Alternatieve remmen voor bakfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hubert

Alternatieve remmen voor bakfiets

Bericht door Hubert »

Mijn zoon vent ijs uit met een minstens 50 jaar oude bakfiets (zie http://www.utiesmenke.nl). Probleem met de fiets is dat hij heel slecht remde.

Vorig jaar heb ik op het achterwiel een hydraulische velgrem gezet. Dit werk niet echt omdat het grootste deel van het gewicht op de voorwielen rust.

Heeft iemand een goed idee hoe ik de voorwielen geremd kan krijgen? Of die ervaring heft met een soortgelijk problem?

Met vriendelijke groeten,

Hubert
Durabo88

Re: Alternatieve remmen voor bakfiets

Bericht door Durabo88 »

Als er zo'n grote trommelrem achter zit, raadt ik je aan de voeringen te laten vervangen bij een automaterialenzaak.

Voor bakfiets trommelrem naven van Sturmey Archer in laten spaken.
Sportief fietsend!
Hubert

Bericht door Hubert »

Beste Durabo88,

Een trommelrem achter kan niet omdat daar een electromotor in de naaf zit voor trapondersteuning.

Welke Sturmy Archer naaf bedoel je? Als het een fietsnaaf is, denk ik dat het niet zwaar genoeg is. De ijscofiets weegt een klein 300 kilo: dus ongeveer 120-140 kg per voorwiel. De wielen die er nu in zitten lijke me een sort bromfietswielen.

Groeten,

Hubert
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Bakbrommers uit de tijd waren uitgerust trommelremmen in de voorwielen. Je zou kunnen kijken of je dergelijke voorwielen kunt bemachtigen, of zelf naven met trommelremmen installeren. Je zal waarschijnlijk zelf de aansturing van die remmen moeten maken.
Chiel fietst

Bericht door Chiel fietst »

Hallo Hubert, er staat momenteel een set voorwielen van een bakbrommer te koop op mp. Met naven maar zonder remschoenen dus dat wordt wel even puzzelen om de juiste te vinden. en, zoals eerder gezegd, de aansturing moet je dan ook zelf maken. En of de naven zomaar op je zoons as passen is natuurlijk ook niet zeker.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
mvrgr. Chiel

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Hubert

Bericht door Hubert »

Bedankt voor de tip.

Ik ga eens kijken wat ik er mee kan.

Kom er nog wel op terug denk ik!

Groeten,

Hubert
Plaats reactie