Hierbij enkele foto's van de herenfiets ter verduidelijking...
Het stuur, stuurpen, zadel, zadelpen en velgen en naven zijn niet origineel en van (veel) latere datum door mij gemonteerd.
Indien iemand mij verder kan helpen op het gebied van merk en of bouwjaar hoor ik het graag...
Groet Marko
Bouwjaar 1905/1910 FOTÖ'S
Bouwjaar 1905/1910 FOTÖ'S
- Bijlagen
-
- 07-01-2014 010 (480x640).jpg (164.33 KiB) 3476 keer bekeken
-
- 07-01-2014 013 (640x480).jpg (217.74 KiB) 3476 keer bekeken
-
- 07-01-2014 012 (640x480).jpg (174.42 KiB) 3476 keer bekeken
-
- 07-01-2014 011 (480x640).jpg (158.71 KiB) 3476 keer bekeken
-
- 07-01-2014 014 (640x480).jpg (251.06 KiB) 3476 keer bekeken
Re: Bouwjaar 1905/1910 FOTÖ'S
Leuk project Marko.
De vernikkelde delen en dichte voorvorkeinden duiden inderdaad op vooroorlogs. Na 1945 zag je dat nog maar zelden op nieuwe fietsen. Doorlopende voorspatborden zag je in 1905 nog niet. Burgers begon hiermee rond 1911 maar pas rond 1925 was het algemeen bij Nederlandse fietsen.
Maak ook nog eens een foto waarop de linker kant van de trapas te zien is. Het type daarvan kan een aanwijzing zijn. En plaats vooral ook een foto van het framenummer. Er zijn hier forumleden die soms aan het lettertype en de plaats van het nummer al een merk herkennen.
Groeten,
Sjoerd
De vernikkelde delen en dichte voorvorkeinden duiden inderdaad op vooroorlogs. Na 1945 zag je dat nog maar zelden op nieuwe fietsen. Doorlopende voorspatborden zag je in 1905 nog niet. Burgers begon hiermee rond 1911 maar pas rond 1925 was het algemeen bij Nederlandse fietsen.
Maak ook nog eens een foto waarop de linker kant van de trapas te zien is. Het type daarvan kan een aanwijzing zijn. En plaats vooral ook een foto van het framenummer. Er zijn hier forumleden die soms aan het lettertype en de plaats van het nummer al een merk herkennen.
Groeten,
Sjoerd
Re: Bouwjaar 1905/1910 FOTÖ'S
Hallo Sjoerd,
bedankt voor de reactie, inderdaad was de gesloten voorvork iets wat bij de meeste fabrikanten tussen 1925 en 35 voorbij was. Uitzondering hierop was VENOM, ik ben in het bezit van een dames fiets van VENOM met gesloten voorvork en gedateerd op 1953. Als deze herenfiets een late Venom zou zijn dan nog heb ik geen verklaring voor het ontbreken van de balhoofdplaat gaatjes en het zeer vroege serienummer.
Hierdoor denk ik dat hij echt van een ander merk is en wellicht van voor de 1e wereldoorlog.
En zoals ik al in deel I (nog zonder de foto's)al heb vermeld, op de trapas-stof kap staat SAG, verder bevind het frame nummer links onder de zadelpen :69601
Ik krijg het niet voor elkaar om helderde foto's van het frame nummer te maken maar het nummer klopt absolut
Ik sta open voor sugesties.
Groet Marko
bedankt voor de reactie, inderdaad was de gesloten voorvork iets wat bij de meeste fabrikanten tussen 1925 en 35 voorbij was. Uitzondering hierop was VENOM, ik ben in het bezit van een dames fiets van VENOM met gesloten voorvork en gedateerd op 1953. Als deze herenfiets een late Venom zou zijn dan nog heb ik geen verklaring voor het ontbreken van de balhoofdplaat gaatjes en het zeer vroege serienummer.
Hierdoor denk ik dat hij echt van een ander merk is en wellicht van voor de 1e wereldoorlog.
En zoals ik al in deel I (nog zonder de foto's)al heb vermeld, op de trapas-stof kap staat SAG, verder bevind het frame nummer links onder de zadelpen :69601
Ik krijg het niet voor elkaar om helderde foto's van het frame nummer te maken maar het nummer klopt absolut
Ik sta open voor sugesties.
Groet Marko
- Bijlagen
-
- Fiets 004 (480x640).jpg (168.62 KiB) 3439 keer bekeken
-
- Fiets 003 (480x640) (480x640).jpg (155.25 KiB) 3439 keer bekeken
Re: Bouwjaar 1905/1910 FOTÖ'S
Voor de eerste wereldoorlog lijkt me erg vroeg ingeschat, in elk geval is het geen erg luxe frame. Ik zou zeggen jaren 20-30. De voorvorkkroon doet erg aan Gazelle denken. Het framenummer dan weer niet.
Veeno en Phoenix gingen overigens tot in de jaren 50 door met de dichte voorvorken. Zomaar een paar opmerkingen.
Maar eigenlijk weet ik het dus ook niet.
Succes met je project.
Veeno en Phoenix gingen overigens tot in de jaren 50 door met de dichte voorvorken. Zomaar een paar opmerkingen.
Maar eigenlijk weet ik het dus ook niet.
Succes met je project.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net