Transportfiets lakken

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Joebar

Transportfiets lakken

Bericht door Joebar »

Hallo,

Ik ben bijna klaar met het blank maken van mijn frame en wil hem weer zwart laten spuiten weet iemand wAt voor lak er het beste voorgebruikt kan worden is het mat,zijde of hoogglans wat ze vroeger gebruikte of deden ze het juist met de kwast in die tijd.
Hij komt uit 1952/1953

Mvg johan.
de rode

Re: Transportfiets lakken

Bericht door de rode »

zelf zou ik kiezen voor zijdeglans ; een transportfiets is een werkpaard dus moet niet te hard blinken ; kijk ook bijvoorbeeld eens op transportfiets.net om wat voorbeelden te zien
Joebar

Bericht door Joebar »

Oke,dank je wel.

Mvg johan
Ad transportfiets

Bericht door Ad transportfiets »

Een transportfiets hoort gewoon hoogglans zwart te zijn !!
mat zwart werden ze van zelf wel door de tands des tijds.
Groet Ad
Joebar

Bericht door Joebar »

Maar kan je dan beter spuiten of met de kwast.ik zit er aan te denken om het zelf te doen want bij ons in de buurt zitten alleen maar autoschade bedrijven en ik weet niet of die zitten te wachten op het spuiten van een fiets.

Mvg johan
maartenB

Bericht door maartenB »

Ik heb goede ervaringen met zwarte grondverf, kwasten uit de pot, die kun je hier en daar kopen, zonodig kan ik het merk wel voor je zoeken.
Daaroverheen kan evt. een glanslak. De kwaststreek schuur je eruit met schuurpapier 400. Daarna poetsen met Commandant 4 schuurmiddel.
Dan krijg je een mooi doorleefde fiets.
Wel veel werk, maar gaat erg lang mee en als je eens een krasje hebt schijnt er niet van die lelijke beige grondverf doorheen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Destijds heb ik mijn fiets zwart gelakt met Teoflux, gewoon met de kwast en een klein deel met verdunde verf en een fixeerspuitje. Maar dat spuitje was eigenlijk helemaal niet nodig want na enige oefening ging het perfect met een zachte kwast: geduld en schraal opzetten. Dat is veertig jaar geleden en het zit er nog steeds netjes op :D. Voorwaarde is een goede verf, ik weet niet of Teoflux nog verkrijgbaar is. Oplosmiddelarme lakken vloeien vaak beroerd (en zijn haast nét zo schadelijk voor het milieu!), ik zou aan Hammerite denken, al duurt het lang voordat die uitgehard is. En een mátzwarte fiets lijkt me wel wat "doods".
Succes!
DCR gaat nooit verloren....
Joebar

Bericht door Joebar »

Allen bedankt,

Ik ga het met de kwast doen en omdat ik het nog nooit heb gedaan probeer ik het eerst op de zadelpen.als dat fout ga is het nog te overzien.

Mvg johan
maartenB

Bericht door maartenB »

Het is lang geleden dat ik Hammerite gebruikte maar ik meen me te herinneren dat het niet goed te schuren is omdat het kunststof bevat. Ik ben er niet dol op. Liever gewone terpentine oplosbare producten gebruiken.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
australman

Bericht door australman »

Hoi,Hammerite werkt prima,je moet alleen de gebruiksaanwijzing(Twee
dikke lagen,tweede laag na minimaal 4 uur,maximaal 8 uur)negeren.
Met slappe kwast schraal aanbrengen,24 uur laten drogen,daarna met
scotch schuurdoekje licht opschuren en tweede laag aanbrengen.
Omdat Hammerite niet geweldig dekt na 24 uur nog een derde laag.(*)
Na een half jaar poetsen met groene commandant.Kan ook als de fiets in elkaar zit.

Hans

(*)evt ook nog een vierde
Plaats reactie