. "Bracketdraad" zoals Y. schrijft kun je dit trouwens niet noemen omdat de overmaatse Gazelle-cups naar mijn weten alleen voor busbrackets zijn gebruikt, dus de bracket zelf heeft geen schroefdraad.
De is wél het geval bij de vergelijkbare BSA-trapassen die je in jaren 20/begin jaren 30 fietsen van Nederlandsche Kroon tegenkomt. Die hebben namelijk ook 5/16"-trapaskogels maar geen busbracket. Ik heb een paar jaar geleden zo'n trapas gereviseerd en had een vervangingscup nodig. De buitendiameter was ca. 37 mm (ik weet de exacte inchmaat niet, maar het is ca. 2 mm meer dan gewone cups). Wat was ik blij toen ik precies zo'n cup bij de plaatselijke tweedehands-fietsen-winkel tegenkwam waar ik met mijn schuifmaat in de bakken mocht zoeken! Er stond "Thurman" en "British Make" op.
Overigens had de Nederlandsche Kroon-fiets ook nog verschillende kogelmaten in het bovenste en onderste balhoofdlager.
Groeten,
fietser
De is wél het geval bij de vergelijkbare BSA-trapassen die je in jaren 20/begin jaren 30 fietsen van Nederlandsche Kroon tegenkomt. Die hebben namelijk ook 5/16"-trapaskogels maar geen busbracket. Ik heb een paar jaar geleden zo'n trapas gereviseerd en had een vervangingscup nodig. De buitendiameter was ca. 37 mm (ik weet de exacte inchmaat niet, maar het is ca. 2 mm meer dan gewone cups). Wat was ik blij toen ik precies zo'n cup bij de plaatselijke tweedehands-fietsen-winkel tegenkwam waar ik met mijn schuifmaat in de bakken mocht zoeken! Er stond "Thurman" en "British Make" op.
Overigens had de Nederlandsche Kroon-fiets ook nog verschillende kogelmaten in het bovenste en onderste balhoofdlager.
Groeten,
fietser
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Schroefdraden (Gazelle)
Een kleine aanvulling op het verhaal van fietser;
De Gazelle oversized BSA type trapas met 5/16e '' kogels waren in 1939 nog direct geschroefd in het frame. Maarten B `s groene No 8 Gazelle is daar van het voorbeeld.
Ik zelf heb eens een Gazelle uit 1926 gehad met deze grote maat trapas cups die ook direct in het frame waren geschroefd, even als mijn Gazelle 7 (1931)damesfiets. Het bestaat dus al een tijdje.
De assen lijken overigens niet opvallend veel groter Een as van het type met 1/4 '' kogels kan probleemloos worden toegepast in zo`n oversized cup/kogel trapas.
Groeten,
Maarten
De Gazelle oversized BSA type trapas met 5/16e '' kogels waren in 1939 nog direct geschroefd in het frame. Maarten B `s groene No 8 Gazelle is daar van het voorbeeld.
Ik zelf heb eens een Gazelle uit 1926 gehad met deze grote maat trapas cups die ook direct in het frame waren geschroefd, even als mijn Gazelle 7 (1931)damesfiets. Het bestaat dus al een tijdje.
De assen lijken overigens niet opvallend veel groter Een as van het type met 1/4 '' kogels kan probleemloos worden toegepast in zo`n oversized cup/kogel trapas.
Groeten,
Maarten
Re: Schroefdraden (Gazelle)
Bedankt voor alle reacties. Het blijft toch een kwestie van een keer meten is weten.
Voor de liefhebbers kan ik het Duitse 'Tabellenbuch Fahrradtechnik' erg aanbevelen. Hier staat het meeste wel in, maar goed ik zoek zoals gewoonlijk naar de uitzondering op de regel.
Ik kom bij klassieke fietsen (dwz met 1 inch balhoofdstel) op de volgende bracketdraden uit.
- BSC/ISO/BSA 1 3/8" × 24 TPI / 1,375" × 24 TPI / 1,370" × 24 TPI Rechts - Links (zelden Rechts) Deze drie draden zijn onderling uitwisselbaar.
