schroefkrans verwijderen van terugtraprem

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
woeslie

schroefkrans verwijderen van terugtraprem

Bericht door woeslie »

Hallo,

Ik wil een nieuw tandwiel plaatsen op achterwiel met terugtraprem.
Naaf is van F&S;
Er zit een borgring op die met de klok mee los draait, tegen de klok vast.
Nu zit het tandwiel er nog op, voor zover ik zie zit dit ook vastgeschroefd.
Nu zit ik dus vast, in welke richting ik ook probeer het tandwiel komt er niet af.

Hoe weet ik in welke richting ik moet draaien om het tandwiel te lossen en hoe doe ik dit zonder het terugtrapsysteem te "vermoorden".

Heb al vanalles geprobeerd maar krijg er geen beweging in en durf niet echt door te duwen om niks kapot te maken.

Dank voor jullie tips;
nmgnbikes

Re: schroefkrans verwijderen van terugtraprem

Bericht door nmgnbikes »

als die op de zelfde schroefdraad zit gaat die er ook het zelfde af als je borgring.

gr pim
woeslie

Bericht door woeslie »

Zal dus van de oude (zeer robuste ketting) een kettingzweep moeten maken want normale kettingzweep past er niet op.
En meer kracht zetten ?
Dit is duwen in de aandrijrichting, niet in de remrichting van de naaf.
Klinkt dit logisch ?
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Bij terugtraprem-aandrijfkoppen is het zo dat de borgring inderdaad linkse draad heeft en het tandwiel rechtse.
Dus je trapt het tandwiel vaster als je gas geeft en het zou los lopen bij remmen . Door de borgring met tegenovergestelde daad die je dan ook mee neemt blijft het tandwiel bij remmen zitten.

Los maken van een tandwiel kan door de aandrijfkop rollen en kooi te verwijderen en de aandrijfkop in speciaal hulpstuk
te plaatsen dit hulpstuk heeft een uitsparing die de zelfde 5 voudige vorm heeft als de aandrijfkop.
Met een ketting aan een ''stok'' die je om het tandwiel slaat kan je het tandwiel tegen de klok in los maken.

Als je het hulpstuk niet hebt en je zeker bent dat het tandwiel niet meer gebruikt gaat worden dan kun je ook het tandwiel doorslijpen net voorbij de kop (aan twee kanten)zodat de restanten zwak en uitgezet raken door de hitte. Dan lukt het meestal wel om het restant tandwiel te verwijderen.

groeten,
Maarten
woeslie

Bericht door woeslie »

ok probeer morgen nog eens nu in de juiste richting en na nachtje trekken met kruipolie. Als dat niet lukt uit elkaar halen en dan zien.
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

Met een dergelijk hulpstuk in de bankschroef moet het lukken zonder de aandrijfkop te beschadigen
P1010764.JPG
P1010764.JPG (144 KiB) 5321 keer bekeken
Groeten van
Henk
Plaats reactie