Fongers affiche 'Van vader op zoon'

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
JasperA

Fongers affiche 'Van vader op zoon'

Bericht door JasperA »

Graag maak ik jullie deelgenoot van een prachtige vondst! Ik heb namelijk een werkelijk prachtig Fongers affiche mogen toevoegen aan mijn verzameling.

Het affiche staat bekend onder de titel 'Van vader op zoon' en illustreert aan de ene kant heel mooi waarom er nog steeds oude Fongers fietsen opduiken.

Het illustreert aan de andere kant ook zeer waarheidsgetrouw hoe blij ik zelf altijd ben na een bijzondere (Fongers) vondst... :D

Het verhaal:
Vanmiddag was ik op bezoek bij de zoon van een rijwielhandelaar die de prachtige etalage op bijgevoegde foto in 1937 toen net nieuw had ingericht.

Deze zoon, die in '37 nog maar 1 jaar oud was en inmiddels achter in de 70 is, nam in '71 de rijwielzaak over.
image.jpg
image.jpg (311.73 KiB) 9401 keer bekeken
Op de foto zijn onder andere 4 Fongers fietsen te zien. De plaatjes met cijfers die op de verschillende fietsen zitten betreffen de prijzen van de fiets. In de linker hoek van de foto is nog een mooi zeldzaam en vrij onbekend Fongers affiche te zien...
image.jpg
image.jpg (12.65 KiB) 9401 keer bekeken
Het betreft een 'Van vader op zoon' Fongers affiche welke hoogstwaarschijnlijk in 1925 is vervaardigd (dit beeld even vasthouden... ;) ).
image.jpg
image.jpg (233.92 KiB) 9401 keer bekeken
Op internet is hiervan (tot op heden) alleen deze digitale foto te vinden waar men het affiche in de etalage heeft nagespeeld.
image.jpg
image.jpg (174.23 KiB) 9401 keer bekeken
(Ook de rijwielzaak op de foto van 1937 heeft eens een affiche nagebouwd in de etalage, namelijk het welbekende Raleigh affiche. Gaaf toch?!)
image.jpg
image.jpg (218.01 KiB) 9401 keer bekeken
Maar om een lang verhaal niet nog langer te maken... :mrgreen: Ik heb dus vandaag het Fongers 'Van vader op zoon' affiche, dat in ieder geval in 1937 in de winkel hing en waarvan zelfs nog een foto is waarop dit te zien is, mogen toevoegen aan de 'Groninger Rijwielen' verzameling!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé

Re: Fongers affiche 'Van vader op zoon'

Bericht door Maarten Waarlé »

Grappig zeg! En gaaf dat je zo iets te pakken krijgt.

Ook die Raleigh nagespeelde affiche.
Waar haalt men zo even een net echte leeuw vandaan?

Mooie affiche van Fongers (net mijn BB) maar ik zie geen naam
of aanbeveling . Dat is typisch , niet?

Groeten,
Maarten
JasperA

Bericht door JasperA »

Bijgevoegd voor de volledigheid de Raleigh reclame uiting... Toch wel aardig gelukt! Die leeuw inderdaad! Ik zal nog eens vragen of bekend is waar deze vandaan kwam... Ik had vandaag de focus op iets anders... :o

En je hebt gelijk vwb. het ontbreken van een spreuk, hoewel deze op het 'O! Een Fongers' affiche ook wel eens achterwege is gelaten.

Ik laat de heren geleerden zich er maar eens over buigen. Had er niet iemand zo'n boekje met Fongers affiches die je als rijwielhandelaar kon bestellen? Zelf denk ik dat het zo bedacht is. Aan het affiche lijkt niet te zijn gerommeld gelukkig.

In de etalage waar het tafereel is nagespeeld staat trouwens nog een zelfde affiche die ook geen tekst lijkt te hebben.

Ik ken inmiddels een kalender uit 1925 waar de afbeelding op is gebruikt. Ik heb eerst gedacht dat de mijne misschien een uitgeknipte versie was maar die van mij is zwart omlijnt en die op de kalender niet.

Het Velorama heeft een langwerpige versie waar alleen de vader en zoon op staan met wat prijzen. De achtergrond staat hier dan weer niet op.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (62.22 KiB) 9372 keer bekeken
JasperA

Bericht door JasperA »

Dit lijkt een zelfde te zijn zonder tekst/aanbeveling.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (12.68 KiB) 9372 keer bekeken
JasperA

Bericht door JasperA »

Bijgevoegd nog twee andere varianten van dit affiche. Van de kalender zijn repro's in omloop. Ik vermoed dat degene op deze foto dat ook is.

Let trouwens bij het affiche met de prijzen eens op het verschil tussen de prijs van de dames- en de herenmodellen.

Volgens de oude rijwielhandelaar van wie ik mijn affiche heb overgenomen leidde dit vaak tot discussies in de winkel wanneer een stel twee nieuwe fietsen kocht. In de loop der jaren is het verschil in prijs steeds kleiner geworden.

Het prijsverschil zit hem onder andere in het extra 'mannetje' en de gebogen buis op een damesfiets.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (130.69 KiB) 9362 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (245.1 KiB) 9362 keer bekeken
JasperA

Bericht door JasperA »

Het affiche is terug van de lijstenmaker en voorzien van lijst en ontspiegeld + uv-werend glas. Hopelijk kan het nu weer 90 jaar mee... :D
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (232.79 KiB) 9163 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (187.95 KiB) 9163 keer bekeken
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Zo de circel is weer rond, net vakmanschap!
Sportief fietsend!
de rode

Bericht door de rode »

mooie lijst hoor ;wel jammer dat je er geen paspartout[schrijf ik dit wel goed ?] om hebt gehouden zo lijkt het of er een stuk van de prent is afgesneden aan de onderkant bij de voeten en voorband v/d fiets ; het valt mij ook op dat er bij dezelfde afbeelding met prijslijst wel de hele afbeelding met voeten en voorband opstaan
JasperA

Bericht door JasperA »

Ja, ik ging in eerste instantie ook voor een passe partout maar het (zeer oude) affiche is helaas verzuurd en kon niet meer worden opgeplakt. Met een passe partout was dan de kans groot dat het affiche uiteindelijk ging golven. Strak tegen het glas was de beste oplossing werd mij geadviseerd door de lijstenmaker.

Waarom bij het drukken van het affiche voor deze uitsnijding gekozen is weet ik niet behalve dat het origineel toch echt op deze manier is uitgegeven... ;)
JasperA

Bericht door JasperA »

Van de Beeldbank Groningen (1928).
Bijlagen
Van vader op zoon.jpg
Van vader op zoon.jpg (122.15 KiB) 9093 keer bekeken
Plaats reactie