Hallo iedereen,
Ik heb een probleem met de dynamo van mijn Gazelle No. 8 uit 1953. Het gaat om een Lucifer Baby 800 dynamo:

- dynamo.JPG (346.36 KiB) 3111 keer bekeken
De voorlamp deed het niet, en als ik bij nat weer de lamp aanraakte dan tintelden mijn vingers

. De stroom gaat dus niet door de gloeilamp, maar het frame staat onder stroom. Met de lamp is alles OK, ik vond het probleem bij de dynamo. Er is geen elektrische weerstand tussen de pluspool en de buitenkant van de dynamo:

- meting.JPG (314.77 KiB) 3111 keer bekeken
Ik denk dat dit het probleem is, het lijkt me in ieder geval niet normaal

. Er lijkt wel een kunststof of bakelieten ringetje onder de het boutje (de pluspool) te zitten. Ik wil graag proberen om de spoel uit het huis te halen om te kijken wat eronder zit:

- huis.JPG (313 KiB) 3111 keer bekeken
Ik krijg de spoel alleen met geen mogelijkheid los. Ik heb de indruk dat ik de spoel van die twee pinnen af moet trekken. Alleen past er geen tang omheen. Ik heb het met een schroevendraaier geprobeerd, en daarbij het schroefdraad een beetje beschadigd..
Weten jullie misschien of het mogelijk is om de spoel van het huis te scheiden zodat ik een nieuw kunststof ringetje onder het boutje van de pluspool kan plaatsen? Of moet ik op zoek naar een nieuwe Lucifer Baby 800?

. Ik ben benieuwd.
Bart