Onderdelen Fongers 1920

Durabo88

Re: Onderdelen Fongers 1920

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Het is geen hoorn maar echt been.

Zit er een BSA versteller op of een SA X?
Ik zou de fiets mooi chroom laten of een laag nikkel erover. Afbijten maakt het onderliggende metaal kwetsbaar.

Was je huidige balhoofd niet goed dan? Volgens mij hoort die er gewoon op.

Met vriendelijke groeten, Y.
Sportief fietsend!
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Ook voor de achterrem zie ik een enkele incorrecte stang. Mij zou het niets verbazen als ze een keer door de schroefdraad heen zijn gegaan en later met klembouten gefixeerd.
Sportief fietsend!
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Maarten, leuke fiets! Waarschijnlijk eind jaren '30 terug geweest naar de fabriek, opnieuw gelakt, gebiesd, gestickerd en verchroomd en nieuwe spatborden erop.
Na 1935 werden geen hoornen handvatten meer gemonteerd, dus het is een afweging of je die er alsnog op wilt zetten. Je krijgt de originele hoornen handvatten met Fongers wapen op de dop ook niet meer te pakken...
Met een passend Fongers zadel en FG-verlichting uit de jaren '30 wordt het een keurige hoge fiets.

groet, Jos
JasperA

Bericht door JasperA »

Op de BD uit 1936 die ik heb gehad zaten ook nog hoornen (inderdaad geen benen) handvatten. Hierin was trouwens geen FG logo meer gegraveerd.

Met goed zoeken kom je ze vast nog wel eens tegen. Vorig jaar is er op marktplaats voor een prikkie een Fongers fiets uit als ik het goed heb 1923 aangeboden waar ze nog op zaten (deze waren wel met FG logo)... :shock:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
maartenB

Bericht door maartenB »

Ik zoek geen hoornen handvatten, dat was meer een tip voor Jasper/Yorick.
Ik zoek de celluloid handvatten van Doverite, zoals ze ook op mijn HZ zitten.
De balhoofdklem - die ik nu dankzij Jasper heb zonder stuurslot- is op mijn HZ van het latere model, enkel met logo. Die hebben ze bij het herlakken dus vervangen.
Wat ik precies doe met de fiets, dat ga ik nog bepalen. Kost soms wat bedenktijd. Ontnikkelen en terug naar de staat van 1920 ? Of de verkeerde onderdelen (voorrem!!) vervangen en verder zo laten, inderdaad met BSA naaf. Ik neig sterk naar terugrestaureren.

Die BSA naven zijn toch nooit af fabriek geleverd? Of wel?
groetjes,
Maarten
PS: nu dus vooral op zoek naar het voortandwiel, minstens 48 tanden
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Hallo Maarten,

Die hoornen handvatten horen ook niet op een HZ (werden alleen op de modellen BB/BD gemonteerd, overigens tot 1941, toen Fongers met deze modellen stopte).
Terugrestaureren zal een hele klus zijn, maar wel de moeite bij deze vroege, hoge fiets.
Fongers monteerde standaard Sturmey Archer naven (ze waren importeur) maar op bestelling kon je er ook wat anders in laten zetten. Jouw versteller zit er oud uit; ook een originele BSA-naaf?

groet, Jos
maartenB

Bericht door maartenB »

Ha Jos,
Dat is dan misschien een optie, dat de BSA naaf origineel is. Opvallend is dat ook hier alle tekst weggepolijst is. Er staat dus niets op. Aannemelijk is dus, dat hij in elk geval met de fiets meegemoderniseerd is.
Is aan het binnenwerk van een BSA naaf te zien welk jaartal hij heeft? Iemand die dat weet?
En misschien dat iemand die een keer bij het Groninger archief komt mijn fiets wil opzoeken: 2016-74. Misschien staat er wel iets interessants in de garantieboeken?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Begin volgende week ga ik weer naar het archief, zal de fiets dan even opzoeken; als de BSA naaf origineel is moet dat er bij staan.

groet, Jos
maartenB

Bericht door maartenB »

super!
Ik ben benieuwd..... zou ook leuk zijn als de eerste eigenaar er weer bijstaat, zoals bij mijn DF65.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , leuk die garantieboeken!

Zou als de naaf origineel is het voortandblad misschien ook origineel kunnen zijn?
Je zou dan achter ook een klein tandwiel moeten hebben.
Ter vergelijk mijn Swift damesfiets heeft voor maar 36 en achter 16 tanden.Verder is dat een fiets van normaal formaat 28 x 1 1/5 en zo. Om maar aan te geven dat andere tandwiel maten ook wel voor kwamen in die tijd.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie