stumey & archer naafdynamo

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Denis waut
Berichten: 142
Lid geworden op: 31 mei 2013, 16.39

stumey & archer naafdynamo

Bericht door Denis waut »

Hallo,

Jaren geleden ooit een voorwiel met ingebouwde naafdynamo gekregen. Nooit gepoetst, tot deze week.
Het ding geeft nog elektriciteit :-)
Het blijkt een Sturmey and Archer te zijn ...met vermelding 257.
In een ongedateerd onderhoudsboekje van S&A (mits een beetje franse lectuur), maar ik vermoed vlak na WOII gezien de inhoud, is er sprake van dit type naafdynamo ....althans dat leid ik er van af.

Het wiel is een 26inch, en de spaken 'klikken' in de as met eenzelfde systeem als door Gazelle gebruikt (één opening; twee spaken). Zijn er andere merken die ook dit systeem gebruikten?

De vragen zijn: enig idee van welk bouwjaardit wiel zou zijn? (of ongeveer?). En op welke fiets dit gemonteerd zou kunnen geweest zijn?

Met dank voor reacties.
Denis
Bijlagen
Afb8977.jpg
Afb8977.jpg (416.23 KiB) 2463 keer bekeken
Afb8976.jpg
Afb8976.jpg (394.49 KiB) 2463 keer bekeken
Afb8975.jpg
Afb8975.jpg (429.45 KiB) 2463 keer bekeken
Afb8974.jpg
Afb8974.jpg (465.73 KiB) 2463 keer bekeken
Afb8973.jpg
Afb8973.jpg (457.08 KiB) 2463 keer bekeken
Afb8972.jpg
Afb8972.jpg (470.15 KiB) 2463 keer bekeken
Afb8971.jpg
Afb8971.jpg (377.99 KiB) 2463 keer bekeken
28.JPG
28.JPG (452.14 KiB) 2463 keer bekeken
1.JPG
1.JPG (422.27 KiB) 2463 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2630
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: stumey & archer naafdynamo

Bericht door Maarten Waarlé »

Dag Denis,

Je had het al in handen het jaartal van de naaf het is namelijk het getal 2 57 en het betekent 2e maand van 1957.

Deze fabrikant leverde aan de hele wereld haar naven dus je kan eigenlijk niet zeggen in wat voor fiets de naaf thuis hoort.
Ik meen dat in Duitsland S.A. niet veel leverde maar verder zo`n beetje overal.
Ik zie dat er 32 spaken (geslagen nummer) in het wiel zitten wat wil zeggen dat het waarschijnlijk uit een Engelse fiets komt. Nederlandse fietsen hadden meestal 36 gaats naven voor.

De ovale gaten aan de kleine flens van de naaf hebben te maken met het feit dat je bij gewone gaten de spaken niet door de naaf kan steken; je komt dan de trommel tegen.
Dus iedere trommelrem-fabrikant bouwde naven met aan de kleine flens ovale spaak-insteek gaten.
Via de site van de Sturmey-Archer heritage kom je wel te weten van wanneer tot wanneer ze gebouwd zijn

Groeten,
Maarten
Plaats reactie