Hoi,
Heeft op het forum iemand al een goede methode uitgevonden om nieuwe glanzende verzinkte spaken te verouderen?
Ik kan me voorstellen dat zoiets door middel van electrolyse mogelijk is,maar hoe of wat?
Hans
spaken patineren
- Hans van de Stouwe
Re: spaken patineren
Als je 36 spaken in een koker met bodem doet. Deze zeker 7 cm Langer. Met zoutzuur van de bouwmarkt de spaken onderdompelen gaat bruisen. Na 15 minuten is de spaakblank. AF spoelen. Deze gaan nu zeer snel roesten. Zoutzuur is opnieuw te gebruiken. Als experimenteer met 1 feel zoutzuur 3 delen water. Even erin Dan eruit spoelen. Spaken zijn nu dog grijs of richting zwart. Langer korter. Wat je zelf mooi vind. Goed afspoelen drogen Met vaseline insmeren en poetsen
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
Re: spaken patineren
Van het merk HG (staat vaak een rek vol allerlei middelen van bij de bouwmarkt), heb je ook roest oplosser (op basis van fosforzuur)en deze verwijdert ook de zinklaag van spaken e.d.
En het spul is natuurlijk ook bruikbaar om via onderdompeling
kleine delen te ontroesten. Alleen niet gebruiken bij geharde delen zoals conen en cups. Mijn ervaring is dat daar de oppervlakte structuur veranderd.
Ik weet niet hoe oud de betreffende fiets is, maar bij vooroorlogse fietsen hadden ze vaak "roestvrije" spaken, dat wil zeggen dat ze gezwart waren. Dit vertraagde het roesten ietsje. Het advies uit een jaren 30 boekje was om er regelmatig een doekje met olie over te halen om ze roestvrij te houden.
Bij o.a. Fongers kon je tegen meerprijs zwart gelakte spaken krijgen. Bij een bedrijf voor auto restauratie middelen ben ik wel een een set tegengekomen voor het zelf zwarten van metaal.
En het spul is natuurlijk ook bruikbaar om via onderdompeling
kleine delen te ontroesten. Alleen niet gebruiken bij geharde delen zoals conen en cups. Mijn ervaring is dat daar de oppervlakte structuur veranderd.
Ik weet niet hoe oud de betreffende fiets is, maar bij vooroorlogse fietsen hadden ze vaak "roestvrije" spaken, dat wil zeggen dat ze gezwart waren. Dit vertraagde het roesten ietsje. Het advies uit een jaren 30 boekje was om er regelmatig een doekje met olie over te halen om ze roestvrij te houden.
Bij o.a. Fongers kon je tegen meerprijs zwart gelakte spaken krijgen. Bij een bedrijf voor auto restauratie middelen ben ik wel een een set tegengekomen voor het zelf zwarten van metaal.