Rudge voorspatbord
Rudge voorspatbord
Gisteren een vrjwel originele 24" Rudge opgehaald, met 28" wielen. Framenummer 76964 BC. Achternaaf SA-AG, dus met Dynohub, gedateerd '51. Hij rijdt nog prima, maar de donkerrode lak ("maroon") is grotendeels vervangen door roest van dezelfde kleur, dus er moet wel wat aan gebeuren. Heeft iemand misschien nog een origineel voorspatbord (met aangelaste stangen) te koop (evt in zwart)? Bij de mijne is de originele beugel namelijk vervangen door een gewoon "Nederlands" exemplaar. Groeten, Rutger
- Bijlagen
-
- P1020122.JPG (47.27 KiB) 6615 keer bekeken
Re: Rudge voorspatbord
Hoi Rutger,
Mooi exemplaar. Origineel Britse herkomst? Leuk met dynamonaaf en er zit zelfs een SA batterijhouder op! Kan die achterstevoren gemonteerde dynamo weer in de onderdelenbak.
Succes met 'm,
Wim
Mooi exemplaar. Origineel Britse herkomst? Leuk met dynamonaaf en er zit zelfs een SA batterijhouder op! Kan die achterstevoren gemonteerde dynamo weer in de onderdelenbak.
Succes met 'm,
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Heb de Rudge vandaag zijn looks weer teruggegeven: bagagedrager er af; zadeltasje eraan en het gansche rijwiel met een zachte kwast in de rijwielpoetsolie gezet; daarna uitgewreven met zachte doek en ziedaar: hij ziet er weer prachtig uit en is bovendien (voorlopig) prima beschermd tegen de staaltermieten van Fietser, alsmede tegen veel ander ongerief. Hij ziet er zelfs zo goed uit dat een lokale fietsenmaker mij vroeg of hij de Rudge voorlopig als blikvanger in zijn etalage mocht zetten. Dat wordt nog wat met die fiets. Groeten, Rutger
- Bijlagen
-
- P1020148.JPG (47.07 KiB) 6552 keer bekeken
Mooi resultaat, Rutger! En dat van de staaltermieten is een enigszins onderschat probleem, goed om te horen dat je er wel rekening mee houdt.
Alleen dat van de bagagedrager eraf en zadeltas erop (wat je wel vaker doet als ik me goed herinner) zou ik niet gedaan hebben. De fiets oogt zo natuurlijk wel Engelser, meer zoals in de Engelse folders, maar het is juist een historische bijzonderheid dat je dit soort van oorsprong Engelse fietsen met een Nederlandse afmontage had, inclusief de originele drager (en de Nederlandse verlichting, en het witte achterspatbord). Gemonteerd bij de ERI in Nederland. Ik zou ervoor gekozen hebben deze geschiedenis te behouden.
Enfin, het is hoe dan ook een plaatje.
Groeten,
fietser

Enfin, het is hoe dan ook een plaatje.
Groeten,
fietser
Duidelijk familie!
- Bijlagen
-
- Raleigh 1974 013.JPG (198.97 KiB) 6539 keer bekeken
Nou, Fietser, het is natuurlijk mooi meegenomen dat de Engelsen het kennelijk met me eens zijn
dat een fiets zonder bagagedrager (maar evt wel met zadeltas)er beter uitziet. Maar ik doe het niet om de fiets een Engels uiterlijk te geven, maar ik meen werkelijk dat een fiets er dan beter/mooier/sneller uitziet. Wat de Rudge betreft, de bagagedrager bewaar ik natuurlijk wel en die kan er desgewenst ook zo weer op. Hieronder een foto van mijn Nederlandse RIH (Cové) sportfiets uit 1976; zonder de originele (zware, stalen) verchroomde bagagedrager ziet hij er veel beter uit. Bovendien scheelt het ontbreken van de bagagedrager weer het nodige gewicht aan de achterkant en dat is ook een niet te onderschatten voordeel.
Groet, Rutger

