Vooroorlogse Batavus trapas

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
PeeTom

Vooroorlogse Batavus trapas

Bericht door PeeTom »

Beste forumleden,

Ik (Tom) ben nieuw hier, maar heb de de laatste tijd al zeer veel nuttige informatie van dit forum gehaald! Geweldig hoe iedereen elkaar helpt!
Tijdens de afgelopen kerstvakantie heb ik een oude roestige Batavus herenfiets gekocht.(±80 jaar volgens de verkoper) Inmiddels heb ik hem helemaal gestript, en het frame kaal gemaakt (er zat echt geen verf meer op!) Dit is mijn eerste fietsproject, dus voor mij is alles nieuw.
Voordat ik hem weer ga 'mooimaken', wil ik even weten of ik alles weer technisch in orde kan krijgen.
Omdat hij vastzat heb ik de trapas gedemonteerd. Binnenin zwarte stugge massa, en lagerkogeltjes. Alles heb ik schoongemaakt en met lagervet weer in elkaar gezet.
De as (cups?) leken niet helemaal gaaf meer. De as draait nu wel weer, maar niet echt soepel. Waarschijnlijk moet ik ook de kogels vervangen.
Mijn vragen zijn:
- Aan de kant van het kettingblad zaten grotere kogels dan aan de andere kant; hoort dat zo?
- Als ik as vervangen zou moeten worden, waar moet ik dan zoeken?
- Boven op het huis zit een olienippel(?). Moet daar ook lagervet in?

Hopelijk kan iemand mij helpen. Alvast Dank!
IMG_4305.JPG
IMG_4305.JPG (118.73 KiB) 2153 keer bekeken
IMG_4307.JPG
IMG_4307.JPG (111.74 KiB) 2153 keer bekeken
maartenB

Re: Vooroorlogse Batavus trapas

Bericht door maartenB »

maak eens wat detailfotos van de loopvlakken van de kogels? (schoongemaakt)
En kogels vervang je altijd zodra er maar een vlekje of putje in het chroom zit. Dan is de vraag of de kleine of grote kogels origineel zijn.
Wat gebeurt er als je die kleine kogels ook door grote vervangt? Past het zaakje dan nog? En over welke maten hebben we het?

Trapas vervangen kan altijd nog. Vaak is met slijpen een hoop te herstellen.

succes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie