Voorstellen en meteen al een vraag

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
hansvdw

Voorstellen en meteen al een vraag

Bericht door hansvdw »

Dag forumleden,

Mijn naam is Hans van de Willige, in het dagelijks leven boekenuitgever en via het wielrennen bij de oude fietsen beland.

Op dit moment restaureer ik een fiets uit 1949 of 1950 van het relatief onbekende merk Cycles Alléluia, die tot de laatste schroef uit elkaar is (geweest). Door tijdgebrek - en eerlijkheidshalve gebrek aan ervaring - is dat een hele klus, maar geweldig leuk om te doen.

Ook probeer ik een incomplete Duitse Brennabor uit 1916 of 1917 met beperkte kosten (wat zijn goede spullen uit die jaren duur) compleet te krijgen.

Verder heb ik onlangs op Marktplaats een fiets gekocht die mij intrigeerde omdat hij, voor zover ik kan beoordelen, nog geheel origineel is. Het merk is behoorlijk onbekend, Royal Hunter, wat ik ook prima vind omdat speurwerk naar de geschiedenis net zo boeiend is als het feitelijke restaureren.

Wat ik weet, met dank aan Engelse fora en wat eigen speurwerk:
- Royal Hunter is opgericht in 1898 door William Brimelow, 23-29 Manchester Road, Bolton:
- deze Brimelow handelde in rubber en overleed in 1923, een paar deuren verderop;
- het logo van Brimelow is ook op een transfer op mijn fiets te zien, echter, het woord 'special' in Brimelows logo is vervangen door 'made in England'
- de fiets dateert hoogstwaarschijnlijk van begin jaren 20;
- in de zadelbuis, bovenaan, is een framenummer geslagen: 22783;
- per wiel zijn er 36 spaken, wat voor Engelse fietsen in die tijd zeer ongebruikelijk was;
- het stuur oogt ook niet Engels;
- overigens is de fiets nog te roestig om onderdelen te kunnen benoemen;
- het frame is nog niet herkent, maar is hoogstwaarschijnlijk Engels;
- het was vroeger gewoonte al dan niet illegaal oude namen te gaan gebruiken, vooral door fabrieken buiten Engeland, voor wie 'made in England' gelijk was aan kwaliteit en dus goed voor de marketing;
- ik ga er nu vanuit dat er in Nederland vanaf begin jaren twintig een bedrijf bestond dat fietsen opbouwde rond een Engels frame en deze onder de naam Royal Hunter op de markt bracht. Ik ben op zoek naar de geschiedenis van dit bedrijf(je).

Daarom: is er iemand die meer weet van de Nederlands geschiedenis van Royal Hunter?

In bijlage een afbeelding, nog van de vorige eigenaar, ik moet zelf nog foto's maken. Overigens lukt het me niet hier meerdere foto's te plaatsen, moet ik me ook nog in verdiepen.

Dank alvast voor de aandacht en hartelijke groet,
Hans
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (116.7 KiB) 3515 keer bekeken
HJvMontfort

Re: Voorstellen en meteen al een vraag

Bericht door HJvMontfort »

Welkom Hans,

Dit merk zegt mij inderdaad niets. Wanneer ik foto's wil plaatsen doe ik dat door een link naar een foto site te maken!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
paul openshaw

Re: Voorstellen en meteen al een vraag

Bericht door paul openshaw »

Dear Hans van de Willige
My name is Paul Openshaw and I am William Brimelow's great grandson from bolton - I have been trying to find out about the cycles he designed and built on manchester road in the late 1890s early 1900s. I also have more information about him.
My email assress is paulopenshaw@hotmail.com and I would love to hear from youabout what you know of him and his cycles.
Best regards
Plaats reactie