Ben in het bezit van een Raleigh roadster herenfiets waar nog regelmatig mee gereden wordt.
Frame nr. AU51378
Zo,n 10 jaar geleden heb ik deze fiets weer rijdbaar gemaakt
En er 2 nieuwe 28 inch wielen ingezet. De assen pasten niet dus heb ik deze passend gemaakt door wat materiaal weg te vijlen.
De velgen waren verchroomd en roesten inmiddels vanwege de velgremmen.
Mijn vraag is; welk materiaal velgen zijn origineel ,aluminium of roestvast staal?
Graag zou ik ook weten welke maat spaken origineel is.
In mijn herinnering zaten er dunnere spaken in .
Hoor graag
Raleigh opknappen
Re: Raleigh opknappen
Hallo Wim,
Als ik het framenummer vergelijk met andere bekende Raleighs zou het bouwjaar 1949 zijn. Het jaartal is ook te vinden op de versnellingsnaaf, als die er nog in zit. Raleigh gebruikte zoals je al dacht ook achter dunne spaken (nr. 14 = 2 mm). De grotere sterkte werd bereikt doordat het achterwiel 40-spaaks was. In het voorwiel zaten 32 spaken.
In de catalogus van 1947-48 staat voor alle modellen vermeld dat ze voorzien zijn van rvs spaken. De velgen waren van staal en verchroomd. In 1950 hadden alleen de wat duurdere modellen rvs spaken en ook rvs velgen. Helaas heb ik geen catalogus van 1949 in kunnen zien.
Groeten,
Sjoerd
Als ik het framenummer vergelijk met andere bekende Raleighs zou het bouwjaar 1949 zijn. Het jaartal is ook te vinden op de versnellingsnaaf, als die er nog in zit. Raleigh gebruikte zoals je al dacht ook achter dunne spaken (nr. 14 = 2 mm). De grotere sterkte werd bereikt doordat het achterwiel 40-spaaks was. In het voorwiel zaten 32 spaken.
In de catalogus van 1947-48 staat voor alle modellen vermeld dat ze voorzien zijn van rvs spaken. De velgen waren van staal en verchroomd. In 1950 hadden alleen de wat duurdere modellen rvs spaken en ook rvs velgen. Helaas heb ik geen catalogus van 1949 in kunnen zien.
Groeten,
Sjoerd
Re: Raleigh opknappen
Hallo Sjoerd,
Bedankt voor je reactie,sta wel te kijken dat de Raleigh uit 1949 komt.
Fiets is ooit gekocht bij een fietsenhandel in Rotterdam.
Dit is nog vaag te lezen op een transfer op de zadelbuis.
Hij rijdt nog goed, vooral het verzet is prima, trap met gemak hier een van de hoge duinen op.
Ook in de trapas heb ik nog geen ruimte geconstateerd.
Bij mijn weten zat er geen versnellingsnaaf in en is de oude naaf met
Het toen wrakke achterwiel weggegooid.
De wielen wil ik gaan vervangen ,er zit nu een vrijloopnaaf in, dus dat zal wel zoeken worden naar 40 gast naaf en bijbehorende velg.
Hier nog een plaatje ter info.
Wim
Bedankt voor je reactie,sta wel te kijken dat de Raleigh uit 1949 komt.
Fiets is ooit gekocht bij een fietsenhandel in Rotterdam.
Dit is nog vaag te lezen op een transfer op de zadelbuis.
Hij rijdt nog goed, vooral het verzet is prima, trap met gemak hier een van de hoge duinen op.
Ook in de trapas heb ik nog geen ruimte geconstateerd.
Bij mijn weten zat er geen versnellingsnaaf in en is de oude naaf met
Het toen wrakke achterwiel weggegooid.
De wielen wil ik gaan vervangen ,er zit nu een vrijloopnaaf in, dus dat zal wel zoeken worden naar 40 gast naaf en bijbehorende velg.
Hier nog een plaatje ter info.
Wim