Groet, Rutger
- Bijlagen
-
- P1020153 - kopie.JPG (48.5 KiB) 6530 keer bekeken
-
- P1020152 - kopie - kopie.JPG (46.45 KiB) 6530 keer bekeken
-
Mooie fiets maar jammer dat je de bagagedrager er hebt afgehaald. Smaken verschillen natuurlijk maar voor mij is een fiets niet compleet zonder dit nuttige attribuut
Peter

Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Hallo Rutger,
Over mooi of niet had ik het niet wat de bagagedrager betreft, meer over behoud van het typerende van zo'n fifties-import uit Engeland. Jouw argument van mooier/sneller/lichter is hetzelfde wat ook de "fixie-jongens" zouden zeggen - het achterliggende idee is dat je niet voor behoud van het originele aanzien gaat maar voor wat je persoonlijk op dit moment mooier en vlotter ogen vindt.
Dat is geenszins als verwijt bedoeld, ik weet dat je secuur met de spullen omgaat die door jouw handen gaan, en het feit dat de bagagedrager er nog bij is onderstreept dat nog eens. Ik wilde alleen uitleggen waarom ik de fiets mooi vind maar niet op alle punten. Smaken verschillen.
Groeten,
fietser
Over mooi of niet had ik het niet wat de bagagedrager betreft, meer over behoud van het typerende van zo'n fifties-import uit Engeland. Jouw argument van mooier/sneller/lichter is hetzelfde wat ook de "fixie-jongens" zouden zeggen - het achterliggende idee is dat je niet voor behoud van het originele aanzien gaat maar voor wat je persoonlijk op dit moment mooier en vlotter ogen vindt.
Dat is geenszins als verwijt bedoeld, ik weet dat je secuur met de spullen omgaat die door jouw handen gaan, en het feit dat de bagagedrager er nog bij is onderstreept dat nog eens. Ik wilde alleen uitleggen waarom ik de fiets mooi vind maar niet op alle punten. Smaken verschillen.
Groeten,
fietser
Even los van de persoonlijle voorkeuren, Fietser, hoe kan je zien hoe een Engelse fiets door ERI is geassembleerd geweest, dan wel compleet in de Engelse versie is geimporteerd (en in Nederland alleen nog is voorzien van een bagagedrager)? Ik vraag het hierom omdat tussen deze Rudge en andere Engelse fietsen uit de vijftiger jaren verschillen zitten qua afwerking/afmontage. Zo heeft de Rudge bijvoorbeeld Dunlop rvs velgen en rvs spaken, terwijl ik bij andere Engelse fietsen uit die tijd vaak verchroomde velgen en verzinkte spaken aantref. Ook heeft de Rudge zo'n typisch Engels klein SA achterlicht op de staande rechterachtervork en dat is iets wat je bij andere Engelse fietsen (in Nederland) niet ziet. Graag je reactie. Groet, Rutger
Hallo Rutger,
RVS-velgen zie je hier zelden aan Engelse fietsen, of er een systeem in zit en wat voor systeem dan, is mij niet duidelijk. Het achterlicht op de staande achtervork ken ik helemaal niet van de "inheemse" Raleigh's. Wat voor achterlicht (op het spatbord) en ook verdere verlichting zit er nu (bij aankoop) op bij deze Rudge? Staat er nog ergens een transfer van de importeur op een van de buizen?
Groeten,
fietser
RVS-velgen zie je hier zelden aan Engelse fietsen, of er een systeem in zit en wat voor systeem dan, is mij niet duidelijk. Het achterlicht op de staande achtervork ken ik helemaal niet van de "inheemse" Raleigh's. Wat voor achterlicht (op het spatbord) en ook verdere verlichting zit er nu (bij aankoop) op bij deze Rudge? Staat er nog ergens een transfer van de importeur op een van de buizen?
Groeten,
fietser