Twijvel over frame opnieuw lakken of bijlakken?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Alex400

Twijvel over frame opnieuw lakken of bijlakken?

Bericht door Alex400 »

Ik heb (goedkoop) een Juncker Kruisframe gekocht. Echter is het frame in hele slechte staat. De rode grondverf komt er al op veel plekken er door heen en de originele lak is mat zwart ipv glanzend zwart zoals het zou moeten zijn.

Bijlakken zou nut hebben als er nog wat glanzend zwarte lak op zat. Maar helaas...

Dus een andere optie is hem laten stralen en opnieuw lakken. Wat is jullie mening hier over?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alex400 op 9 apr 2015, 13.57, 1 keer totaal gewijzigd.
wimjansen

Re: Twijvel over frame opnieuw lakken of bijlakken?

Bericht door wimjansen »

Je zou het frame ook ambachtelijk kunnen ontvetten en schuren, daarna primen en met een zachte kwast zwart lakken. Extra mooi kan het worden om vervolgens te biezen en het met passende of originele onderdelen opnieuw op te bouwen. Als er van de originele lak weinig meer over is zou ik over zo'n procedure niet in zitten. Het zou natuurlijk anders zijn wanneer er met wat bijwerken weer een tand des tijds in te herkennen zou zijn, maar dat lijkt me hier dus niet aan de orde.
DCR gaat nooit verloren....
remurk

Bericht door remurk »

Indien het probleem alleen maar is dat de resterende originele lak mat geworden is, dan zijn er meerdere oplossingen voorhanden: je kunt snel en goedkoop weer glans krijgen door de lak in te wrijven met poetsolie (nadeel: geregeld te herhalen); le kunt ook de lak poetsen met oliehoudende vaste was, ook dat geeft een mooie matglans (nadeel: geregeld te herhalen); een permanente oplossing is vetvrij maken en overlakken met blanke vernis, te verkrijgen in zowel matglans (erg mooi) of hoogglans (moet je van houden). Je behoudt daarmee niet alleen het originele uiterlijk, maar ook de (resterende) biezen en andere decoraties. Succes, Rutger
de rode

Bericht door de rode »

gewoon een andere in betere staat kopen is de beste oplossing, iets wat je moet gaan lakken word toch niet gauw meer naar tevredenheid; daarbij komt ; hoe,, goedkoop ,, blijft deze als je em moet laten stralen en lakken dan is het misschien toch niet zo,n goede koop achteraf
JasperA

Bericht door JasperA »

Ik zou de fiets zelf gewoon een keer door mijn eigen 'poets en smeer' proces halen. Zie voorbeeld: viewtopic.php?f=38&t=2004. De fiets moet dan wel helemaal uit elkaar worden gehaald.

Ik durf te wedden dat de fiets er dan weer zeer aantoonbaar uit ziet.

Verweerde lak is prima weer op glans te brengen met Commandant nr. 4 of een ander polijstmiddel. Van te voren alles even vuil en vet vrij maken en vervolgens een paar avonden lekker poetsen. Je zult verbaasd zijn over het resultaat.

Ook de roest op de verchroomde onderdelen verdwijnt snel met een Brillo sponsje eventueel vochtig gemaakt met wat WD 40.

Paar nieuwe bandjes en een fatsoenlijk zadel erop en de fiets oogt weer super!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Alex400

Bericht door Alex400 »

Heb je de foto gezien Jasper? Wat te doen met de vele plekken waar de rode primer zichtbaar is?
asterduc

Bericht door asterduc »

ik sluit me aan bij de gegeven adviezen.
Herlakken zal je meer kosten dan de fiets waard wordt, maar uit idealisme kun je er een mooi resultaat mee neerzetten.
Als hobbyproject kan ik dat zeker aanraden. Vooral het biezen is leuk.
Maar, dan moeten ook alle andere onderdelen in nieuwstaat gebracht worden (nieuwe verschroming en dergelijke). Weerom, dit loont niet tezij je toevallig de juiste onderdelen vindt die reeds in perfecte staat zijn.

Een beter exemplaar zoeken, tja, dat is natuurlijk ook een manier als je perse een mooie fiets wil hebben, maar wat doe je dan met deze oude, je probleem blijft dan onopgelost.

Het beste ervan maken door poetsen en hier en daar bijwerken. Op foto is dat minder duidelijk maar van wat ik kan zien lijkt me dit toch nog net doenbaar. Natuurlijk mag je geen nieuwe verwachten.

Eenzelfde project had ik met een witte racefiets van mijn schoonvader. Eigenlijk door de lage kwaliteit en de erbarmelijke conditie van de fiets een waardeloos exemplaar, maar ik wou het behouden en opmaken omwille van de historiek. Daar heb ik de roest weggeschrobt en het frame zeer fijn opgeschuurd. Daarna met een dunne sneldrogende vernis op waterbasis en een weinig pigment de buizen zeer dun ingewreven. Dit heb ik herhaald tot de kleur op het gehele frame homogeen genoeg was. Toen met fijne korrel (bvb 600) de buizen glad gelegd en met een vernislaag afgespoten. De transfers zijn nog zichtbaar door de licht gepigmenteerde vernis want op die plaatsen heb ik telkens het pigment wat weggewreven.

Jouw fiets is zwart dacht ik. Dat maakt het nog eenvoudiger. De delen waar de grondlak zichtbaar is kun je dan plaatselijk met meer pigment dekken om enigszins een homogeen resultaat te verkrijgen.

Geheimtip! Nog eenvoudiger gaat het met een pigment wax. Ja hoor, dat bestaat en wel in verschillende kleuren. De vraag is of die genoeg gaat kunnen dekken om de grondlak donker te kleuren.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
JasperA

Bericht door JasperA »

Ik denk dat de plekken waar je de rode primer ziet de fiets straks zijn karakter geven...

En je zult me moeten geloven als ik zeg dat met het betere schoonmaak en poetswerk je een dergelijke fiets weer een heel eind in de goede richting krijgt.
JasperA

Bericht door JasperA »

Voor:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (145.11 KiB) 6771 keer bekeken
JasperA

Bericht door JasperA »

Na (met de complimenten aan Jos):
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (181.85 KiB) 6771 keer bekeken
Plaats reactie