- Metrisch 35 × 1 Rechts - Rechts (zelden Links)
- Italiaans (Whitworth) 36 × 24 TPI Rechts - Rechts
- Raleigh (ander type BSC) 1 3/8" × 26 TPI Rechts - Links
- Tandems 1,45 × 26 TPI Rechts - Links
Tot zover alles over het BSA type lager. Daarnaast zijn er in Noorwegen en Zweden veel fietsen met een Fauber lager met inschroefbare cups. Dit moet ik nog eens meten of na gaan vragen. Verder hebben we het bij deze lagers en Thompson nog niet over de draad op de as gehad
Groeten, Y.
Voor de liefhebbers kan ik het Duitse 'Tabellenbuch Fahrradtechnik' erg aanbevelen. Hier staat het meeste wel in, maar goed ik zoek zoals gewoonlijk naar de uitzondering op de regel.
Ik kom bij klassieke fietsen (dwz met 1 inch balhoofdstel) op de volgende bracketdraden uit.
- BSC/ISO/BSA 1 3/8" × 24 TPI / 1,375" × 24 TPI / 1,370" × 24 TPI Rechts - Links (zelden Rechts) Deze drie draden zijn onderling uitwisselbaar.
- Metrisch 35 × 1 Rechts - Rechts (zelden Links)
- Italiaans (Whitworth) 36 × 24 TPI Rechts - Rechts
- Raleigh (ander type BSC) 1 3/8" × 26 TPI Rechts - Links
- Tandems 1,45 × 26 TPI Rechts - Links
Tot zover alles over het BSA type lager. Daarnaast zijn er in Noorwegen en Zweden veel fietsen met een Fauber lager met inschroefbare cups. Dit moet ik nog eens meten of na gaan vragen. Verder hebben we het bij deze lagers en Thompson nog niet over de draad op de as gehad
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Re: Schroefdraden (Gazelle)
Dag mensen,
De schroefdraaddiscussie herinnerde mij eraan dat ik onlangs in een bak met oud materiaal bij een fietsenmaker een Multi-snij-ijzer ben tegengekomen. Ik ben dat ding vandaag nog eens gaan bekijken. Allemaal rechtse draad, allemaal 24 TPI en 34-35-36-37mm. Vier snijvlakken op een blok.
Groet, Wiel
De schroefdraaddiscussie herinnerde mij eraan dat ik onlangs in een bak met oud materiaal bij een fietsenmaker een Multi-snij-ijzer ben tegengekomen. Ik ben dat ding vandaag nog eens gaan bekijken. Allemaal rechtse draad, allemaal 24 TPI en 34-35-36-37mm. Vier snijvlakken op een blok.
Groet, Wiel
- Bijlagen
-
- SNIJIJZER.jpg (20.44 KiB) 6996 keer bekeken
Re: Schroefdraden (Gazelle)
Hallo Y,
Bij een Crescent van 1939 heb ik de schroefdraad van zo'n Zweedse Fauber trapas opgemeten. Hoewel de spoed inchmaten volgt lijkt de diameter metrisch. Die komt nergens uit op een typisch Engelse maat. In elk geval is het niet gelijk aan Amerikaanse fietsen. Die hebben een trapashuis met een grotere diameter.
Dit is wat ik heb gemeten:
linker cone en borgmoer 22 mm x 24 tpi linkse draad
rechter cone 23,2 mm x 32 tpi rechtse draad
linker cup 46 mm x 24 tpi linkse draad
rechter cup 46 mm x 24 tpi rechtse draad
Groeten,
Sjoerd
Bij een Crescent van 1939 heb ik de schroefdraad van zo'n Zweedse Fauber trapas opgemeten. Hoewel de spoed inchmaten volgt lijkt de diameter metrisch. Die komt nergens uit op een typisch Engelse maat. In elk geval is het niet gelijk aan Amerikaanse fietsen. Die hebben een trapashuis met een grotere diameter.
Dit is wat ik heb gemeten:
linker cone en borgmoer 22 mm x 24 tpi linkse draad
rechter cone 23,2 mm x 32 tpi rechtse draad
linker cup 46 mm x 24 tpi linkse draad
rechter cup 46 mm x 24 tpi rechtse draad
Groeten,
Sjoerd